رییس جمهور چین: نباید شاهد جنگ سرد جدیدی باشیم

شی جین پینگ پیش از دیدار مجازی خود با جو بایدن نسبت به افزایش تنش‌ها از نوع جنگ سرد در منطقه آسیا و اقیانوسیه هشدار داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، شی جین پینگ، رییس جمهور چین خواستار همکاری‌های جهانی در برابر چالش‌های مشترک مانند تغییرات آب و هوایی و واکسیناسیون همگانی علیه کرونا شد.

بر این اساس، رییس جمهور چین این اظهارات را پیش از دیدار مجازی خود با همتای آمریکایی خود که قرار است در روز‌های آینده برگزار شود بیان کرد.

شی جین پینگ که ساعاتی پیش در یک همایش تجاری در حاشیه اجلاس همکاری‌های اقتصادی آسیا و اقیانوسیه به میزبانی نیوزلند سخنرانی می‌کرد نسبت به افزایش تنش‌ها از نوع جنگ سرد در منطقه آسیا و اقیانوسیه هشدار داد و خواستار همکاری‌های جهانی در زمینه چالش‌های مشترک شد.

وی در این سخنرانی تاکید کرد: تلاش برای ترسیم خطوط استراتژیک با تشکیل حلقه‌های کوچک در زمینه‌های ژئوپلیتیکی قطعاً در دنیای امروز با شکست مواجه می‌شود.

شی ادامه داد: منطقه آسیا و اقیانوسیه نمی‌تواند و نباید وارد تقابل و تقسیم دوران جنگ سرد شود.

اظهارات شی در حالی مطرح می‌شود که رسانه‌های خبری می‌گویند قرار است او و بایدن در روز‌های آینده در یک گفتگوی مجازی شرکت کنند.
مسائل زیادی در این نشست مطرح خواهد شد. واشنگتن و پکن در مورد موضوعاتی از منشاء همه‌گیری کرونا گرفته تا زرادخانه هسته‌ای در حال گسترش چین اختلاف دارند، اما تیم بایدن تاکنون در خصوص دستیابی به نتایج مشخص، انتظارات چندانی نداشته است.

کارشناسان بر این باورند که دو طرف ممکن است در خصوص توافق برای کاهش محدودیت‌های صدور روادید برای خبرنگاران یکدیگر تلاش کنند و همچنین گفته اند توافق برای بازگشایی کنسولگری در چنگدو و هیوستن که در یک مناقشه دیپلماتیک در سال ۲۰۲۰ بسته شدند، می‌تواند به بهبود همکاری های دو جانبه کمک کند.

با این حال، دولت بایدن گفته است پیش از این نشست، درباره توافق بر سر کنسولگری‌ها صحبتی نشده است. سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید هفته گذشته اعلام کرد این نشست برنامه ریزی شده، بخشی از تلاش‌های آمریکا برای مدیریت مسئولانه رقابت با چین است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار