رئیس اداره حفاظت محیط زیست گچساران گفت: دفن غیراصولی زباله در شهر دوگنبدان طی سال‌های گذشته تهدید سلامت شهروندان و نارضایتی مردم را در پی داشته‌ است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج، ولی رمضانی رئیس اداره حفاظت محیط زیست گچساران در نشست مدیریت پسماند این شهرستان گفت: بدلیل نبود دیوار حائل این مکان محلی برای سگ های ولگرد شده که ساخت این دیوار از ورود سگ های ولگرد، انتشار زباله و انتقال بیماری جلوگیری خواهد کرد.

او ادامه داد: طبق مصوبه سال ۹۷ شهرداری باید نسبت به دیوار کشی و محصور نمودن جایگاه دفن زباله اقدام می کرد که هیچ کاری  در این زمینه انجام نداد .

رمضانی اظهار داشت: ورود شیرابه زباله که با بارش باران به منابع آبی و خاک رسوخ می کند از دیگر پیامدهای ساماندهی نشدن محل دفن زباله ها در این شهرستان است.

او با بیان اینکه آتش زدن زباله ها موجب آلودگی هوا و آسیب رساندن به مناطق گردشگری می شود گفت: جمع آوری و دفن صحیح پسماندهای خانگی یکی از مهم ترین عوامل تضمین سلامت انسان، تولید محصولات کشاورزی و دامی سالم در مناطق روستایی و شهری است.

رمضانی به خطرات ناشی از ریختن پسماندهای خانگی در مکان هایی نزدیک به مناطق مسکونی و رودخانه ها اشاره کرد و گفت: دفن غیر اصولی زباله موجب انتقال بیماری های خطرناک برای ساکنان محلی در بلند مدت خواهد شد.

او ادامه داد: در جایگاه دفن زباله گچساران دفن غیربهداشتی و غیر اصولی کاملا مشهود است و به دلیل نظارت نداشتن متولیان امر ، زباله های تولیدی غیر بهداشتی و زیان آور امحا می شود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست گچساران با اشاره به اینکه آتش زدن پسماند طبق قانون مدیریت پسماند ممنوع بوده و جرم محسوب می شود افزود: با مراکزی که اقدام به این عمل نموده اند برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.

او گفت: استفاده گونه های نادر حیات وحش و دام های عشایر، احتمال آلوده شدن آب سد کوثر در صورت افزایش جمعیت این مناطق از مهمترین آسیب های رهاسازی زباله در مناطق روستایی این شهرستان است.

غفار قنبری معاون خدمات شهری شهرداری شهر دوگنبدان گفت: هم اکنون روزانه به طور متوسط ۱۰۰ تُن انواع زباله شهری در این شهرستان تولید می شود.

قنبری افزود: از این میزان پسماند جمع آوری شده در روز ، ۳۰ تن مربوط به شرکت نفت گچساران است که از سوی حوزه خدمات شهری شهرداری جمع آوری می‌شود.

او بیان کرد: هم اکنون کار دفن پسماند شهری این شهرستان در نزدیکی سدچم‌شیر دوگنبدان انجام می گیرد که این خود به یک معضل بزرگ تبدیل شده است.

معاون خدمات شهری شهرداری شهر دوگنبدان با بیان اینکه جایگاه دفن پسمانده شهری گچساران تا یک سال آینده بیشتر ظرفیت ندارد گفت: بیش از ۵۰ میلیارد ریال برای ایجاد دیوار حائل این مکان نیاز است.

او گفت: انتظار می رود در سالجاری یرای مکان یابی جایگاه جدید، ساخت دیوار حائل و ایجاد کارواش برای شست وشوی خودروهای حمل پسماند شهری اعتباراتی در نظر گرفته شود.

احمد نشاطی فر معاون فرماندار گچساران گفت: بزودی کارگروهی در این شهرستان تشکیل و محل دفن زباله روستاهای شامبراکان، دیل، اسپر و آرو تعیین خواهد شد.

نشاطی فر افزود: مطب های پزشکی این شهرستان نسبت به بی خطرسازی زباله های خود اقدام کنند در غیر این صورت پس از اخطاریه برخورد  قانونی خواهد شد.

او گفت: جایگاه دفن زباله شهر دوگنبدان برای ۳۰ سال تعیین شده بود در حالی که شهرداری دوگنبدان بعداز ۱۵ سال اعلام کرد که این محل ظرفیت دفن زباله ندارد.

نشاطی فر تصریح کرد: ساخت دیوار حائل محل دفن زباله های منطقه چمشیر بسیار مهم، و نیاز به اعتبار دارد.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۹ ۳۰ آذر ۱۴۰۰
رئیس محترم حافظت محیط زیست،صبح تا شب در مناطق مختلف گچساران،زباله و اشغال و تایر و .. در اطراف و داخل شهر اتش میزن و بویی نامطبوع در خانه ها پخش میشود به راحتی! هر سال هم جنگل ها را اتش میزن، واقعا کی قرار برخورد صورت بگیره! چرا اتش زدن هیچ مجازات ندارد،که به راحتی و دائم هرکس زباله یا اشغال یا .. در سرکوچه یا قسمت بیابان خانه ها میرود و اشغال خود را اتش میزند!