در این گزارش درباره نقش مثبت یا منفی آزادسازی ۳.۵ میلیارد دلار منابع ارزی، در کاهش قیمت‌ها مطالبی بیان شده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، در روزی که دلار رکورد خود در سال ۱۴۰۰ را زد و به مرز ۲۸۴۰۰تومان رسید، در همان روز مدیرعامل خبرگزاری دولت در توییتی اعلام کرد: کمتر از ۱۰۰روز پس از آغاز دولت سیزدهم، اخیرا بیش از سه‌ونیم میلیارد دلار از منابع مسدود ایران در یکی از کشور‌ها در دسترس قرار گرفته است. بااین‌حال بازار ارز واکنش قابل‌توجهی نسبت‌به این خبر نداشت.

به‌تازگی اعلام شد که بیش از ۳.۵ میلیارد دلار از منابع مسدودی کشور آزاد شده و درحال ورود به چرخه تجاری کشور است، اما این خبر تاثیری در نرخ دلار در بازار نداشت و همچنان روز گذشته دلار بالای ۲۸ هزار تومان خریدوفروش می‌شد. همچنین نرخ دلار در بازار متشکل ارزی از ۲۷هزار و ۶۹۰تومان در روز گذشته به ۲۷هزار و ۶۶۰هزار تومان رسیده که باوجود ورود منابع ارزی به کشور شاهد کاهش تنها ۰.۲ درصدی نرخ دلار در این بازار بودیم. در همین زمینه امیرعباس میرزایی، مدیرعامل بازار متشکل ارزی گفته است: «برخی اخبار و جو روانی حاکم بر بازار تا حدودی اجازه کاهش قیمت بیشتر دلار را نداده است.»

رشد پایه پولی و نقدینگی که اکنون از چهارهزارهزار میلیارد تومان عبور کرده ثبات در بازار ارز را کمی سخت کرده است؛ بنابراین بازار هیچ واکنشی به این خبر نشان نداد و تاثیری در نرخ ارز نداشت. همچنان که بازار ارز نسبت‌به مذاکرات وین نیز بی‌تفاوت است؛ البته این موضوع برای اقتصاد خبر خوبی است که بازار به تحولات خارجی گره نخورد و بتواند در برابر هر نوع اتفاقی ثبات خود را حفظ کند، اما باید برای بالا بودن نرخ ارز نیز چاره‌ای اندیشید تا عاملی برای افزایش تورم نباشد.

کشور‌های بدهکار به ایران

کشور‌های بدهکار به ایران و میزان بدهی آن‌ها شامل انگلیس معادل۶۰۰ تا ۷۰۰میلیون پوند، کره‌جنوبی معادل هشت‌میلیارد دلار، ژاپن به میزان سه‌میلیارد دلار، آمریکا سه‌میلیارد دلار، عراق معادل ۶ میلیارد دلار و لوکزامبورگ دومیلیارد دلار است که علت بدهی آن‌ها عمدتا ناشی از صادرات نفت، گاز و برق است که تحریم‌ها مانع از رسیدن پول آن‌ها به کشور شده است.

برآورد‌ها نیز حاکی از آن است که تقریبا پول‌های بلوکه‌شده ایران در سایر کشور‌ها به ۵۰میلیارد دلار می‌رسد که آزادسازی و تزریق آن‌ها به بازار ارز نقش مهمی در ساماندهی بازار ارز خواهد داشت، اما طبق نظر کارشناسان، تاکنون هربار که قیمت‌ها در بازار ارز روند صعودی به خود گرفت، دولت‌ها با آگاهی از تاثیر روانی مثبت انتشار اخبار درباره آزادسازی منابع ارزی بلوکه‌شده، از این موضوع برای کاهش قیمت‌ها در بازار ارز استفاده می‌کنند، درحالی‌که این کاهش موقتی بوده و حتی ممکن است با گذشت زمان و مشخص شدن گفتاردرمانی این اخبار، اثر منفی نیز داشته است. همچنان که پیش از این حسن روحانی، رییس دولت سابق گفته بود با آزادسازی منابع ارزی ایران، دلار به ۱۵ هزارتومان نیز خواهد رسید، اما نه‌تن‌ها دلار به این رقم نرسید بلکه همچنان شاهد رشد قیمت آن نیز هستیم.

از سوی دیگر، رییس‌کل بانک مرکزی در دولت قبل نیز اخیرا در پست اینستاگرامی خود توضیح داده بود که چاپ پول در دولت قبل بدون پشتوانه نبوده، بلکه با اتکا به دارایی‌های مسدودشده ایران در کشور‌های دیگر بوده است. ازاین‌رو، برخی کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که با این اقدام دولت سابق، حتی در صورت آزادسازی دارایی‌های بلوکه‌شده ایران در دیگر کشورها، تاثیر این اتفاق بر قیمت دلار چندان نباشد؛ چراکه قبلا بانک مرکزی از چنین پشتوانه‌ای بهره برده بود.

درآمد‌های ارزی دولت ۳برابر شده است

پیش از این رییس‌کل بانک مرکزی با بیان اینکه وصولی‌های ارزی دولت در هفت‌ماهه ابتدایی امسال نسبت‌به سال گذشته سه برابر شده است، گفته بود: در سامانه نیما عمده ارز برای واردات کالا‌های اساسی، سرمایه‌ای و واسطه‌ای بوده است و پیش‌بینی بنده این است که تا پایان سال، معاملات در سامانه نیما وضعیت خوبی خواهد داشت. صالح‌آبادی بیان کرد: دسترسی دولت به منابع ارزی بیشتر و بهتر شده است. حجم معاملات در بازار متشکل ارزی ۵۰میلیون دلار، در سال گذشته به میزان ۷۰۰میلیون دلار و در هفت‌ماهه امسال نیز ۱.۱میلیارد دلار بوده است که نشان از بهبود عمق معاملات در بازار متشکل ارزی دارد. او همچنین درباره برنامه‌های خود برای مدیریت بازار ارز، گفته است: مهم‌تر از نرخ ارز، آرامش و پیش‌بینی‌پذیری بازار ارز مهم است که خوشبختانه در این مدت، نوسانات بازار ارز کم بوده است. در هفت‌ماهه ابتدایی امسال، در سامانه نیما معادل ۱۶.۵میلیارد دلار معامله شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل (۸.۸میلیارد دلار) افزایشی حدود دوبرابر داشته است. همچنین، در کل سال گذشته معادل ۱۶.۷میلیارد دلار معامله در سامانه نیما صورت گرفته است. وی توضیح داد: در سال گذشته معادل ۱۰میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰تومانی برای تخصیص و تامین کالا‌های اساسی استفاده شده که این رقم در هفت‌ماهه امسال معادل ۹.۵میلیارد دلار بوده است. علاوه‌براین ۹.۵میلیارد دلار، ۱.۵میلیارد دلار نیز برای واکسن تخصیص داده شده است.

در شرایطی که خبر از آزادسازی بخشی از منابع ارزی کشور داده می‌شود و گزارش بانک مرکزی نیز این موضوع را تایید می‌کند، تاثیر این آزادسازی بر بازار ارز و قیمت‌ها حائزاهمیت است. حال با آزادسازی منابع ارزی و همچنین دوبرابر شدن درآمد‌های ارزی کشور باید دید سد قیمت‌ها شکسته می‌شود یا همچنان شاهد رشد نرخ ارز خواهیم بود؛ البته، اقتصاددانان برای مدیریت نوسانات در بازار ارز پیشنهاد می‌کنند تا محدوده معینی از سوی دولت برای نرخ ارز تعیین شود که به اعتقاد برخی از آن‌ها، محدوده مناسب برای نرخ ارز ۱۵ تا ۲۰هزار تومان می‌دانند، زیرا به استناد ادعای تحلیلگران، پایین‌تر از این محدوده مشکلاتی را برای تولیدکنندگان ایجاد می‌کند.

شور‌های بدهکار به ایران و میزان بدهی آن‌ها شامل انگلیس معادل۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون پوند، کره جنوبی معادل هشت میلیارد دلار، ژاپن به میزان سه میلیارد دلار، آمریکا سه میلیارد دلار، عراق معادل شش میلیارد دلار و لوگزامبورگ دو میلیارد دلار است که علت بدهی آن‌ها عمدتا ناشی از صادرات نفت، گاز و برق است که تحریم‌ها مانع از رسیدن پول آن‌ها به کشور شده است.

منبع: صبح نو
انتهای پیام/

برچسب ها: قیمت ارز ، قیمت دلار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.