مختارپور گفت: تعداد شهر‌های فاقد کتابخانه عمومی از ۲۵۰ شهر در سال ۹۳، به ۱۲۵ شهر رسیده است.

علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره مشکل نبود کتابخانه‌های عمومی در برخی شهر‌ها و روستا‌های کشور بیان کرد: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تنها وظیفه بهره برداری را دارد و در زمینه ساخت کتابخانه جدید اقدام نمی‌کند. کتابخانه‌های عمومی از طریق بودجه‌های استانی که از طریق مجلس شورای اسلامی در اختیار استان‌ها قرار می‌گیرد و جذب کمک‌های خیرین، در شهر‌های فاقد کتابخانه ساخته می‌شوند.

وی ادامه داد: بودجه ساخت کتابخانه‌های عمومی کشور در بودجه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور قرار نمی‌گیرد؛ بلکه بودجه لازم برای ساخت آن در بودجه‌ استان‌هاست. در این میان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تنها به تجهیز و استخدام کتابدار برای کتابخانه‌های احداث شده می‌پردازد.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به اینکه برنامه ما در نهاد این است که تمام شهر‌های کشور کتابخانه عمومی داشته باشند، اظهار کرد: در همین راستا تعداد شهر‌های دارای کتابخانه عمومی از ۲۵۰ شهر در سال ۹۳ ، به ۱۲۵ شهر در سال ۱۴۰۰ رسیده است. امیدوار بودیم امسال کتابخانه عمومی در ۱۲۵ شهر باقی مانده ساخته شود؛ اما مسائلی از جمله شیوع کرونا، گرانی و تورم باعث شد این امر تحقق پیدا نکند.

مختارپور اظهار کرد: شاهد تغییری در تعداد اعضای کتابخانه‌های عمومی کشور نبودیم؛ چون مانند دستگاه‌های دیگر عضویت کسانی که به اتمام می‌رسید، باطل نشد. از این رو شاهد ثبات در این زمینه بودیم و عضویت این دسته از افراد تا پایان شیوع کرونا در کشور محفوظ ماند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار