در این گزارش به ۵ سوال حقوقی درباره فروش غیر متعارف سهام شرکت تسلا توسط ایلان ماسک پاسخ داده می‌شود.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از reuters، پس از آن که ایلان ماسک، مدیر اجرایی میلیاردر تسلا، با انتشار توئیتی اعلام کرد که ۱۰ درصد از سهام خود در این شرکت را می فروشد که یک اتفاق عجیب برای سرمایه گذاران تسلا (TSLA.O) رقم خورد. او روش غیرمعمولی را برای این کار دنبال کرد و مشخص نیست که او یا تسلا قوانینی را زیر پا گذاشته اند یا خیر. این خودروساز الکتریکی پس از اینکه در آخر هفته از دنبال کنندگان توئیتر خود پرسید که آیا باید ۱۰ درصد از سهام تسلا را بفروشد تا مالیات‌های جدیدی را که در کنگره در نظر گرفته می شود، بپردازد بیش از ۱۵۰ میلیارد دلار از سود خود را از دست داد.

تسلا فاش کرد که ایلان ماسک ۳ درصد از سهام خود را در روز‌های اخیر فروخته است. یک ششم از این سهام از طریق یک "طرح معاملاتی" (توافقنامه قانونی که به افراد داخلی اجازه می‌دهد تا در یک تاریخ از پیش تعیین شده با سهام شرکت معامله کنند) شرکتی فروخته شد، تا تعهدات مالیاتی را برآورده کنند. در این پرونده‌ها توضیح داده نشده که چرا ماسک ۲.۵ درصد دیگر را فروخته است.

ایلان ماسک

در اینجا پنج سوالی وجود دارد که ناظران تسلا پرسیده اند:

۱. آیا ماسک توافقنامه SEC ۲۰۱۸ خود را نقض کرد؟

این توافق که کمیسیون بورس و اوراق بهادار در سال ۲۰۱۹ آن را تشدید کرد، ماسک را ملزم می‌کند که هرگونه محتوای توئیتی را برای سرمایه‌گذاران تسلا با یک وکیل شرکت بررسی کند. به گفته وکلای دادگستری، با توجه به اینکه به نظر می‌رسید توئیت ماسک سهام را مخدوش می‌کند، اگر نتواند آن را توضیح دهد، در واقع توافقنامه را نقض کرده است.

۲. معامله با فروش طرح بازرگانی چیست؟

برنامه‌های معاملاتی "قانون ۱۰ b۵-۱" به افراد داخلی اجازه می‌دهد تا معاملات سهام شرکت را در تاریخ از پیش تعیین‌شده بفروشند و از این طریق در برابر ادعا‌های احتمالی مبنی بر تجارت بر روی اطلاعات با اهمیت غیرعمومی، محافظت قانونی را فراهم می‌کند. برای کارمندان شرکت معمول است که معاملات را از قبل برنامه ریزی کنند، اگرچه می‌توانند بدون برنامه نیز معامله کنند. به این ترتیب، فروش ماسک از طریق این طرح غیرعادی نیست. دانیل تیلور، کارشناس معاملات داخلی و استاد دانشگاه پنسیلوانیا، گفت: "این کار مقداری شیطنت قانونی است و ضعفی در قوانین مربوط به فروش "از پیش برنامه ریزی شده" سهام محسوب می‌شود که ماسک اینجا مقصر است."

شرکت تسلا

۳. آیا ماسک یا تسلا قوانین افشای SEC را زیر پا گذاشته است؟

این موضوع نامشخص است. در حالی که ممکن است اعلام فروش سهام بزرگ در توئیتر او برای اکثر مدیران اجرایی غیر متعارف باشد، اما برای ماسک عادی است و سرمایه گذاران می‌توانند، حساب توئیتری ماسک را برای اخبار رصد کنند؛ بنابراین به نظر نمی‌رسد که توئیت‌هایش به خودی خود هیچ قانونی را نقض کنند. فروش از پیش برنامه ریزی شده این سوال را ایجاد می‌کند که آیا ماسک همیشه قصد داشت برخی از سهام را به دلایل مالیاتی بفروشد یا خیر. هوارد فیشر، یکی از شرکای شرکت حقوقی Moses & Singer، گفت که اگر ماسک دلیل واقعی فروش خود را پنهان کرده بود، احتمالاً می‌توانست یک تخلف باشد، اما در عین حال اطلاعات زیادی در مورد دلیل او برای فروش وجود دارد.

۴. آیا SEC نگاهی به فروش خواهد انداخت؟

SEC دائماً رویداد‌های بازار را رصد می‌کند و در گذشته ماسک را زیر نظر داشته است. از سال ۲۰۱۸، حداقل سه بار از تسلا سؤال کرده است که آیا توئیت‌های ماسک با تسویه حساب، پرونده‌های عمومی و اسناد داخلی SEC که از طریق قانون آزادی اطلاعات به دست آمده است مطابقت دارد یا خیر. همچنین رهبری دموکرات جدید آژانس نیز مشتاق است علیه شرکت‌های بزرگ و مدیران ارشد آنها پرونده سازی کند. تای گلاش، رئیس گروه سرمایه‌گذار Healthy Markets، می‌گوید: "به نظر می‌رسد این مورد نمونه دیگری است که در آن تنظیم‌کننده‌ها و شاکیان خصوصی قرار است سال‌ها در مورد آنچه که او می‌دانست تحقیق کنند."

غول خودروسازی تسلا

۵. پس ماسک کار اشتباهی انجام نداده است؟

وقتی نوبت به قانون اوراق بهادار می‌رسد، زمان مشخص خواهد کرد. وکلای دادگستری گفتند که از دیدگاه حاکمیت شرکتی، اقدامات او مشکل ساز است. فیشر گفت: "اگر تسلا یک شرکت معمولی بود و ماسک یک مدیر عادی، این نوع رفتار منجر به توبیخ هیئت مدیره یا بدتر از آن می‌شد. اما به نظر می‌رسد سرمایه گذاران تاکنون تفاوت‌های ماسک را پذیرفته اند".


بیشتربخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار