نتایج آزمایش‌ها سه احتمال اصلی در خصوص علت مرگ دسته جمعی فک‌های خزری را رد کرده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از ساری،دکتر امیرصیاد شیرازی مسئول مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری با بیان اینکه چندین لاشه فک خزری برای کشف علت تلف شدن به مرکز تشخیص ملی نمونه‌ها فرستاده شده بود، گفت: مسمومیت حاد، ابتلا به بیماری‌های آنفلوانزا و دیستمپر از جمله احتمالاتی بود که در محیط آزمایشگاهی باید بررسی می‌شد.

او افزود: سازمان دامپزشکی بررسی‌ها خود را در این خصوص انجام داد و بر اساس آنچه که گفته شد هیچ کدام از این سه سناریو دلیل تلف شدن دسته جمعی و غیر طبیعی فک‌های خزری نبودند.

مسئول مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری ادامه داد: سازمان دامپزشکی آزمایش‌های خود را با تکیه بر این سه احتمال انجام داد و به شواهدی از ابتلای فوک‌ها خزری به بیماری آنفلوانزا فوق حاد و دیستمپر یا مسمومیت دست پیدا نکرد.

دکتر امیرصیاد شیرازی گفت: همزمان با کشف اولین لاشه فک‌های خزری احتمال تلف شدن آن‌ها به دلیل برگزاری مانور نظامی جمهوری آذربایجان در دریای خزر نیز مطرح شده بود.

او ادامه داد: با توجه به نتایج آزمایشگاهی و رد سه احتمال اصلی، احتمال مرگ دسته جمعی فک‌ها به دلیل برگزاری این مانور زیاد است و برخی شواهد نیز این حدس را تقویت می‌کند.

مسئول مرکز درمانی و تحقیقاتی فک‌های خزری با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد فک‌های تلف شده نر بودند، گفت: فک‌های نر با توجه به رفتار‌های بیولوژیکی هرگاه غذا برای گله کم شود غذای موجود را برای فک‌های نابالغ و ماده می‌گذارند و در جستجوی غذا به سمت مناطق دیگر می‌روند.

دکتر شیرازی افزود: احتمال دارد این گله فک‌های خزری در جستجوی غذا به سمت منطقه‌ای که مانور نظامی در آن برگزار می‌شد حرکت کردند و موج انفجار سبب مرگ آنان شده باشد.

او با بیان اینکه بیشترین لاشه فک‌ها مدتی بعد از برگزاری مانور نظامی پیدا شده بود، گفت: تعداد تلفات به مرور زمان کمتر شد و آخرین لاشه نیز حدود یک ماه قبل در سواحل محمودآباد پیدا شده بود که زمان زیادی از تلف شدن آن می‌گذشت.

مسئول مرکز درمانی و تحقیقاتی فک‌های خزری افزود: با توجه به این موارد به نظر می‌رسد علت تلف شدن فک‌های خزری برگزاری مانور نظامی جمهوری آذربایجان در دریای خزر باشد.
انتهای پیام / س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.