حسینعلی حاجی دلیگانی گفت: وزیر نیرو باید از عبارات کلیشه‌ای در خصوص مدیریت آب دوری کند و یک برنامه تحول‌آفرین و اقدام زمان‌بندی شده ارائه دهد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی  اظهار داشت: با وجود اینکه تاکنون اقدام عملی برای احیای زاینده رود انجام نشده، اما یکی از مشکلات ما در سطح ملی عدم شناخت و تبیین مسئله برای مردم و مسئولان بوده است که باید بتوانیم دغدغه و مشکل کشاورزان را به سمع و نظر مسئولان برسانیم.

او با اشاره به سفر  وزیر نیرو به اصفهان خاطر نشان کرد: این سفر نقطه عطفی برای مشکلات اصفهان است، زیرا وزیر نیرو اکنون به خواست رئیس جمهور و از طرف دولت آمده است که اگر شناخت درستی از درک مشکلات به او بدهیم هنر کردیم؛ البته سفر یک روزه کفایت نمی‌کند و باید شهرستان‌های دخیل در این بی‌آبی را نیز بازدید می‌کرد تا به خوبی متوجه فرونشست زمین و برداشت آب از آبخوان‌ها بشود.

۵ نکته اساسی در بیانات رئیس جمهور در خصوص آب اصفهان

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در خصوص نشست نمایندگان استان با رئیس جمهور گفت: نگرش و نوع بیان مشکلات آبی استان از زبان رئیس جمهور شروع خوبی بود و باید از این فرصت به خوبی بهره گرفت. ۵ نکته اساسی در بیانات رئیس جمهور در خصوص مدیریت آب را باید به طور جد دنبال کرد که در این صورت اگر عملی شود بخشی از مسئله حل خواهد شد.

وی ادامه داد: رئیس جمهور به طور صراحت بیان کردند که احیای زاینده رود تصمیم جدی دولت قرار گرفته و برای آن کارگروه ویژه‌ای تحت عنوان احیای زاینده رود راه اندازی می‌کنیم، نکته دوم این بود که اولویت آب در استان اصفهان اولویت دولت است و سوم اینکه هر پیشنهادی برای این موضوع بررسی و دنبال خواهیم کرد، چهار، بررسی راه‌های برون رفت از این وضعیت توسط مرکز بررسی‌های استراتژیک مجلس از اولین برنامه‌ها خواهد بود.

تبیین سود و زیان طرح‌های انتقال آب برای سایر استان‌ها

حاجی دلیگانی با اشاره به آخرین نکته، گفت: وزیر نیرو موظف است که طی یک سفر وضعیت را بررسی و گزارشی را به دولت ارائه دهد، اما تاکید رئیس جمهور باعث شده تا از طرف دولت سفر کند و همین نکات را باید نمایندگان استان دنبال کنند.

او در خصوص طرح‌های انتقال آب تصریح کرد: مشاوران و کارشناسان بسیاری بر این طرح‌ها مطالعه داشتند که امکان‌پذیر و بی‌ضرر هستند و با رعایت ملاحظات می‌تواند صورت گیرد؛ اما در گذشته عزمی برای انجام دیده نمی‌شد و باید در کنار آن برای سایر استان‌ها به طور شفاف بیان شود که ضرری برای آن‌ها ندارد و بلکه توسعه و پیشرفت را به همراه دارد.

نماینده مردم شاهین‌شهر، میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: در سال‌های گذشته بر روی کاغذ مقرر شد که ۲۵۰ میلیون متر مکعب آب به استان اختصاص دهند و اکنون بالغ بر ۶ میلیارد متر مکعب آب طلبکار هستیم از وزارت نیرو، از طرف دیگر گفته می‌شود که سالیانه ۲ میلیارد متر مکعب آب از استان خارج می‌شود و باید از این مقدار طلبی خود را بپردازند و به اصفهان اختصاص دهند که نیاز به اراده‌ای دارد تا بدون دعوا بین استان‌ها و بر اساس چهارچوب رئیس جمهور انجام شود.

عدم تناسب تولید و مصرف آب در آبخوان

او  با بیان اینکه وزارت نیرو در این سال‌ها به جای حل مسئله بیشتر نقش تماشاچی داشته، ادامه داد: متأسفانه مسئولان بالادستی و وزارت نیرو به دنبال حل مشکل نبودند و به اینکه این مسائل بین مردم و دعوا‌های قومیتی هم منجر شود اهمیت نمی‌دادند و این حالت در مدیران مربوطه نیز دیده می‌شد؛ مدیران ما در بخش آب جهادی نبودند و الان هم نمی‌بینیم و امیدواریم در دولت فعلی این مسئله حل شود.

حاجی دلیگانی نیاز استان به آب آشامیدنی را ۱۴ متر مکعب بر ثانیه عنوان کرد و گفت: با این وجود میزان تولید آب ۵. ۱۱ متر مکعب است و حتی برای در کشاورزی با راهکار‌های نوین آبیاری و قطره‌ای و گلخانه‌ای هم دیگر آب وجود ندارد؛ عمق بستر در حبیب‌آباد ۲۸۰ متر است و کل آب برداشتی ۲۵۰ متر است در حالی که در سال‌های ۱۳۵۳ حدود ۶ متر آب وجود داشت.

دوری از عبارات کلیشه‌ای

او با اشاره به راهکار‌ها تصریح کرد: گفتمان‌سازی آغاز شده توسط رسانه و هنرمندان ارزشمند ما در جهت تبیین موضوع و این درد مشترک را باید دنبال کرد که برای مردم سایر استان‌ها مانند خوزستان و یزد هم مشخص شود.

نماینده مردم شاهین‌شهر، میمه و برخوار در مجلس گفت: باید وزیر نیرو را از عبارت‌های کلیشه‌ای بر حذر داریم برای نمونه در این سفر و جلسات به کرار بیان کردند که اصلاح نوع مصرف آب در بخش کشاورزی، تعادل بین مصارف و منابع، ساماندهی منابع و … انجام شود، اما در صورتی که باید یک برنامه تحول‌آفرینی و اقدام زمان‌بندی شده ارائه دهد و خود پای کار و در میدان باشد.

او ادامه داد: استان اصفهان ۱۹ نماینده در مجلس دارد که باید بر ۵ نکته و پیشنهاد رئیس جمهور پافشاری و آن‌ها را دنبال کنیم.

انتهای پیام/ی

برچسب ها: بحران آب ، وزیر نیرو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.