دهم ربیع الثانی روزی که نور دیده امام رضا (ع) کریمه اهل بیت، حضرت فاطمه معصومه (س) به سوی آسمان پرکشید.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از قم،  شهر مقدس قم در دهم ربیع الثانی ،سالروز وفات جانسوز  اخت الرضا حضرت  فاطمه معصومه(س)حال و هوای غریبی دارد.

جای جای شهر سوگوار بانویی است که چون نگین بر کویر قم می‌درخشد و حرم امنش میزبان دل‌های خسته زائران.

زیارت بانوی خوبی‌ها فضیلت بهشت دارد

چه می توان گفت در وصف بانویی که حرمش باغی از باغ های بهشت است و زیارت توام با معرفتش فضیلت بهشت دارد و گستره شفاعتش به حدی می رسد که نه تنها برای ورود به بهشت بلکه در بهشت نیز شامل حال مومنین می شود .

 همیشه به صحن و سرایش که می‌رسیم، گام‌ها را شمرده‌تر بر می‌داریم، دست ادب بر روی سینه می‌گذاریم و زمزمه می‌کنیم «السلام علیکِ یا بنت رسول الله، السلام علیکِ یا فاطمه المعصومه».

طلوع آفتاب کرامت/چرا حضرت معصومه(س) شفیعه روز جزا هستند؟

زیارت دختر آفتاب فضیلت بهشت را دارد اگر با شناخت معرفت زیارتشان کنیم همان طور که حضرت رضا (علیه‌السلام) برادر بزرگوار ایشان فرمودند:

مَنْ زارَها عارِفاً بِحَقِّها فَلَهُ الْجَنَّةُ.

هرکه او را زیارت کند، درحالی‌که عارف به حقش باشد، بهشت براى اوست.‌

می‌ایستیم و در برابر عصمت و کرامت شما دست ادب بر سینه می‌گذاریم و زمزمه می‌کنیم «السلام علیکِ یا بنت رسول الله، السلام علیکِ یا فاطمه المعصومه».

از ۲۳ ربیع‌الاول سالروز ورود حضرت معصومه(س) به قم تا سالروز وفات ایشان در ۱۰ ربیع‌الثانی، «ایام معصومیه» نامگذاری شده و شعار محوری این ایام، «سلام ای دختر موسی ابن جعفر؛ در امتداد یاری» است.

 سلام در این شعار به معنی ایجاد یک ارتباط عاطفی و مثبت، عرض ارادت و بیعت و اعلام تبعیت و اطاعت از فکر و اندیشه حضرت معصومه(س) و اهل‌بیت(ع)عنوان شده است و «در امتداد یاری» یعنی همراهی شیعیان و محبان اهل‌بیت(ع) با آرمان‌های اسلام و یاری و کمک‌اهل‌بیت(ع) به شیعیان تا ظهور امام عصر(عج) امتداد دارد.

حرم حضرت معصومه(س)


بیشتر بخوانید


غروب ستاره آسمان فقاهت

حجت الاسلام محمدی، کارشناس مذهبی در گفت و گو با خبرنگار ما در خصوص جایگاه علمی بانوی کرامت با اشاره به این که علم و فقاهت و عبودیت حضرت معصومه در بنی هاشم بی نظیر بود، گفت: در عظمت ایشان همین بس که یک امام معصوم یعنی برادر بزرگوارشان حضرت رضاا(ع) برای ایشان زیارت نامه  گفته است و  ائمه اطهار (ع) توصیه به زیارت ایشان کرده اند تا جایی که  زیارت با معرفت حضرت فاطمه معصومه (س) بهشت را بر انسان واجب می‌کند.

او با بیان این که حضرت معصومه (س) در قرآن و فقه و اخلاق زبان زد دوران خودشان بود،افزود: ایشان عالمه و عابده‌ای و فقیهه‌ای است که با استفاده از شاگردی در محضر امام کاظم (ع) و حضرت علی بن موسی الرضا (ع) توانست قله‌های علمی را کسب کند که بعد‌ها در غیاب موسی بن جعفر (ع) و امام رضا (ع) پاسخگویی قوی برای مراجعین بودند.

در سوگ غروب ستاره آسمان فقاهت /کرامتی که در روز تشییع و خاکسپاری حضرت معصومه (س) روی داد

کارشناس مذهبی عنوان کرد: امام جعفر صادق (ع) سال‌ها قبل از ولادت پدر حضرت معصومه (س) یعنی امام کاظم (ع)، خبر از دفن دختری از خاندان شان را در شهر قم داده بودند و به این واسطه قم را شهر اهل بیت (ع) و عش آل محمد معرفی کردند.

او با بیان این که حضرت معصومه (س) ستاره درخشانی است که اشعه آن سراسر عالم را نورانی کرده است، ادامه داد: بی شک در دوران غیبت امام زمان (عج) نیز این حرم ملجأ و مأوای شیعیان است همچنان که در طول سال میلیون‌ها زائر از شهر‌های دور و نزدیک به زیارت ایشان می‌آیند.

 حجت الاسلام محمدی  گفت: انقلاب اسلامی نیز به برکت حضرت معصومه (س) از قم شروع شد، گفت: علم و فقاهت و گسترش مراکز علمی ودینی در قم به یمن وجود این بانوی بزرگوار است، عالمانی همچون امام خمینی (ره) که زمینه ساز انقلابی شکوهمند در ایران شدند و اسلام را بر سر زبان‌ها انداختند.

قصه شوق زیارت برادر  

 قصه بانوی کرامت  قصه بلند مدینه تا مشهد است؛دختر  امام موسی کاظم (ع)  و خواهر امام هشتم در سال ۲۰۱ قمری کوله بار سفر بست تا ارادت عمیقش به ولایت را معنا کند، و خود را به برادرش در طوس برساند، هرچند روزگار اجازه نداد که این هجرت به وصال رقم بخورد.

حجت الاسلام قاسمی نیا ،کارشناس مذهبی در گفت و گو با خبرنگار ما درباره ورود پر خیر و برکت کریمه اهل بیت به قم گفت: حضرت فاطمه معصومه سلام الله علی‌ها باسایرهمراهان در ۲۳ ربیع الاول سال ۲۰۱ هجری قمری وارد شهر قم شدند و مورد استقبال گرم مردم این شهر قرار گرفتند.

حرم حضرت معصومه(س)


او ادامه داد:مردم از ورود دختر امام هفتم علیه السلام به شهر خود بسیار خوشحال شدند موسی بن خزرج مأمور پذیرایی از حضرت فاطمه معصومه سلام الله علی‌ها و همراهانش شد و حضرت معصومه سلام الله علی‌ها در خانه موسی بن خزرج عبادتگاهی برای خود مهیا کرد تا در آنجا با خدای بزرگ راز و نیاز کند این عبادتگاه هنوز باقی مانده و بیت النور نام گرفته است.


این کارشناس مذهبی افزود:بیماری دختر امام کاظم علیه السلام اهالی قم را سخت ناراحت کرده بود اگرچه آنان از هیچ کوششی برای مداوای میهمان عزیز خویش کوتاهی نمی‌کردند، اما حال او روز به روز بدتر می‌شد چراکه بیماری در جسم شریفش ریشه کرده بود سرانجام زائر امام رضا علیه السلام در دهم ربیع الثانی سال ۲۰۱ هجری قمری  در ۲۸ سالگی چشم از جهان فرو بست و در حالی که اشک در دیده و غم دوری برادر به دل داشت .

بیت النور ،محل عبادت حضرت معصومه(س)

حجت الاسلام قاسمی نیا بیان کرد:مردم قم در این مصیبت عزادار شدند و در نهایت ناباوری از درگذشت این بانو و رحلت شهادت گونه آن بانو بسیار غمگین شدند شیعیان و ارادتمندان به اهل بیت علیهم السلام پیکر مطهر حضرت معصومه سلام الله علی‌ها را با احترام بسیار غسل دادند و کفن کردند، چون زمان دفن بدن مطهر فرارسید بزرگان اشعری تصمیم گرفتند پیکر پاک آن بانو را در جای مناسبی غیر از قبرستان عمومی شهر به خاک بسپارند این تصمیم به سبب احترام خاصی بود که برای دختر امام کاظم علیه السلام قائل بودند موسی بن خزرج در این کار پیشقدم شد او باغ بزرگ خود را در منطقه بابلان محدوده فعلی حرم مطهر برای دفن آن پیکر پاک اختصاص داد دیگر همه چیز آماده شده بود، اما چه کسی باید پیکر حضرت معصومه سلام الله علیهارا به خاک سپارد؟

کرامتی که در روز تشییع و خاکسپاری حضرت معصومه (س) روی داد


کارشناس مذهبی گفت:برای تدفین کریمه اهل بیت(س)در این مورد گفت و گویی در میان جمعیت در گرفت و سرانجام آنان توافق کردند تا پیرمرد نیکوکاری به نام قادر عهده دار این کار شود کسی را به دنبال قادر فرستادند، اما هنوز نیامده بود که ناگهان دو سوار نقابدار به شکل خارق العاده‌ای از طرف رودخانه شهر به محل خاکسپاری نزدیک شدند، چون به پیکر مطهر بانو رسیدند از مرکب فرود آمدند و بر جنازه او نماز خواندند سپس جسم پاکش را با احترام در دل خاک قرار دادند آنگاه در میان ناباوری حاضران بر مرکب خود نشستند و به سرعت از آنجا دور شدند مراسم دفن حضرت معصومه سلام الله علی‌ها باشکوه بسیار و در میان اشک و اندوه شیعیان پایان پذیرفت و شهر قم که به حق آشیانه آل محمد نامیده شده است مزار پاره تن امام کاظم علیه السلام شد.

حرم حضرت معصومه(س)

او ادامه داد: این که این دو نفر چه کسانی بودند طبق روایات این دو نفر پدر و برادر حضرت بودند یعنی حضرت امام موسی کاظم (ع) و حضرت امام رضا (ع) از آن جایی که  معصوم می تواند معصوم را به خاک بسپارد همچنان که حضرت علی (ع) پیکر حضرت فاطمه (س) را  غسل می دهند و کفن و دفن می کنند. یا حضرت عیسی (ع) حضرت مریم (س) را به خاک می سپارند. حضرت معصومه (س) هم انسان وارسته و پاک و معصومی بودند و به همین دلیل کیفیت کفن و دفن حضرت به این صورت اتفاق می افتد؛ حضرت معصومه (س) در کرامتی که در روز تشییع و خاکسپاری ایشان روی داد توسط دو معصوم به خاک سپرده می شوند.


او در باره مزار بانوی کرامت گفت:موسی بن خزرج باغ خود در قم را به احترام مزار پاک این بانو وقف مسلمانان کرد تا از آن پس شیعیان امیر مومنان علی علیه السلام را در اطراف آن مرقد منور دفن کنند.

اهتزاز پرچم عزا بر فراز گنبد حرم مطهر بانوی کرامت

حجت الاسلام قاسمی نیا افزود:ابتدا مردم بر بالای آرامگاه حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها سایبانی از حصیر ساختند تا آن که بعد از حدود ۵۰ سال به همت زینب دختر امام جواد علیه السلام نخستین بارگاه بر روی تربت پاک آن بانو برپا شد.


این  کارشناس مذهبی با بیان این که  ارادتمندان اهل بیت علیهم السلام به‌تدریج ساختمان حرم مطهر را بازسازی کردند و توسعه دادند تا به شکل امروز درآمده است،گفت:چند سال بعد از رحلت حضرت معصومه سلام الله علیها در کنار مزارشریفش بزرگانی به خاک سپرده شدند که بیش از پیش بر اهمیت این خاک پاک افزوده شد در طول تاریخ همواره بارگاه نورانی حضرت معصومه سلام الله علیها مایه خیر و برکت برای مردم قم و پناهگاهی برای شیعیان جهان بوده است و چه بسیار حاجتمندان که از این خانه حاجت روا بازگشتند و چه بسیار بیمارانی که با عنایت این بانوی گرامی شفا یافتند در روز رستاخیز نیز آن حضرت از ارادتمندان خود دستگیری خواهد کرد.

 

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
عباسی کیشی
۱۳:۳۵ ۲۵ آبان ۱۴۰۰
سلام و درود خداوند بر حضرت فاطمه معصومه س که مایه افتخار ایران شدند ، هستند و خواهند بود ان شاالله .
آخرین اخبار