مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد از دیجیتال‌سازی اسناد قدیمی پایگاه میراث جهانی پاسارگاد، خبر داد.

به گزارش گروه باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، افشین ابراهیمی مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد گفت: سازمان جهانی یونسکو با توجه به ارزش و اهمیت حفظ میراث‌ فرهنگی، موضوع میراث دیجیتال را در سال ۲۰۰۳ مطرح کرد و در سال ۲۰۱۵ از دولت‌ها خواست تا تلاش خود را در پاسداری از میراث‌فرهنگی و طبیعی جهان و نیز اطمینان از دسترسی عمومی به اطلاعات میراث دیجیتال و محافظت از آن‌ها بیشتر کند.

او بیان کرد: به تبعیت از این توصیه، روش‌ها و فناوری‌های متنوعی برای دیجیتال‌سازی در سراسر جهان به کاربرده شد و با بهره گیری از جنبه‌های حفاظتی این دانش تنها مختص به اشیا، ابنیه و تزئینات وابسته به معماری نیست بلکه منابع موجود در مراکز اسناد و کتابخانه‌ها را نیز در برمی‌گیرد.

ابراهیمی تصریح کرد: در پایگاه میراث جهانی پاسارگاد فرایند دیجیتال‌ سازی اسناد از سال ۱۳۹۴ آغازشده و تا به امروز ادامه یافته است و این فرایند نقشه‌ها، گزارش‌ها، شناسنامه‌ها، استعلام‌ها، تصاویر، کتاب‌ها، مقالات و دیگر منابع مرتبط با این محوطه را در برمی‌گیرد.

مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد ادامه داد: امسال اسکن و دیجیتال‌سازی اسناد قدیمی پایگاه شامل مکاتبات اداری، گزارش‌های روزانه و آمار‌های بازدید مربوط به سال‌های ۱۳۵۹ تا ۱۳۴۱ در دستور کار پایگاه قرار گرفت و ثبت و ساماندهی آن‌ها در قالب بانک اطلاعاتی در حال انجام است.

او افزود: فراهم کردن شرایط مطلوب نگهداری اسناد کاغذی، تامین شرایط دسترسی آسان برای کارشناسان، مدیریت میراث دیجیتال و تهیه نسخه پشتیبان ازجمله اهداف اصلی این طرح است.

انتهای پیام/ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار