رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش حفاظت محیط زیست بوشهر گفت: سرشماری اخیر نشان می‌دهد جمعیت وحوش در سمت شرقی منطقه حفاظت شده خاییز افزایش یافته است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، خسرو درویشی رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش، موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر بیان کرد: اواخر هفته قبل (۱۸ و ۱۹ آبان)، سرشماری از پستانداران شاخص منطقه حفاظت شده کوه بیرمی (خاییز) انجام گرفت که نتایج آن از افزایش جمعیت وحوش در سمت شرقی (حوزه تنگستان) حکایت دارد.

او افزود: همچنین امسال برای نخستین بار، عملیات آماربرداری از پستانداران شاخص در قسمت غربی این کوه که محدوده تنگ شیرینه که در حوزه شهرستان دشتی این منطقه حفاظت شده قرار دارد، انجام گرفت که نتایج اولیه حاکی از شرایط مناسب زیستی وحوش به‌ویژه جمعیت کَل و بز در این محدوده است.

این مقام مسئول ادامه داد: سرشماری با حضور گروه‌های مختلف آماربرداری در تنگه‌ها و بیتوته شبانه در آنجا، و مشاهده مستقیم وحوش شاخص در گشت‌زنی و پایش در هر یک از این محدوده‌ها صورت گرفته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر هم گفت: شرایط مطلوب حیات وحش در منطقه حفاظت شده خاییز با تلاش شبانه روزی کارکنان پاسگاه محیط‌بانی، نیروهای حفاظت محیط زیست شهرستان‌های تنگستان و دشتی و همکاری همیاران و دوستداران محیط زیست محقق شده است و امیدواریم با ادامه همکاری‌ها و افزایش نیروها و تجهیزات، شرایط بهتری در این منطقه به وجود آید.


بیشتر بخوانید


فرهاد قلی نژاد افزود: منطقه حفاظت شده خاییز با حدود ۲۲ هزار هکتار مساحت در فاصله ۷۰ کیلومتری شهر بوشهر و در شهرستان تنگستان قرار دارد که از چند سال قبل به‌عنوان منطقه حفاظت شده مصوب شده است.

او ادامه داد: این منطقه در رشته کوه‌های زاگرس محصور شده است که به دلیل ارتفاع به نسبت بالای آن از سطح دریا، آب و هوایی بهتر از سایر نقاط استان دارد و با دارابودن تعداد زیادی چشمه و تنوع جانوری بالا شامل پلنگ، کل و بز، قوچ و میش، گربه جنگلی، شغال، روباه، گراز و ... و پـــوشش گیاهـی مطلوب، اهمیت زیستگاهی بسیار بالایی دارد، از این رو، تمرکز بیشتر بر قابلیت‌های طبیعی و گردشگری پایدار این منطقه و حفاظت و صیانت از تنوع زیستی غنی آن بسیار مهم است.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.