افشین دلشادگفت :بدترین پوشش واکسیناسیون مربوط به شهرستان شیروان است و در واکسیناسیون شهری و روستایی به ۷۵ درصد جمعیت هم نرسیده است.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ،دلشاد معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت : طرح خانه به خانه واکسیناسیون کرونا و استقرار کیوسک واکسیناسیون برای این شهرستان به شکل ویژه انجام شد، اما مورد اقبال مردم قرار نگرفت.

او با اشاره به روند واکسیناسیون و با بیان این که پوشش واکسیناسیون در استان همگن نیست، اضافه کرد: برخی از شهرستان‌ها مانند گرمه پوشش واکسیناسیون روستایی (تقریبا ۱۰۰ درصد) بسیار بالاست، اما واکسیناسیون روستایی مرکز استان پایین‌تر است.


بیشتر بخوانید 


او افزود: پوشش واکسیناسیون گرمه و جاجرم در استان از معدل استان بالاتر است و این امر موجب صفر شدن آمار مرگ و میر ناشی از بیماری کرونا در این دو شهرستان شده است.

او با بیان این که ۹۱.۵ درصد جمعیت شهری بالای ۱۸ سال استان نوبت اول و ۶۷.۵ درصد نوبت دوم واکسن را دریافت کرده اند، اعلام کرد:۸۹.۱ درصد جمعیت ۱۵ تا ۱۸ سال با دوز اول و ۵۱.۴ درصد این گروه سنی با دوز دوم واکسینه شده اند.

دلشاد گفت: ۹۴.۵ درصد گروه سنی ۱۲ تا ۱۵ سال شهری نوبت اول و ۴۲.۲ درصد این گروه سنی نیز نوبت دوم واکسن را دریافت کرده اند.

او اعلام کرد: ۸۲.۷ درصد جمعیت شهری و روستایی بالای ۱۸ سال، ۷۹.۱ درصد جمعیت ۱۵ تا ۱۸ سال و ۸۵ درصد جمعیت ۱۲ تا ۱۸ سال تاکنون واکسینه شده اند.

او با اشاره به تدوین برنامه‌های جدید جهت ارتقاء واکسیناسیون در استان، ابراز کرد: طرح جدید جهت لکه گیری واکسیناسیون در مناطق شهری و روستایی تهیه است.

او افزود: در این طرح تمام مراقبان سلامت در پایگاه‌های سلامت باید بر اساس سامانه سیب افراد واکسینه نشده را شناسایی و سپس مراقبین سلامت به آن‌ها مشاوره تلفنی ارائه می‌کنند.

او ادامه داد: از ظرفیت پزشک و روانشناس مرکز نیز برای اقناع این شهروندان استفاده می‌شود و اگر باز واکسیناسیون انجام نشد، با استفاده از ظرفیت بسیج و معتمدین محلی و با رجوع به منازل رضایت این افراد جلب می‌شود.

او افزود:در صورت عدم رضایت این افراد برای مراجعه به مراکز واکسیناسیون، با آماده شدن واحد‌های لجستیک و همکاری بسیج و هلال احمر واکسیناسیون در منازل این افراد انجام می‌شود.

او با اشاره به انجام طرحی مطالعاتی که دانشگاه استان درخصوص شناسایی دلایل عدم استقبال از واکسیناسیون انجام داده است، افزود: عمده دلایل عنوان شده واکسن هراسی است و تنها ۴ درصد دلایل دیگری را اعلام کرده اند.

دلشاد افزود: از اول مهر ماه روند بیماری در استان بررسی شده است و طبق این بررسی در ۲ هفته گذشته بستری و بستری مثبت در کل استان تغییری نکرده است، اما شهرستان شیروان در بستری و بستری مثبت روند افزایشی داشته است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان نیز در این جلسه تحلیلی گفت: استان دارای هزار و ۳۲۵ تخت فعال و اورژانسی است که با تخت‌های ستاره دار به هزار و ۵۲۲ می‌رسد.

قاسم بیانی افزود: ضریب درگیری تخت‌های بیمارستانی در پیک پنجم کرونا در استان ۷۰ درصد بوده است و ۱۷ پزشک متخصص به درمان بیماران کرونایی اقدام کرده اند.

انتهای پیام/ه 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.