مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: تیم پرنده‌نگری و سرشماری اداره حفاظت محیط زیست زهک برای نخستین بار پرنده اسکوتر بال سفید را در این شهرستان شناسایی کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، وحید پورمردان مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان   اظهار داشت: با شروع فصل سرد در قسمت‌های شمالی کره زمین و مهاجرت گونه‌های پرندگان به بخش‌های گرم و جنوبی، تیم‌های مختلف کارشناسی و محیط بانی به منظور سرشماری و پرنده نگری در سایت‌ها و زیستگاه‌های سطح استان مستقر می‌شوند.

وی گفت: تیم‌های پرنده نگری و سرشماری در شهرستان زهک موفق به شناسایی و مشاهده پرنده اسکوتر بال سفید شدند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان افزود: پرنده اسکوتر بال سفید یا اردک سیاه مخملی، از گونه‌های کمیاب است که در گذشته زمستان‌ها به تعداد خیلی کم در سواحل دریای خزر دیده می‌شده است.

وی بیان کرد: اندازه تقریبی طول بدن اسکوتر بال سفید (اردک سیاه مخملی) ۵۵ سانتی‌متر، جثه فربه و منقاری بادکرده دارد و هر ۲ جنس اسکوتر بال سفید از اسکوتر سیاه به وسیله آینه بالی سفید که در حالت بال بسته اغلب ناپیدا است، مشخص می‌شود.

پورمردان گفت: این پرنده هنگام شیرجه پا‌های قرمزش دیده می‌شود و نوع نر آن لکه سفید کوچکی در زیر چشم دارد و طرفین منقار سیاهش زرد رنگ است.

وی افزود: پرنده ماده با ۲ لکه بزرگ تقریبا سفید در هر طرف سر از اسکوتر سیاه تمیز داده می‌شود و این لکه‌ها در پرنده نابالغ مشخص‌تر است که در صورت نبودن این لکه‌ها، سفیدی بال برای شناختن آن کافی است و معمولا به صورت دسته‌های کوچک و یا تک‌تک در نزدیکی ساحل دیده می‌شوند.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار