وقتی انتخاب استاندار در مسابقه طناب کشی جریان‌های سیاسی گیر می‌کند

دولت سیزدهم در حالی وارد چهارمین ماه فعالیت خود شده است که هنوز از انتخاب استانداران ۷ استان از جمله خراسان جنوبی خبری نیست.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان،  از بیرجند، دو ماه از بر سر زبان افتادن چهره‌های مطرح برای سکان استانداری خراسان جنوبی می‌گذرد و در این فاصله همچنان این استان کم برخوردار، در گیرودار معرفی چهره جدید است و ظاهراً هنوز دولت و جریان‌های سیاسی به اجماع در این زمینه نرسیده اند و مردم همچنان چشم انتظار معرفی استاندار جدید هستند.

شبانی کارشناس مسائل سیاسی و فعال رسانه‌ای خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان می‌گوید: مشکل تأخیر در انتخاب استاندار خراسان جنوبی به اشکال در بدنه دولت و شخصیت‌ها در داخل استان برمی گردد و وحدت نظری وجود ندارد.

او افزود: در خیلی از استان‌های پیشرفته و توسعه یافته مانند اصفهان برای بسیاری از مردم مسئله استاندار مهم نیست تا به آن بپردازند، زیرا استاندار را عنصری موثری برای خودشان، منافعشان یا استان شان نمی‌دانند.

این فعال رسانه ای، اما در خراسان جنوبی قضیه را برعکس می‌داند و تصریح می‌کند: در خراسان جنوبی و استان‌های نظیر آن، بخش خصوصی فعالی وجود ندارد و درآمد‌ها همه به تصمیمات دولت برمی‌گردد و توسعه اقتصادی بیشتر مردم و استان در دست دولت است تا بخش خصوصی، لذا هم برای مردم و هم اصناف و شخصیت‌ها مهم است که استاندار چه کسی باشد، زیرا توسعه استان را در آن می‌بینند.

شبانی اظهار می‌کند: از سوی دیگر، چون همه جریان‌های سیاسی به نحوی از بودجه دولتی ارتزاق می‌کنند برایشان مهم است که استاندار در قالب جریان سیاسی آن‌ها باشند تا آن‌ها بتوانند از رانت و سود ارتباط با استاندار بهره بگیرند.

کارآمدی یا سهم خواهی، مسئله این است

کارشناس مسائل سیاسی و فعال رسانه‌ای خراسان جنوبی به تفاوت نگاه جریان‌های سیاسی و نخبگان در استان‌های برخوردار و کم برخوردار اشاره و بیان می‌کند: در استان‌های توسعه یافته، نمایندگان و شخصیت‌ها به دنبال این هستند که استانداری انتخاب شود تا قدرت رایزنی در پایتخت داشته باشد، اما در خراسان جنوبی نماینده‌ها و شخصیت‌ها دنبال کسی هستند که گوش به فرمان این‌ها باشند و این فرد نمی‌توانند در کشور رایزنی کند به همین دلیل گزینه‌های ضعیفی معرفی می‌شود به طوری که کارآمدی برایشان مهم نیست و این باعث شده که استانی توسعه نیافته داشته باشیم.

شبانی ادامه می‌دهد: در دولت همدلی و همبستگی وجود ندارد و به آدم‌های مختلفی اجازه اظهارنظر در مورد انتخاب استاندار داده می‌شود، این طور نیست که حرف آخر را وزیر کشور بزند به همین علت انتقادات جدی به وزیر هم وارد است.

این تحلیلگر رسانه و مسائل سیاسی نوجوانان و جوانان را به فهم کنش جریان‌های سیاسی و عقلانیت در رفتار خود فرا می‌خواند و می‌گوید: در جریان انتخاب استاندار در خراسان جنوبی دیده شده جوانان و نوجوانان دهه ۷۰ و ۸۰ که شناختی از فضای سیاسی ندارند را وارد گروه بندی‌های سیاسی خودشان کرده و به آن‌ها خوراک سیاسی می‌دهند و می‌گویند هرچه را ما می‌گوییم بازنشر دهید؛ حال آنکه این موضوع برای یک جوان دهه ۷۰ و هشتادی‌ها یک سم است و باعث می‌شود تا سیاست را به صورت باندی یاد بگیرند.

شبانی بر لزوم داشتن تفکر مستقل از منافع جریان‌ها تأکید و بیان می‌کند: باید به این قشر یاد بدهیم که خودشان فکر کنند، مقایسه کرده و سپس تحلیل کنند و تحلیل خودش را منتشر کند حتی اگر غلط باشد، زیرا این باعث می‌شود جوان حداقل به فکر کردن وادار شود.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.