بقایای کیهانی ابرنواختر کوتوله سفید به دام هابل افتاد

مسئولان ناسا می‌گویند که بقایای ابرنواختر DEM L ۲۴۹ در ابر ماژلانی بزرگ LMC و در یک کهکشان کوتوله اقماری راه شیری قرار دارد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از space، عکس جدید و خیره کننده تلسکوپ فضایی هابل بقایای تکه تکه شده یک انفجار ستاره‌ای است که به رنگ قرمز روشن می‌درخشد. نوار‌های پر جنب و جوش کیهانی از گاز، نتیجه انفجار ستاره کوتوله سفید است که به عنوان ابرنواختر نوع ۱a نیز شناخته می‌شود. بقایای ابرنواختر با نام DEM L۲۴۹ در ابر ماژلانی بزرگ (LMC) قرار دارند که یک کهکشان کوتوله اقماری راه شیری و در میان نزدیک‌ترین کهکشان‌ها به سیاره زمین است.

 تلسکوپ فضایی هابل

بر اساس بیانیه ناسا، هابل عکس جدید از DEM L۲۴۹ را در حین بررسی LMC و برای یافتن همراهان ستاره‌ای بازمانده از ستاره‌های کوتوله سفید که قبلاً منفجر شده بودند، گرفته است. مقامات ناسا در این بیانیه گفتند: "ستارگان کوتوله سفید معمولاً پایدار هستند، اما در یک سیستم دوتایی، دو ستاره به دور یکدیگر می‌چرخند و یک کوتوله سفید می‌تواند به طور گرانشی آنقدر ماده را از همراه خود بکشد که به جرم بحرانی برسد و منفجر شود. DEM L۲۴۹ یک بقایای ابرنواختری غیرمعمول است که گمان می‌رود در زمان نابودی خود یک ستاره کوتوله سفید پرجرم و نسبتا جوان بوده است."

ابرنواختر کوتوله سفید

ستاره شناسان با استفاده از رصدخانه پرتو ایکس چاندرا ناسا و رصدخانه فضایی XMM-نیوتن آژانس فضایی اروپا (ESA) دریافتند که گاز DEM L۲۴۹ نسبت به بقایای دیگر ابرنواختر‌های نوع ۱a داغ‌تر و درخشان‌تر است. بنابراین، باتوجه به اینکه ستارگان سنگین‌تر گاز بیشتری را دفع می‌کنند، تصور می‌شود که ستاره کوتوله سفیدی که DEM L۲۴۹ را ایجاد کرده، هنگام انفجار فوق‌العاده عظیم بوده است.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار