پس از تهدید انگلیس به برهم زدن توافق با اتحادیه اروپا، اکنون ایرلند برنامه‌ای اضطراری برای جنگ احتمالی میان اتحادیه اروپا و انگلیس در نظر گرفته است.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از گاردین، «لئو وارادکار» معاون نخست‌وزیر ایرلند، از درنظر گرفتن برنامه‌ای اضطراری از سوی این کشور برای جنگ احتمالیِ تجاری میان انگلیس و اتحادیه اروپا در آینده خبر داد.

این مقام ایرلندی همچنین تایید کرد که تعلیق معامله تجاری که سال گذشته از سوی «لرد فراست» انجام شد، پاسخ احتمالی اتحادیه اروپا به حالتی است که انگلیس ماده ۱۶ پروتکل را اجرایی کند.

وارادکار در مصاحبه‌ای اعلام کرد چنین اقدامی درواقع کل توافق برگزیت را خنثی کرده، باعث فروپاشی اتحادیه اروپا می‌شود. او افزود: «گمان نمی‌کنم کسی بخواهد اتحادیه اروپا توافق تجاری خود با انگلیس را تعلیق کند، اما اگر انگلیس با اقدامات خود اتحادیه اروپا را مجبور کند، هیچ گزینه دیگری برای اتحادیه نخواهد ماند. ما چنین اقدامی را راهکار متعادل کننده می‌نامیم.»

او در ادامه افزود: «من امیدوارم انگلیس چنین مسیری را طی نکند، نخست‌وزیر انگلیس همواره از اجرای برگزیت صحبت می‌کرد. البته برگزیت به نوعی انجام شده است، اما این اقدام انگلیس آن را خنثی می‌کند و من فکر نمی‌کنم که چنین کاری به نفع انگلیس باشد و اصلا منفعتی برای ایرلند شمالی نیز نمی‌بینم. همچنین به خاطر داشته باشید که این پروتکل از سوی بسیاری افراد و احزاب در ایرلند شمالی حمایت می‌شود و تاکنون جایگزین خوبی برای آن ارائه نشده است.»


بیشتر بخوانید


این نشریه پیشتر نیز در گزارشی نوشته بود: پس از آن که اتحادیه اروپا، «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس، را به عدم صداقت در مذاکرات درباره آینده ایرلند شمالی متهم کرد و نسبت به عواقب جدی آن در صورت تعلیق معامله توسط داونینگ استریت (دفتر نخست‌وزیری انگلیس) هشدار داد، انگلیس و اتحادیه اروپا در آستانه جنگ تجاری قرار گرفتند.

«ماروس شوویچ» کمیسر اتحادیه اروپا، نیز در این باره گفت: «علیرغم تلاش‌های اتحادیه اروپا برای دستیابی به مصالحه، ما هیچ گونه تحرکی از سوی انگلیس ندیده‌ایم.»

پیش از این انگلیس ۱۶ شهریور گفته بود بار دیگر اجرای بازرسی‌های مرزی بر روی کالا‌های عبوری از مرز ایرلند شمالی را به تعویق می‌اندازد، اما اتحادیه اروپا در واکنش به آن اعلام کرد تعویق را نمی‌پذیرد و بر روی تمدید آن مجددا با انگلیس مذاکره نخواهد کرد.

پروتکل ایرلند شمالی که در اکتبر سال ۲۰۲۰ به امضای نخست‌وزیر انگلیس ‏رسید، بخشی از توافق‌نامه خروج انگلیس از اتحادیه اروپا موسوم به برگزیت ‏است که بر اساس آن لندن به طور رسمی در ۳۱ ژانویه ۲۰۲۰ از اتحادیه ‏اروپا خارج شد. ‏

بر اساس این پروتکل، نباید واردات کالا و خدمات از اتحادیه اروپا به ایرلند ‏شمالی مشمول تعرفه‌های گمرکی انگلیس شود و لندن ملزم به رعایت ‏قوانین اتحادیه اروپا در زمینه تجارت کالا و خدمات است که تعرفه گمرکی صفر درصدی را ‏برای واردات و صادرات کالا و خدمات در نظر گرفته است.

از طرفی‏، مقامات انگلیس اصرار دارند که نمی‌توانند واردات کالا از اتحادیه اروپا به ایرلند ‏شمالی را تحمل کنند، زیرا این امر می‌تواند بر بازار داخلی انگلیس آسیب ‏برساند. از سوی دیگر، لندن می‌خواهد بسیاری از کالا‌های خود را به ایرلند ‏شمالی و بدون رعایت استاندارد‌های اروپایی ارسال کند، که عملاً به عنوان ‏بخشی از بازار واحد اروپا، ملزم به اجرای قوانین گمرکی این اتحادیه و پیروی ‏از قوانین آن در مورد استاندارد‌های محصول است. ‏

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار