کتاب پرندگان دشت سولدوز با مشارکت دفتر توسعه و عمران سازمان ملل متحد رونمایی شد.

 

امید یوسفی رئیس نظارت بر اداره حیات وحش محیط زیست استان آذربایجان غربی در گفتگو با خبرنگار  باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه،  اظهار کرد: استان آذربایجان غربی با داشتن آب و هوای مناسب، دارای تنوع زیستی زیادی بوده که یکی از این تنوع وجود پرندگان مهاجر و بومی در سطح تالاب‌های اقماری و دشت‌ها و کوه‌های استان آذربایجان غربی است.

وی با اشاره به قرار گرفتن این استان در مسیر پرندگان مهاجر تصریح کرد: در فصول مختلف سال شاهد مهاجرت پرندگان از شمال به جنوب و بالعکس هستیم و بسیاری در هنگام مهاجرت به فصل زاد آوری می‌رسند که در تالاب‌های این استان اقدام به تخم گذاری و جوجه آوری می‌نمایند که این اقدام مهم باعث افزایش تعداد پرندگان در سطح استان هستیم و در همین راستا شهرستان نقده نیز به دلیل تنوع زیستی و تعدد تالاب‌های فصلی و دائمی نقش مهمی در نگهداشت پرندگان داشته است.

رئیس اداره نظارت بر اداره حیات وحش محیط زیست استان آذربایجان غربی پس از رونمایی از این کتاب ۴۰۸ صفحه‌ای که ۲۷۰ گونه پرنده در آن ثبت شده، است آن را یکی از ارزشمندترین گنجینه حیات وحش برای استان دانست و افزود: این کتاب اولین کتابیست که در استان به تالیف در آمده و نقش مهمی در شناسایی محیط پیرامون مان و بخصوص برای تحقیق و مطالعات در سطح دانشگاه‌ها در این زمینه ایفا می‌نماید.

کتاب پرندگان دشت سولدوز با مشارکت دفتر توسعه وعمران ملل متحد ( UNDP)، با کوشش و تلاش تشکل ها و سمن های محیط زیستی این شهرستان، با تالیف عزیز عذار که از پرنده شناسان شهرستان نقده است تهیه شده است.

نقده دارای ۱۸ تالاب فصلی و دائمی است که سالانه میزبان هزاران قطعه انواع پرندگان مهاجر و بومی بوده و از بین تالاب‌های این شهرستان، تالاب‌های "درگه‌سنگی"، "حسنلو" و "یادگارلو" جزو تالاب‌های بین‌المللی (کنوانسیون رامسر) است.

تا کنون ۵۶۰ گونه پرنده در سطح کشور مشاهده شده که از این تعداد ۲۷۰ گونه پرنده در سطح دشت سولدوز مشاهده و در کتاب پرندگان سولدوز ثبت شده است.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.