طرح چریکی شهید مصطفی چمران، باعث شد نیرو‌های ایرانی در آبان ماه ۱۳۵۹ از محاصره خارج شوند که در نتیجه ایام حماسه شکست محاصره سوسنگرد شکل گرفت.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، اتفاقات و حماسه‌های دوران جنگ چنان افتخار آفرین است که در هر محفلی می‌توان از خاطرات آن زمان درس‌های زیادی یاد گرفت. سوسنگرد در غرب اهواز و در ۶۵ کیلومتری آن واقع شده است. در زمان پیروزی انقلاب اسلامی مردم سوسنگرد هم مانند مردم سایر شهر‌ها فعالیت‌های شگفت‌انگیزی داشتند و پس از پیروزی انقلاب حوادث و رویداد مهمی از گرو‌های ضدانقلاب بدلیل سهولت در رفت و آمد‌های زمینی از عراق شکل گرفت و مردم سوسنگرد را دچار تنش‌های زیادی کرد.

زمانی که شهید مصطفی چمران برای مسدود کردن راه‌های نفوذ دشمن و خرابکاران ضدانقلاب از مرز‌های جنوب به خرمشهر، شلمچه و خوزستان رفته بود، چندین بار هم به سوسنگرد سفر کرد و هنگامی که متوجه شد  مردم منطقه به زبان عربی مسلط هستند، از همراهان و همسر لبنانی خود خواست که مدتی در سوسنگرد بمانند و درباره دشمن شناسی و ارزش‌های انقلاب اسلامی برای آن‌ها صحبت کنند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای و شهید مصطفی چمران، نمایندگان امام خمینی (ره) در شورای عالی دفاع و نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی بودند که با دستور امام خمینی برای ساماندهی نیرو‌ها در مقابل حملات شدید عراق و انجام دادن حمله‌های چریکی، ۷ مهر ۱۳۵۹ با یک هواپیمای C۱۳۰ به همراه جمعی از رزمندگان وارد اهواز شدند.

فتح سوسنگرد چگونه توسط شهید چمران و آیت‌لله خامنه‌ای رقم خورد؟

آن‌ها از همان شب اول حملات چریکی خود را علیه نیرو‌های عراقی شروع کردند و تا حدود ۶ کیلومتری عراق پیش رفتند. بطور پیوسته که جنگ گسترده‌تر شد، نیرو‌های بیشتری به این جبهه پیوستند و خطوط دفاعی طولانی و محکمی در مقابل دشمن از کنار کرخه‌کور تا جنوب سوسنگرد سپس تا جابرهمدان نزدیکی بستان تشکیل شد. در این میان با تقدیم شهدا و شجاعت جان برکفان ایرانی مانند شهید مصطفی چمران، دشمن حدود ۱۰۰ کیلومتر  عقب نشینی کرد.

دانشمند و جنگجوی مخلص و بزرگ ایرانی شهید مصطفی چمران در ۳۱ خرداد ۱۳۶۰ در منطقه دهلاویه بین سوسنگرد و بستان به شهادت رسید. پس از شهادت مصطفی چمران، جنگ‌های نامنظم تا اواخر ۱۳۶۰ به کار خود ادامه داد و پس از سازماندهی بسیج، بسیاری از سربازان و داوطلب‌های شهید چمران به راه خود ادامه دادند. یکی از زیباترین عملیات حماسی جنگ‌های نامنظم، آزادسازی سوسنگرد است.

عراقی‌ها از مرز چذابه وارد خاک ایران شدند و پس از اشغال بستان به سوسنگرد هجوم بردند. آن‌ها با عبور از سوسنگرد بطرف حمیدیه رفتند که تانک‌های عراقی در آن منطقه به گِل نشستند. در آنجا نیرو‌های ایرانی تانک‌های عراقی را بمباران کردند که نیرو‌های متجاوز مجبور به عقب نشینی تا پشت سوسنگرد شدند. دوباره عراقی‌ها در ۲۲ و ۲۳ آبان ماه ۱۳۵۹ از غرب و جنوب به سوسنگرد نزدیک شدند و شهر را محاصره کردند که تعدادی از نیرو‌ها و مردم سوسنگرد هم در این میان گرفتار و محصور شدند و سه روز محاصره آن‌ها طول کشید.

فتح سوسنگرد چگونه توسط شهید چمران و آیت‌لله خامنه‌ای رقم خورد؟

شهید مصطفی چمران طرح جدیدی را ارائه داد. او روی نیرو‌های سپاه، جنگ‌های نامنظم، بسیج و نیرو‌های مردمی حساب باز کرده بود، اما هنوز دستوری مبنی بر انجام عملیات ارسال نشده بود تا آنکه با تلاش آیت الله خامنه‌ای و به فرمان امام خمینی (ره)، این دستور شبانه صادر و به نیرو‌ها ابلاغ شد.

آن‌ها در این نبرد پیروز شدند و این پیروزی بزرگ نتیجه همکاری و همدلی ارتش و نیرو‌های مردمی در دوران جنگ بود و پیروزی سوسنگرد برای دشمن قابل درک نبود، چون آنها، بدلیل مجهز بودن به تانک‌های فراوان و کماندو‌های آموزش دیده، توقع شکست را نداشتند.


بیشتر بخوانید

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار