نفس‌های آخر اقتصاد درمان

عدم افزایش متناسب تعرفه های پزشکی با تورم موجود در جامعه اقتصاد درمان را به کما برده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، دکتر پوریا عادلی استراتژیست حوزه بهداشت و درمان در گفتگو با خبرنگار ماهنامه از سین سرطان تا سین سلامتی با اشاره به اینکه هشتم تا چهاردهم نوامبر هر سال به عنوان هفته جهانی کارآفرینی نام گذاری شده گفت: نگاه مثبت و تسهیل قوانین برای کارآفرینی در حوزه سلامت با دو نتیجه واثرمثبت برای جامعه همراه خواهد بود نخست اقتصاد توسعه یافته و حرکت به سمت توسعه یافتگی اقتصادی و دوم افزایش سلامت جامعه و ارتقا سطح خدمات پزشکی ارائه شده در کشور که این دو مقوله خود می‌تواند با افزایش امید به زندگی همراه باشد.

وی تصریح کرد: شاید بسیاری از افراد معتقد باشند نباید به حوزه سلامت نگاه کارآفرینی و تولید ثروت داشت و آن را با معیار‌های اخلاقی توجیه کنند، اما واقعیت این است که حوزه سلامت هم به عنوان بخش خدماتی و هم به عنوان بخش تولیدی در دارو و تجهیزات پزشکی می‌تواند زمینه خوبی برای تولید ثروت و اشتغال زایی در جامعه باشد.

دبیر هیئت مدیره سازمان نظام پزشکی اصفهان ادامه داد: جذب سرمایه ها به حوزه سلامت می‌تواند باعث افزایش سطح سلامت جامعه شود .

عادلی تاکید کرد: نکته حائز اهمیت در سرمایه گزاری در این حوزه این است که هر فردی که وارد این عرصه می‌شود باید بتواند بین سود اقتصادی خود و سلامت جامعه تعادل برقرار کند و بسیار مهم است زمانی که سود اقتصادی در مقابل سلامت جامعه قرار می‌گیرد باید این توانایی را داشته باشد که سلامت جامعه را انتخاب کند.

عادلی افزود: وقتی صحبت از کارآفرینی حوزه سلامت می‌کنیم اولین مسئله‌ای که به ذهن می‌آید بحث کارخانه های دارو سازی و سرمایه گذاری وسیعی در خدمات بهداشتی و درمانی مثل بیمارستان در ذهن تداعی می‌شود که صد البته این موارد قسمت مهمی از اقتصاد سلامت و را تشکیل داده و می‌توانند ضمن اشتغال زایی قابل توجه منشا تولید ثروت سالم برای جامعه باشند.

وی بیان داشت: نکته حائز اهمیت این است که در حوزه اقتصاد درمان باید به اقتصاد خرد و بخش های کوچک ارائه کننده خدمات توجه شود، به عنوان مثال در یک مطب بسیار کوچک حداقل به صورت مستقیم دو تا سه نفر مشغول کار هستند، که با یک محاسبه سرانگشتی تعداد مطب ها در سطح شهرهای مختلف می‌توان به حجم بالای اشتغال زایی این مراکز پی برد. علاوه وجود این مطب های کوچک بالاخص در شهر های کوچک و متوسط می تواندمانع مهاجرت و تبعات فرهنگی آن شود و از سوی دیگر وقتی به کارگاه های خرد نگاه می‌کنیم امنیت کاری بیشتری در آنها از شرکت های بزرگ یا بیمارستان های بزرگ وجود دارد.

عضو هیئت  مدیره انجمن رادیوانکولوژی ایران گفت: در مراکز بزرگ درمانی به علت تداخلی که بین پرسنل و مدیران میانی پیش می‌آید همیشه بیم از دست دادن کار وجود دارد و وجود امنیت کاری بیشتر یکی از ویژگی های صنایع کوچک است.

عادلی گفت: اگر چه شیوع بیماری کرونا  اهمیت بخش های خرد درمان را بیش از پیش نشان داد ولی متاسفانه سیاستگذاری های سال‌های اخیر در حوزه تعرفه گذاری خدمات درمانی باعث تعطیلی روز افزون مطب ها در سطح کشور شده است که این موضوع علاوه بر سخت تر شدت دسترسی مردم به خدمات درمانی در ۵ سال آینده می‌تواند منجر به تشدید مهاجرت به شهرهای بزرگ و افزایش حاشیه نشینی در حومه شهرهای بزرگ و تبعات فرهنگی و اجتماعی ناشی از آن گردد.

وی تصریح کرد: افزایش هزینه کارآفرینی و سرمایه گذاری در بخش درمان در تمام زمینه ها از جمله هزینه‌های پرسنلی ،نگهداری تجهیزات و سرمایه لازم جهت ایجاد مراکز درمانی رخ داده است این درحالی است که در سال‌های اخیر با افزایش قیمت ارز هزینه تجهیزات افزایش تصاعدی پیدا کرده است و با توجه به افزایش هزینه های خانوار حقوق پرسنل نیز افزایش پیدا کرده است؛ امابا عدم افزایش متناسب تعرفه ها دیگر امروز سرمایه گزاری در بخش درمان فاقد توجیه اقتصادی است .

دبیر هیئت مدیره سازمان نظام پزشکی اصفهان ادامه داد: بررسی اجمالی هزینه‌های بخش درمان نشان می‌دهد بازگشت سرمایه گزاری‌های انجام شده در این بخش ۲۰ تا ۳۰ سال و در مواردی بیش از ا ین زمان خواهد بردو همین موضوع باعث شده سرمایه گذاری در بخش‌هایی از درمان که نیاز به ارز دارد مثل رادیولوژی، رادیوتراپی و بیمارستانی نیز کاهش یافته و زمینه بی کاری عده زیادی را فراهم کند.

عادلی علاوه بر این وجود قوانین دست و پاگیر و بوروکراسی اداری طولانی را از موانع جدی سرمایه گزاری‌های کلان در حوزه سلامت دانسته و نسبت به لزوم اصلاح هر چه سریعتر این قوانین هشدار داد.

وی تصریح کرد: علاوه بر بحث تسهیل کارآفرینی در حوزه سلامت باید پزشکان کارآفرین تربیت شوند، پزشک با توجه به اینکه مشکلات این بخش را در سال‌های متوالی تحصیل و فعالیت در این حوزه دیده است می‌تواند با پیدا کردن راه نوینی برای حل آن مشکل منشا تولید ثروت برای خود و افراد دیگر جامعه باشد.

وی افزود: سرمایه گذاران غیر پزشکی که قصد ورود به حوزه پزشکی را دارند باید در تمام مراحل از ایده تا تولید و ارائه خدمت در راس تیم خود یک پزشک که دارای تخصص مناسب در همان حوزه پزشکی باشد را همراه داشته باشند و این موضوع نباید تنها حالت تشریفاتی داشته باشد. 

دبیر هیئت  مدیره سازمان نظام پزشکی اصفهان گفت: پزشکان از یکسو حوزه خدمات درمان را به خوبی می‌شناسند و مشکلات را به خوبی درک می‌کنند و می‌توانند تضمین کننده امنیت سرمایه گزاران باشند و از سوی دیگر اشراف کاملتر آن‌ها به قوانین و مقررات حوزه درمان می‌تواند مانع تبعات منفی برخی تصمیم گیری‌ها در این مراکز شود.

استراتژیست حوزه بهداشت و درمان در پایان گفت: اگر از بیرون به جامعه پزشکی نگاه کنیم این احساس وجود دارد که در عرصه بهداشت و سلامت نسبت به تغییرات گارد و مقاومت وجود دارد و با نگاه سطحی به عنوان غرور پزشکان برداشت می‌شود، ولی واقعیت این است پزشکان به دلیل اینکه به بررسی متون سخت پزشکی و عدم پذیرش سهل و آسان نتایج تحقیقات مختلف عادت کرده اند این اخلاق برای آن‌ها نهادینه شده است و بنابراین برای پذیرش هر موضوع باید اسناد قابل قبول و معتبری توسط افراد متخصص، معتبر و شناخته شده به آن‌ها ارائه شود که البته این موضوع با توجه به سرو کار داشتن آن‌ها با مقوله سلامت جامعه کاملا طبیعی است.

انتهای پیام/س

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.