شما می‌توانید آخرین و جذاب‌ترین اخبار روز افغانستان را هر روز بعد از چاشت در پادکست تحریریه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان بشنوید.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، افغانستان این روزها آبستن تغییرات مهم و سریع می باشد. در این گزارش کوشش گردیده تا مهم ترین تحولات افغانستان تقدیم مخاطبان تحریریه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان شود.

آخرین خبرها از انفجار روزگذشته در منطقه دشت برچی

مقامات طالبان گفته بودند که انفجار دشت برچی در روز گذشته، در اثر آتش سوزی یک موتر تونس( ون مسافربری) و انفجار پس از آتش سوزی بوده است اما به گفته شاهدان، این انفجار ناشی از یک ماین مغناطیسی بوده است. در این حادثه شش نفر کشته و هفت نفر زخمی شده اند.

یوفیفورم جدید طالبان برای نیروهای نظامی 

طالبان می‌گویند که برای نیروهای خود یونیفورم جدید تهیه می کند.
ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان با بیان اینکه صنوف مختلف اردو و امنیت، یونیفورم‌های خاص خواهند داشت گفت: "یونیفورم ضرور است. نیروهای امنیتی ما همه شان یونیفورم خود را تنظیم خواهند کرد. کار بالای آن جریان دارد و یونیفورم هایی که فعلاً از آن استفاده می کنیم موقتی هستند."

در ۲۴ اسد زمانی‌که طالبان به کابل داخل شدند در بعضی جاها بی نظمی به وجود آمد. طالبان می گفتند که در این وقایع دست ندارند. بعداً این گروه برای بعضی از افراد مسلح خود لباس خاص دادند تا شناسایی شوند.

مکاتب دخترانه در هرات مسدود می‌شود

دانش‌آموزان مکاتب هرات مدعی‌اند که مکاتب‌شان سر از روز دوشنبه هفته جاری دوباره مسدود می‌شود. برخی از این دانش‌آموزان گفته‌اند که پس از ده روز بازگشایی مکاتب دخترانه در هرات، مشخص نیست که چرا طالبان دوباره اقدام به مسدود کردن مکاتب کرده‌اند.

چند روز پیش مسئولان شورای منتخب آموزگاران مکاتب هرات از بازگشایی مکاتب دخترانه دوره‌های لیسه و متوسطه در شهر هرات خبر داده بودند. طالبان اما در آن زمان گفته بودند که توان تأمین امنیت مکاتب را ندارد و احتمال حمله‌ داعش نیز وجود دارد.

آغاز روند توزیع پاسپورت در هفت ولایت دیگر 

گروه طالبان اعلام کرده است که روند توزیع پاسپورت به متقاضیان آن در هفت ولایت دیگر سر از امروز شروع می‌شود. انعام‌الله سمنگانی، معاون سخنگوي طالبان در توییتی گفته است که این روند فقط در ولایت‌های ننگرهار، قندهار، هرات، بلخ، قندوز، خوست و پکتیا آغاز می‌شود.

او تأکید کرده است که در سایر ولایات هم روند توزیع پاسپورت به متقاضیان آن به‌زودی شروع خواهد شد.

هشدار سازمان ملل درباره خشکسالی در افغانستان 

ادارۀ غذا و زراعت سازمان ملل متحد در مورد شدت خشکسالی در افغانستان ابراز نگرانی کرده است.

فابریزیو سیزارتی مسئول امور مبارزه با حالات اضطراری این اداره در افغانستان در تویتر خود نوشته که برای جلوگیری از یک فاجعۀ بشری نجات معیشت دهاقین(کشاورزان) و مالداران افغان یک اولویت عاجل است.

به گفته سیزارتی، همه چیز به دلیل خشکسالی در خطر است و بودجه مبارزه با این مشکل رو به اتمام است.

پیش از این با نزدیک شدن به فصل زمستان، سایر ادارات المللی نیز در مورد خشکسالی شدید و بحران بشری احتمالی در افغانستان، نگرانی کرده بودند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.