کارگردان نمایش «راز شکست فاتحان»، اثر برگزیده سی و دومین جشنوراه تئاتر استان سمنان گفت: این نمایش، نگاهی روان‌شناسانه و فلسفی به مرگ دارد و به بررسی جنگ و اثرات آن بر روان انسان می‌پردازد.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان،نمایش «راز شکست فاتحان» کاری از گروه تئاتر «رستاخیز»، به قلم «اکبر یادگاری» با کارگردانی «محمدعلی دانشگر» برگزیده سی و دومین جشنواره تئاتر استان سمنان و برنده جوایز بازیگری مرد، بازیگری زن، طراحی صحنه، لباس، نور و گریم در این جشنواره شد و همچنین از گزینه‌های راه‌یابی به جشنواره تئاتر فجر است.

این نمایش از ۱۹ تا ۲۸ آبان ۱۴۰۰ هر روز ساعت ۱۸ و ۳۰ دقیقه در سالن تئاتر شهر سمنان به روی صحنه می‌رود.

دانشگر  کارگردان «راز شکست فاتحان»  ابراز داشت: این نمایش، نگاه روان‌شناسانه و فلسفی به مرگ دارد و به بررسی جنگ و اثرات آن بر روان انسان می‌پردازد.

دانشگر بیان کرد: داستانی خطی در این نمایش جریان دارد که تجاوز نظامی به منزل یک زن و مرد را روایت می‌کند، اما پس از آن، به بیان جزئیِ اتفاقات نمی‌پردازد بلکه روان انسان‌هایی را که درگیر این اتفاقانت شدند به تصویر می‌کشد که حتی پس از مرگ هنوز با رفتار‌های قبلی خود زندگی می‌کنند.

او افزود: راز شکست فاتحان همچنین از نگاه‌های مختلف به ویژگی‌های تئاتر و فاصله‌گذاری آن می‌پردازد و به تماشاگر خود تلنگر می‌زند که فلسفه تئاتر چیست و چرا به تماشای آن می‌پردازیم که بدین ترتیب تماشاگر را به فکر وادارد.

کارگردان این نمایش ادامه داد: نورپردازی و طراحی صحنه به صورت خانه‌ای سفیدرنگ، فضای سیال ذهن را تداعی می‌کند.

او با بیان اینکه انسان در سه بعد زندگی، رویا و مرگ، دغدغه دارد افزود: نگاه‌ها و تعریف متفاوتی از مرگ وجود دارد؛ این تئاتر مرگ را از نگاهی بررسی می‌کند که همان زندگی و رویا‌ها در زمان مرگ بر اثر جنگ متوقف شده و حضور نظامی متجاوز در منزل را نمی‌توان انکار کرد.

دانشگر بیان کرد: اجرای این نمایش با کمترین حرکات بازیگران روی صحنه می‌رود که برای من و گروه تجربه جدید و خوبی بود.

کارگردان راز شکست فاتحان بیان کرد: امسال امیدواری بیشتری برای راه یافتن به جشنواره تئاتر فجر داریم، اما قطعا نمایش‌های خوبی در استان‌ها وجود دارد که شاید جزو کار‌های راه یافته به جایزه بزرگ جشنواره تئاتر فجر نباشد، اما ارزش و قابلیت اجرا به شیوه‌های دیگر در پایتخت یا شهر‌های بزرگ را دارد و باید حمایت برای تحقق این خواسته وجود داشته باشد.

انتهای پیام / ن 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.