حجت الاسلام گریوانی گفت: قریب به ۱۰۰ چکیده علمی به دبیرخانه همایش ملی معنویت پژوهی ارسال شده و برخی از آن‌ها نیز مورد پذیرش قرار گرفته‌است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از قم،حجت‌الاسلام حسن گریوانی دبیر اجرایی همایش ملی معنویت پژوهی، معنویت و علوم اسلامی گفت: این همایش ۲۵ تا ۲۷ آبان‌ماه جاری با پیام آیت الله جوادی آملی و سخنرانی آیت الله علیرضا اعرافی مدیرحوزه‌های علمیه آغاز و مراسم پایانی نیز با سخنرانی حجت‌الاسلام پارسانیا عضو هیات امنای دفتر تبلیغات اسلامی و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خواهد بود.

دبیر اجرایی همایش ملی معنویت پژوهی، معنویت و علوم اسلامی تصریح کرد: همایش ملی معنویت با عنوان اصلی معنویت و علوم اسلامی است یعنی تامل‌ها و پژوهشی‌هایی که باید در حوزه معنویت صورت بگیرد و گام نخست آن بحث نسبت معنویت با علوم اسلامی است که برای این همایش هشت محور تدبیر شده‌است.

گریوانی با اشاره به هشت محور این برنامه گفت: چیستی، چرایی، چگونگی معنویت پژوهی و مصداق یابی معنویت یابی در اسلام و متون اسلامی، معنویت به مثابه دانش و گرایش یا رشته مطالعاتی، نسبت سنجی معنویت با علوم اسلامی یعنی فقه، فلسفه، کلام، اخلاق و عرفان از محور‌های این همایش خواهد بود.

دبیر اجرایی همایش ملی معنویت پژوهی، معنویت و علوم اسلامی با تاکید بر اینکه برنامه‌هایی که در این مدت ارائه شده در قالب‌های مختلف ظرفیت استادان متعدد مورد استفاده قرار گرفته بیان کرد: این برنامه در قالب کرسی نظریه پردازی، نشست علمی، سفارش و فراخوان مقاله‌ها و کارگاه‌های مختلف مساله شناسی در حوزه معنویت برگزار شده است.

گریوانی بیان کرد: ۱۲ پیش نشست علمی برگزار شده که دو پیش نشست با عنوان نسبت معنویت با کلام و نسبت معنویت با فقه می‌باشد، کارگاه‌های مختلف درحوزه معنویت و کرسی نظریه پردازی نیز به انجام رسیده‌است.

دبیر اجرایی همایش ملی معنویت پژوهی، معنویت و علوم اسلامی افزود: قریب به ۱۰۰ چکیده علمی به همایش ارسال شده و برخی از این موارد مورد پذیرش قرار گرفته است، همچنین ۳۵ مقاله علمی و پژوهشی داشته‌ایم که پس از ارزشیابی علمی تعدادی در روز همایش ارائه علمی خواهد شد و توسط استادان و هیات داوری مورد ارزشیابی و نقادی قرار می‌گیرد.

گریوانی با بیان اینکه از ظرفیت استادان مختلف قم و مشهد و تهران بهره برده‌ایم،یادآور شد: این همایش سه پنل تخصصی دارد که پنل نخست پس از افتتاحیه با مدیریت حجت‌الاسلام الهی زاده و با حضور هشت تَن از محققان با موضوع نسبت معنویت و فقه، برگزار و پنل دوم نیز تحت عنوان نسبت معنویت با اخلاق، کلام و عرفان با مدیریت حجت الاسلام مهدی علیزاده و با حضور حجت الاسلام محمد تقی سبحانی انجام خواهد شد.

دبیر اجرایی همایش ملی معنویت پژوهی، معنویت و علوم اسلامی ابراز کرد: هدف اصلی این همایش ایجاد دغدغه در اذهان پژوهشگران و محققان است تا ذهن محققان را معطوف به یک پدیده علمی تحت عنوان معنویت کنیم که کمتر بر روی آن در جهان اسلام و ایران تامل شده‌است.

دبیر اجرایی همایش ملی معنویت پژوهی، معنویت و علوم اسلامی در پایان ادامه داد: پنل سوم در روز اختتامیه با عنوان معنویت به مثابه دانش، گرایش و رشته مطالعاتی با مدیریت حجت الاسلام هادی صادقی و با حضور سایر محققان و استادان برگزار می‌شود، علاقه‌مندان جهت شرکت مجازی در این نشست می‌توانند به نشانی http://dte.bz/ethicsconf مراجعه کنند.

دبیر علمی همایش ملی معنویت و علوم اسلامی نیز گفت: این همایش بستری برای تضارب آرای عالمان دینی و دانشمندان اسلامی است که باید به یک نتایج علمی و معرفتی نوین و جدیدتری دست پیدا کنیم.

حجت الاسلام محمد رودگر افزود: همایش فوق یک جوهره و روحی دارد که در عنوان همایش متبلور و متجلی شده‌است.

او با بیان اینکه دانشمندان و اندیشمندان باید نسبت بین معنویت اسلامی با علوم اسلامی را تبیین کنند افزود: طبیعتا برای سنجش این نسبت باید آنچه تاکنون تولید شده و میراثی علمی که در اختیارمان گذاشته شده، سنجیده شود.

انتهای پیام/ح

برچسب ها: همایش ، حوزه علمیه قم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار