رئیس اداره امور آب گچساران گفت: سالانه به طور میانگین ۲۵میلیون مترمکعب آب از دشت های این شهرستان برداشت و در بخش های کشاورزی، شرب، صنعت و خدمات مصرف می شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج، سید معصوم افضلی رئیس اداره امور آب گچساران گفت: ۵۸۲ حلقه مجاز در  دشت های لیشتر، خرآباد، سرپری و امامزاده جعفر این شهرستان وجود دارد.

او اظهار داشت: طرح های تغذیه مصنوعی  این شهرستان موجب شده خشکسالی های اخیر تاثیر کمتری در افت منابع آبی زیر زمینی  دشت امامزاده جعفر این شهرستان داشته است.

افضلی تصریح کرد: ۱۶۳ حلقه  چاه غیر مجاز در این شهرستان وجود دارد که ۵۵ حلقه آن مربوط به دستگاه های اجرایی است.

رئیس اداره امور آب گچساران گفت: به منظور افزایش آب سفره های زیر زمینی سه طرح تغذیه مصنوعی در مناطق ناصر آباد، گرک دا و شیخ خواجه واقع در دشت امامزاده جعفر این شهرستان احداث شده است.

افضلی ابراز کرد: حجم حوضچه های طرح های تعذیه مصنوعی این شهرستان بیش از سه میلیون متر مکعب می باشد.

او افزود: ۱۴ حلقه چاه غیرمجاز تا پایان امسال در این شهرستان بسته  خواهد شد که در این زمینه ۱۸۳ هزار متر مکعب آب سالانه صرفه جویی خواهد شد.

افضلی ادامه داد: از اواخر پارسال تاکنون ۱۷ حلقه چاه غیرمجاز در شهرستان‌گچساران پر و مسدود شد.

او پر و بسته کردن چاه های غیرمجاز و نصب کنترل هوشمند حجمی را مهمترین برنامه های در دست اجرای این شرکت در امسال برای نجات بخشی سفره های زیرزمینی در شهرستان اعلام کرد.

افضلی، از همه بهره برداران حوزه کشاورزی  خواست تا علاوه بر رعایت الگوی کشت مناسب و تعامل با شرکت آب منطقه ای، از هرگونه برداشت بی رویه و غیرمجاز، بویژه از منابع زیرزمینی خودداری کنند.

او تاکید کرد: ۲۳هزار هکتار از زمین دارای پتانسیل  کشاورزی گچساران  دارای تخصیص آب می باشند که از این میزان ۹ هزار هکتار تاکنون تحت پوشش شبکه های انتقال آب قرار گرفته است.

شهرستان گچساران با ۱۵۶ هزار تن جمعیت در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.