به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، شهرک صنعتی بندر مرزی آستارا در منطقهای روستایی ایجاد شده است و صنعتگران و فعالان آن، راه پر پیچ و خم، کمعرض و نامناسب را از موانع رونق و توسعه صنایع میدانند و دستگاههای مرتبط حل این مشکل را خارج از حیطه کار خود اعلام میکنند.
شهرک صنعتی آستارا در سال ۱۳۸۷ به مساحت ۲۰ هکتار در روستای کوهپایهای هودول بخش مرکزی این شهرستان ایجاد شده است و در آن ۲۲ کارخانه و کارگاه نظیر تولید شیرآلات برنجی، پلی اتیلن، سایبان، تزئینات چوبی و دکوراسیون، پوشاک و دستگاههای برش فلزات فعال میکنند و ۶ واحد دیگر نیز غیرفعال هستند.
گفته میشود تعدادی از واحدهای صنعتی شهرک، به علت نبود راه مناسب و محدودیت رفت و آمد برخی خودروهای سنگین، تعطیل شده است و بقیه واحدهای فعال نیز به نوعی از نبود راه دسترسی مناسب، در خسران و زیان هستند.
برای رفتن به این شهرک صنعتی باید از سه راهی دهستان ویرمونی بخش مرکزی آستارا و سپس از چند راه فرعی و روستایی گذر کرد و پیچ و خم راه کم عرض، آب گرفته و پر از چاله و دست انداز سبب ایجاد صداهای نامتعارف در خودرو میشود و آسفالت بخشهایی از راه به طور کامل از بین رفته و بخشی از راه نیز خاکی و انباشته از گل و لای است و تناسبی با یک شهرک صنعتی ندارد.
توکل مافی، بخشدار مرکزی آستارا گفت: در سال ۱۳۸۷ که مسئولان وقت قصد تأسیس شهرک صنعتی را داشتند، زمینی مناسبتر از موقعیت فعلی آن نیافتند و از این رو شهرک با فاصله به نسبت زیاد با مرکز شهرستان و در منطقهای روستایی بنا شده است.
مشاهده نام شهرک صنعتی آستارا در تابلوی راه روستاها و در میان نام چندین روستا، بیانگر قرار گرفتن این مجموعه صنعتی در محیطی تا حدودی نامتناسب با ماهیت آن است و اکنون با مستهلک شدن راه شهرک، مشکل تردد خودروها به خصوص خودروهای سنگین بسیار جدی شده است.
امید کهن مرد، معاون عمران و محیط زیست شرکت شهرکهای صنعتی گیلان با اذعان به نامناسب بودن راه شهرک صنعتی آستارا و بر حق بودن گلایه صنعتگران و فعالان آن گفت: اجازه نداریم در خارج از شهرک صنعتی برای راه هزینه کنیم، اما برای زیرساختها و تأسیسات داخلی آن از سال ۹۷ تاکنون چند پروژه اجرا کرده ایم.
او صرف ۷ میلیارد ریال در سال ۹۸ و ۱۱ میلیارد ریال در سال ۹۹ و اختصاص اعتباری دیگر در سال ۱۴۰۰ برای زیرسازی و آسفالت، جدول کشی، رنگ آمیزی جداول و توسعه زیرساختهای شهرک صنعتی آستارا را از اقدامات و خدمات شرکت شهرکهای صنعتی گیلان به آن اعلام کرد.
معاون شرکت شهرکهای صنعتی گیلان با اشاره به اینکه شهرک صنعتی آستارا در منطقهای روستایی بنا شده است و توسعه و ترمیم راه آن در حوزه اجرایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قرار دارد، افزود: انتظار داریم این بنیاد برای ساخت یا بهسازی راه آن مسیر روستایی، اقدامات لازم و ضروری را انجام دهد.
به گفته کهن مرد زیرسازی و آسفالت راه شهرک صنعتی، هم نوعی حمایت از صنعت و صنعتگران منطقه محسوب میشود و هم اهالی روستاهای اطراف نیز از آن راه مناسب استفاده خواهند کرد.
او یادآور شد: در شهرستان املش همین مشکل را داشتیم، اما شهرداری با آسفالت کردن بلوار منتهی به شهرک صنعتی، این مشکل را برطرف کرد و شرکت شهرکهای صنعتی نیز به شهرداری در این اقدام کمک کرد.
معاون عمران و محیط زیست شرکت شهرکهای صنعتی گیلان بهسازی، تعریض و آسفالت راه شهرک صنعتی آستارا در قالب تفاهم نامهای با مشارکت شرکت شهرکهای صنعتی استان و بنیاد مسکن و برخی دستگاههای شهرستانی امکان پذیر است و باید در این رابطه جلسهای با حضور مدیران استانی و محلی برگزار شود.
مسئولان محلی رفت و آمد خودروهای سنگین به شهرک صنعتی را از دلایل تخریب راه آن میدانند و انتظار دارند شهرک صنعتی در تأمین هزینه راهسازی مشارکت کند، اما ادامه همان راه روستایی بعد از شهرک صنعتی نیز نامناسب است و این در حالی است که خودروی سنگین در آن تردد ندارند.
مهدی گرویان، مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بندر آستارا هزینه کرد این بنیاد برای راه دسترسی شهرک صنعتی را غیرقابل توجیه دانست و گفت: کار عمرانی و هرگونه هزینه برای بنیاد، باید طبق برنامه و اصول کاری آن باشد.
او افزود: با توجه به گذر ماشین آلات سنگین باید راه شهرک صنعتی دولایه زیرسازی و آسفالت محکم داشته باشد و این کارهای عمرانی حدود ۶۰ میلیارد ریال هزینه دارد.
مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آستارا اظهار داشت: روستاهای مسیر شهرک صنعتی اغلب بعد از آن مجموعه صنعتی استقرار یافته اند و اگر بنیاد مسکن راه شهرک را زیرسازی و آسفالت کند و برای آسفالت بقیه مسیر مرتبط با روستاها اعتبار لازم تأمین نشود، روستانشینان گلایه خواهند کرد و این کار را نوعی تبعیض قلمداد خواهند کرد.
توکل مافی، بخشدار مرکزی آستارا نیز امتداد راه شهرک صنعتی از سه راهی ویرمونی تا شهرک را حدود هشت کیلومتر اعلام کرد و گفت: کارخانه داران حق دارند از نبود راه مناسب برای شهرک گلایه کنند، اما ما برای رفع این مشکل از همه ظرفیتهای اداری و مالی شهرستان استفاده میکنیم.
او به تلاش مستمر نماینده آستارا در مجلس شورای اسلامی برای تأمین اعتبار زیرسازی و آسفالت راه شهرک صنعتی اشاره کرد و افزود: در کنار این اقدامات، به شهرک صنعتی آستارا پیشنهاد کردیم یک سوم هزینه زیرسازی و آسفالت راه را پرداخت کند و بقیه را از اعتبارات شهرستان تأمین کنیم، اما شهرک از این پیشنهاد استقبال نکرد.
با روی کار آمدن دولت سیزدهم توجه به تقویت توان تولید داخلی افزایش یافته است و اسدالله عباسی، استاندار گیلان در بازدیدهای خود از مناطق مختلف استان، با اشاره به حمایت دولت از طرحهای تولیدی و سرمایه گذاران و ضرورت توجه به تولیدکنندگان، رفع موانع تولید با بهره مندی از ظرفیتهای استان را خواستار شد.
غلامرضا مرحبا، نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی نیز همواره نامناسب بودن راه دسترسی و کمبود زمین برای ساخت واحدهای جدید را از مشکلات شهرک صنعتی این شهرستان اعلام کرده و حل این مشکل را ضروری دانسته است.
هرچند به نظر میرسد مدیران مرتبط با مشکل راه شهرک صنعتی آستارا هر یک توپ را به میدان دیگری میاندازند، اما بالاخره سر شهرک در میان این همه مسئول، بی کلاه نخواهد ماند و مردم انتظار دارند در سالی که شعار و نام آن، پشتیبانی و مانع زدایی از تولید داخلی است، مسئولان با همراهی همدیگر سنگ موانع از پیش پای صنعتگران بردارند.
منبع: ایرنا
انتهای پیام/ع