طرح‌های مختلفی در حوزه آب و خاک استان ایلام در حال اجراست که در آینده تولیدات کشاورزی استان ایلام به ۱.۵ میلیون تن محصول در سال می‌رسد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام، ایلام استانی محروم در غرب ایران دارای ظرفیت‌های گسترده کشاورزی است، این استان دارای ۳۵۰ هزار اراضی کشاورزی است.

اراضی این استان مستعد کشت انواع محصولات کشاورزی نظیر گندم، جو، کلزا، برنج، ذرت، کنجد، محصولات باغی و…است. توجه به بخش کشاورزی استان ایلام از اهمیت بسیار زیادی برای اشتغال و معیشت مردم برخوردار است.

وجود اراضی دیم یکی از مشکلات کشاورزان استان ایلام است که طرح‌های آب و خاک در دست اجرا می‌تواند بخش مهمی از اراضی دیم استان را آبی کند.

برنامه ریزی برای آبی کردن ۱۶۰ هزار هکتار از اراضی ایلام

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام اظهار کرد: در طول چند سال گذشته به دلیل اقدامات خوبی که دولت در بخش تامین آب در سطح استان انجام داده هم اکنون سطح زیرکشت اراضی آبی استان گسترش پیدا کرده است.

محمدعلی اقدسی تصریح کرد: قبلاً سطح زیرکشت اراضی آبی استان حدود ۶۰ هزار هکتار بود، اما اکنون بالغ بر ۱۲۰ هزار هکتار سطح زیرکشت اراضی آبی در استان وجود دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی ایلام افزود: با بهره برداری از طرح‌هایی که در دست اجرا هستند مثل فاز دوم طرح احیای اراضی استان و همچنین سامانه گرمسیری انتظار می‌رود که سطح زیرکشت اراضی آبی استان به بالغ بر ۱۶۰ هزار هکتار برسد.

اقدسی با اشاره به اینکه در صورت تحقق این امر تولیدات کشاورزی بخش استان بالغ بر یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن خواهد رسید، افزود: در حال حاضر در بسیاری از محصولات کشاورزی، استان ایلام از جایگاه خوبی در سطح کشور پیدا کرده است.

تولید سالانه ۲۰ هزار تن دانه روغنی کلزا در استان ایلام

او گفت: خوشبختانه از نظر تولید گندم در استان ایلام تقریباً سه برابر نیاز استان گندم تولید می‌شود، از نظر تولید بذر علاوه بر تامین بذر موردنیاز استان، بذر چهار دیگر نیز از طریق استان ایلام تامین می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی ایلام اضافه کرد: در بخش تولید دانه‌های روغنی به رغم اینکه استان ایلام از نظر مساحت و سطح اراضی آبی و دیم استانی کوچک است، اما در سه سال اخیر جایگاه سوم تولید کلزا را در کشور داشته است.

اقدسی با اشاره به تولید سالانه ۲۰ هزار تن دانه روغنی کلزا در استان ایلام، بیان کرد: از این مقدار دانه روغنی حداقل می‌توان ۱۰ هزار تن روغن تولید کرد که این مقدار روغن برابر نیاز کامل استان ایلام است.

او گفت: در واقع استان ایلام از نظر تامین روغن موردنیاز از محصول کلزا اولین استانی است که به خودکفایی کامل رسیده است.

تولید سالانه ۲۷ هزار تن گوشت قرمز در ایلام

رئیس سازمان جهاد کشاورزی ایلام اضافه کرد: در استان ایلام در تولید محصولات پروتئینی نیز نظیر مرغ و گوشت قرمز نیز استان ایلام در جایگاه بسیار خوبی قرار دارد.

اقدسی اضافه کرد: تولید گوشت مرغ یا گوشت سفید تقریباً بیش از ۲ برابر نیاز استان تولید وجود دارد و علاوه بر اینکه گوشت مرغ موردنیاز مردم استان تامین می‌شود، مازاد تولید نیز به استان‌های خوزستان و کرمانشاه و حتی نیز تهران ارسال می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی ایلام تصریح کرد: در زمینه گوشت قرمز نیز سالانه بالغ بر ۲۷ هزار تن تولید گوشت قرمز استان است.

او با اشاره به ظرفیت‌های استان ایلام برای تولید بیشتر گوشت قرمز، بیان کرد: ایلام دارای ظرفیت‌های گسترده در بخش دامداری است که نیازمند توجه است.

منبع:مهر

انتهای پیام/ د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.