مدیرعامل بانک خون بند ناف رویان از افتتاح اولین پالایشگاه محصولات زایمانی جهان در ایران تا پایان سال خبر داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه،دکتر مرتضی ضرابی مدیرعامل بانک خون بند ناف رویان در همایش سلو‌های بانک خون بند ناف رویان که امروز (۲۳ آبان) در محل سالن جلسات بیمارستان بیستون کرمانشاه برگزار شد، با اشاره به افزایش روزافزون کاربرد سلول‌های بنیادی در درمان بیماری‌های مختلف گفت: در دهه‌های گذشته تنها چند بیماری با استفاده از این سلول‌ها قابل درمان بود، اما هم اکنون این تعداد به ۸۰ بیماری رسیده و به نظر می‌رسد در سال‌های آینده بتوان بسیاری از بیماری‌ها را با استفاده از این سلول‌ها درمان کرد.

او افزود: در حال حاضر بسیاری بیماری‌ها از جمله سرطان خون، کم خونی مادرزادی، بیماری نقص سیستم ایمنی و تالاسمی با استفاده از این سلول‌ها قابل درمان هستند.

ضرابی ادامه داد: هم اکنون کارآزمایی بالینی استفاده از این سلول‌های در درمان بسیاری بیماری‌ها مانند دیابت، آرتروز و ... در بسیاری از کشور‌های جهان در حال انجام است و می‌توان امیدوار بود درسال‌های آینده بسیاری بیماری‌ها با استفاده از این سلول‌ها درمان شود.

او با بیان اینکه سلول‌های بنیادی قابلیت تکثیر و تمایز دارند، گفت: این سلول‌ها در تمام بافت‌های بدن موجود هستند و قابلیت تولید سلول‌های آن بافت را دارند.

ضرابی با اشاره به وجود انواع سلول‌های بنیادی اظهار داشت: دو دسته از این سلول‌ها برای ما بسیار حائز اهمیت هستند، یک دسته سلول‌های بنیادی خون‌ساز که خاستگاه آن‌ها عمدتا مغز استخوان است و دسته دیگر سلول‌های بنیادی هستند که قابلیت تمایز به بافت‌هایی مانند استخوان، چربی، غضروف و ... را دارا بوده و عمدتا خاستگاه آن‌ها بافت‌های غیرخونی است.

او افزود: نکته جالب توجه این است که هر دو دسته این سلول‌ها در خون بند ناف موجود است و می‌توان از این محصول زایمانی آن‌ها را استخراج کرد.

مدیرعامل بانک خون بند ناف رویان در ادامه با اشاره به جمع آوری این محصول زایمانی در بانک خون بندناف بیان داشت: دو مدل بانک خون بند ناف در دنیا موجود است که یکی از آن‌ها بانک‌های عمومی هستند که نمونه‌های آن برای تحقیقات و مصارف پزشکی همگانی استفاده می‌شود و بانک دیگر، بانک‌های خصوصی خون بند ناف هستند که نمونه‌های آن مالکیت داشته و جهت استفاده خود شخص در سال‌های آتی ذخیره سازی می‌شود.

او افزود: در حال حاضر در سطح جهان ۱۲۰ بانک عمومی و ۲۵۰ بانک خصوصی خون بند ناف فعالیت دارند که تعداد نمونه‌های در بانک‌های عمومی ۸۰۰ هزار نمونه و تعداد آن‌ها در بانک‌های خصوصی به هفت میلیون نمونه می‌رسد.

ضرابی با اشاره به راه اندازی اولین بانک خون بند ناف رویان در سال ۱۳۸۴ گفت: در ایران هر دو بانک عمومی و خصوصی را داریم و دربانک عمومی که در مرکز انتقال خون ایران مستقر است تاکنون ۱۰ هزار نمونه جمع آوری شده است.

او افزود: بانک خون بند ناف رویان هردو کاربرد خصوصی و عمومی را دارد و در مجموع تاکنون بیش از ۱۷۰ هزار نمونه خون بند ناف در این بانک ذخیره سازی شده که بزرگترین بانک خون بند ناف در خاورمیانه محسوب می‌شود.

ضرابی با تاکید بر لزوم ذخیره سازی خون بند ناف در این بانک از سوی خانواده‌ها گفت: این ذخیره با ارزش در سال‌های آینده که نوزاد بزرگ می‌شود، در صورت بروز بیماری بسیار به کار می‌آید.

او ادامه داد: اهمیت ذخیره سازی این محصول با ارزش در خانواده‌هایی که فرزند دیگر آن‌ها مبتلا به بیماری خونی است، دو چندان می‌شود، چرا که بسیاری پیوند سلول‌های بنیادی در کشور از نوع خواهر و برادری است.

ضرابی با بیان اینکه جهت ذخیره سازی نمونه خون بند ناف باید هزینه اولیه و شارژ سالیانه پرداخت شود، گفت: خوشبختانه برای رفاه حال خانواده‌هایی که توان مالی ضعیفی دارند، شرایط اقساط و حتی اعطای تسهیلات هم فراهم شده و در حال حاضر هیچ کس به خاطر مشکل مالی از ذخیره سازی این محصول با ارزش محروم نمی‌شود.

او از فعالیت شعب بانک خون بند ناف در سراسر کشور خبر داد و افزود: در تمام استان‌ها این شعب فعال بوده و کار جمع آوری نمونه‌های خون بندناف را انجام می‌دهند.

مدیرعامل بانک خون بند ناف رویان در ادامه با بیان اینکه محصولات زایمانی بسیاری هستند که می‌توان از آن‌ها در درمان بسیاری بیماری‌ها استفاده کرد، گفت: در حال حاضر ۳۰ محصول زایمانی با ارزش از جمله پرده جنینی، بند ناف، مایع آمنیوتیک و جفت داریم که از آن‌ها در درمان بیماری‌های مختلف استفاده می‌شود.

او افزود: در همین راستا راه اندازی اولین پالایشگاه محصولات زایمانی جهان را در دستورکار داریم و امیدواریم تا پایان سال بتوانیم این پالایشگاه با ارزش را راه اندازی کنیم.

ضرابی در ادامه از گام بلند رویان برای درمان پنج بیماری آرتروز، فلج اطفال، اتیسم، SMA (بیماری پیش رونده نخاعی اطفال) و ALS (بیماری ضعف سیستم عصبی پیش رونده) خبر داد و بیان داشت: در برخی کشور‌های پیشرفته نتایج چنین تحقیقاتی مثبت بوده و هم اکنون در درمان این بیماری‌ها از سلول‌های بنیادی استفاده می‌شود و همین موضوع ما را به نتیجه آزمایشات امیدوار کرده است.

او افزود: جهت استفاده از سلول‌های بنیادی در درمان این بیماری‌ها باید سه مرحله کارآزمایی بالینی با موفقیت پشت سرگذاشته شود که در خصوص بیماری آرتروز هم اکنون در مرحله دوم کارآزمایی بالینی هستیم و مرحله سوم آن سال آینده انجام می‌شود.

ضرابی گفت: در خصوص چهار بیماری دیگر هم اکنون مرحله اول کارآزمایی بالینی آن‌ها در حال انجام است.

انتهای پیام/ق

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.