مدیر منابع آب شهرستان سمیرم گفت: ۲۷۵ حلقه چاه غیر مجاز در شهرستان سمیرم طی دو سال گذشته پر ومسدود شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، روح اله اکبری مدیر منابع آب شهرستان سمیرم گفت: در حوزه منابع آب زیرزمینی شهرستان سمیرم حدود ۱۹۸۰ حلقه چاه مجاز و غیر مجاز، بیش از ۱۴۰۰ دهنه چشمه، ۱۹۰ رشته قنات وجود دارد.

وی اضافه کرد: از حدود ۷۶۰ حلقه چاه مجاز فعال نیز تعداد ۱۷۴ حلقه چاه به کنتور هوشمند تجهیز شد.

این مقام مسئول افزود: نیروی محرکه در حدود ۳۵۰ منبع آبی اعم از چاه آب، پمپاژ، قنات، جوب سنتی و.. دیزلی است که هر ساله در شهرستان مشکلات زیادی برای تایید سوخت آن‌ها به وجود می‌آید.

اکبری با تأکید بر این که بیش از ۷۲ رودخانه اصلی و رودخانه‌های فرعی متعدد در سطح شهرستان سمیرم وجود دارد که با احتساب سرشاخه‌ها طول آن‌ها بیش از ۱۱۰۰ کیلومتر است، خاطر نشان کرد: منطقه سمیرم در حوضه آبریز کارون بزرگ قرار داشته و درصد قابل توجهی از سرشاخه‌های رودخانه کارون و دز در این شهرستان قرار گرفته است.

مدیر منابع آب شهرستان سمیرم با تأکید بر این که تاکنون قریب به ۴۰ کیلومتر لایروبی در رودخانه‌های مهرگرد، رحیمی و بهمن زار انجام گرفته است، اضافه کرد: بیش از ۳۰ هزار متر مربع نیز از حریم و بستر رودخانه‌ها آزاد سازی شده است.

وی اظهار کرد: بیش از ۲۰۰ کیلومتر از رودخانه‌های شهرستان جهت انجام مطالعات تعیین حریم و بستر با تعیین مشاور در دست اقدام است که ۱۶ کیلومتر انجام پذیرفته و در مرحله تصویب گزارش است.

اکبری با اشاره به این که شهرستان سمیرم، قطب منابع آب سطحی استان است و با بیان این که حدود ۱۱۶ پمپاژ مجاز برداشت آب از منابع آب سطحی وجود دارد، خاطر نشان کرد: درحدود ۱۳۰ پمپاژ غیر مجاز آب نیز در سال‌های گذشته ثبت شده که اکثرا به دلیل سیار و موقت بودن قابلیت آمار برداری دقیق نداشته است. اما درخصوص پمپاژ‌های غیرمجاز ثابت اقدامات قضایی خوبی انجام گرفته است. همچنین بیشترین تعداد واحد‌های پرورش ماهی استان (۳۰ واحد) در این شهرستان در حال فعالیت می‌باشند.

وی خاطر نشان کرد: این شهرستان دارای شش محدوده مطالعاتی کمه، سمیرم، قبرکیخاء، مهرگرد، دوراهان و مال خلیفه است.

مدیر منابع آب شهرستان سمیرم با اشاره به این که شهرستان سمیرم دارای سه سد به نام‌های حناء با ظرفیت اسمی حجم مخزن ۵۰ میلیون مترمکعب، قره قاچ با ظرفیت اسمی حجم مخزن ۲۱ میلیون متر مکعب و کمانه با ظرفیت اسمی حجم مخزن ۵ میلیون متر مکعب است، گفت: ۴ شبکه آبیاری قره قاچ، حناء، کمانه و پادنا به طول تقریبی ۱۶۰ کیلومتر و ۱۳ بند بتنی و خاکی کوچک جهت تامین آب اراضی کشاورزی پایین دست احداث شده اند.

انتهای پیام

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.