به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، دوران هشت ساله جنگ تحمیلی و دفاع مقدس عرصهای بود که همه اقشار مختلف مردم از جمله جوانان در آن حضور پیدا کردند و با نمایش توانمندیهای خود دشمن بعثی را در بیشتر موارد با شکست رو به رو کردند. اگر در این دوران نیروهای مردمی و جوانان با نیروهای مسلح کشورمان متحد نمیشدند و همچون ید واحده در مقابل دشمن ایستادگی نمیکردند، امروز شاید در وضعیت دیگری بودیم.
وقتی به دوران دفاع مقدس باز میگردیم صحنههای جالبی را مشاهده میکنیم که شاید در کمتر نقطهای از این کره خاکی نظیرش را دیده باشیم، صحنههایی که جز عشق به میهن در آن دیده نمیشود و همه اقشار جامعه در آن حضور دارند. برخی از این صحنهها همراه است با خلاقیتهایی که بسیاری تا آن زمان شاید نشدنی به نظر میآمدند.
در این گزارش میخواهیم ۱۰ مورد از خلاقیتهای مهم ایران در دفاع مقدس را معرفی کنیم.
در شرایطی که منطقه هورالعظیم با آتش سنگین دشمن روبرو بود، جهادگران ایرانی توانستند بولدوزری بسازند که بدون نیاز به راننده و با کنترل از راه دور کار میکرد. کاری که یک گام بزرگ برای موفقیت در ساخت خاکریز بدون تلفات انسانی محسوب میشد.
دو فروند هواپیمای ۷۴۷ سوخت رسان از فرودگاهی در قبرس به سوی شمال کشور حرکت میکردند و در آسمان سوریه به فانتومهایی که روی مرز شمالی عراقی پرواز میکردند سوخت رسانی میکردند. این طوری شد که برد پروازی جنگندههای ایرانی به دورترین پایگاه بعثیها رسید.
فرمانده لشکر ۲۱ حمزه آذربایجان برای عبور از خط دفاعی دشمن یک ابتکار جالب به خرج داد. مغنیهای یزدی ۴ ماه مخفیانه کار کردند تا بتوانند یک تونل ۳۵۰ متری از زیر میدان مین و خاکریز مستحکم دشمن حفر کنند. در شب عملیات سربازان ایرانی از زیر زمین حرکت کردند و به خط دشمن رسیدند.
مدافعان ایلام در نخستین روزهای جنگ با احداث سدهای انحرافی و حفر کانال آب رودخانههای کارون، کرخه و مالکیه را به دشتهای خوزستان سرازیر کردند. حاصل ایجاد باتلاق وسیعی شد که بخش عمدهای از خوزستان را در برگرفت و لشکرهای زرهی عراق پشت این باتلاق زمینگیر شدند.
مردابها و تالارهای جنوب پر بودند از گیاههایی که دور پروانه قایقها میپیچدند و آنها را از کار میانداختند. جهادگران و رمندگان کشورمان برای رفع این مشکل یک قایق جدید طراحی کردند. یک قایق با موتور خودروهای فولکس بیتل و یک پروانه بزرگ چوبی که در هوا میچرخید و قایق را به حرکت در میآورد.
ابابیل، طوری طراحی شده بود که بخاطر دنبالههای فلزی خود در رادار دیده میشد. نیروهای جهاد سازندگی این بالن را در اطراف مناطق حساس مانند پالایشگاه اصفهان به پرواز در میآوردند و خلبان دشمن را فریب میدادند. خلبان دشمن فکر میکرد که ممکن است که یک جنگندهای در مقابلش قرار دارد و مسیر خود را تغییر میداد.
در این حالت، هواپیماها در مواردی به علت ناشناس بودن جرم مورد مشاهده در رادار، از حمله صرف نظر میکردند. به علاوه پرواز این بالنها هنگام حمله هوایی موجب میشد خلبان دشمن ناگهان با موجود عجیبی که در آسمان ثابت ایستاده است، مواجه و تمرکزش مختل شود. انتخاب جنس بالن، نحوه دوخت، عایق بندی، اتصال فلز به پلاستیک از نکات پیچیده مهندسی در دوران ساخت این بالنها بود.
دشمن بعثی در جنگ و در هر کدام از حملات خود از انواع موشکها استفاده میکرد. این موشکها اهدافی در زمین، دریا و هوا را هدف قرار میداد. اما هنگامی که موشک ضد کشتی فرانسوی اگزوسه وارد میدان شد، نبرد دریایی ایران و رژیم بعثی رنگ و بوی جدی تری به خود گرفت. چراکه این موشکها در ارتفاع پایین در حدود ۵ متر از سطح دریا حرکت کرده و بدون اینکه شناسایی شوند کشتیها را منهدم میکردند.
یگان مهندسی رزمی بار دیگر وارد میدان شد و ایده جدیدی را برای مقابله با این حملات استفاده کرد. به نحوی که مهندسان جوان جنگ با طراحی و اتصال صفحههای فلزی عمود بر هم کاری کردند تا امواج موشک با برخورد به این صفحهها و بازتاب آن به سوی موشک، به اشتباه این صفحات را هدف قرار دهد و در شناسایی اهداف اصلی یعنی کشتیها ناکام بماند. با این طرح، صنایع نظامی فرانسه دچار مشکل شد چراکه دیگر هیچ کشوری حاضر به خریدن این موشکها نبود.
در روزهایی که هیچ کشوری به ایران خودروی زرهی نمیفروخت، نیروهای ایرانی برای حرکت در مناطق شنی و رملهای جنوب کشور با مشکلات بسیاری روبرو بودند. رزمندگان برای این شرایط یک ابتکار ویژه ایجاد کردند، آن هم تبدیل یک وانت لندکروزر به وسیلهای بود که همچون تانک حرکت میکند. این وسیله برای در مناطق رملی و شنی حرکت کرد و از آزمون هم موفق بیرون آمد.
یک وسیله عجیب و غریب که برای حرکت در نیزارهای جنوب کشور طراحی و ساخته شد. این خودرو از یک موتور لودر و چرخهایی به قطر ۴ متر. بزرگترین نمونه در دنیا و وسیلهای که مخصوص حرکت در مردابهای کم عمق، جابجایی تجهیزات و یدک کشیدن وسیلههایی که در آن شرایط توان حرکت نداشتند.
این جاده کلید فتح الفتوح طریق القدس بود. دشمن بخش آسیبپذیر خط دفاعی خود را در جناحی مستقر کرده بود که کیلومترها شن روان بین نیروهایش با نیروهای ایران فاصله انداخته بود. رزمندگان کشورمان در دل شب بدون اطلاع نیروهای بعثی جادهای به طول ۷ کیلومتر ایجاد کردند. آنها از همین جاده عبور کردند و سازمان دفاعی بعثیها را شکستند.
انتهای پیام/
سلام بر شهیدان
راه امام خمینی(ره) همیشه انتخاب اسلام ناب محمدی(ص) است.
افراط و تفریط هر دو باعث نابودی است.