به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، برای بعضی ها، سختترین کار دنیا است، وقتی که میخواهد تایپ کنید و ناگهان از زبانی به زبان دیگر بروید. خصلت جالب تایپ کردن همین است. ظاهرا واژهها و علائم و کلمات خارجی در کنار هم جور در نمیآید، اما در نهایت یک متن منسجم داریم. این شیوه در رسانه هم استفاده میشود و به شگرد ”حرکت کیبوردی“ معروف است.
هر بهانهای پیدا میکنند که بگویند ایرانی خوشبخت نیست. گاهی هم سراغ آب و برق میروند. گاهی از تفریحات میگویند. گاهی به سیاست و اقتصاد ورود میکنند تا همین معنا را در ذهن ایجاد کنند. همه خبرهایی که ظاهرا به هم ربطی ندارند در رسانههای بیگانه در نهایت یک متن زیبا را میسازند که به خوبی تایپ شده است و آن هم اینکه جمهوری اسلامی باید برود.
بیشتربخوانید
علیرضا داودی کارشناس ارشد رسانه و علوم شناختی ضمن تشریح کارکرد رسانههای فارسی زبان بیگانه درخصوص تکنیک ”حرکت کیبوردی“ گفت: در این تکنیک اجزا برای تحت تاثیر قرار دادن ذهن مخاطب چه در کف تکنیکها چه در سقف تکنیک ها، حتما باید از یک منطقی پیروی کنند، حالا شاید آن منطق و یا آن نظم در نزد من دارای یک اصول نباشد و یا با اصولی که من تعریف کرده ام قابل انطباق نباشد، اما فرمتش قابل احصاء است.
داودی افزود: بنا بر این وقتی صحبت از حرکت کیبوردی میشود، عملا از یک نظمی صحبت میکنند که در هر محیطی دارای یک منطق عملیاتی میشود.
کارشناس ارشد رسانه و علوم شناختی گفت: منطقهای عملیاتی متفاوت، زمانی میتواند تبدیل به چند زبانی، چند فهمی، چند منطقی، چند بعدی و چند گونهگی در حوزه عملیات بشوند که روی هم سوار و متمرکز میشوند.
داودی گفت: شما در حال تایپ یک مطلب هستید، یک نظمی در استفاده از کلیدهای کیبورد دارید (فارسی) همان لحظه میخواهید یک عبارتی انگلیسی را تایپ کنید، شیفت میکنید، از یک نظم دیگری تبعیت میکنید، همان لحظه میخواهید چینی تایپ کنید، سویچ میکنید، از یک نظم دیگری استفاده میکنید، درست است که اینها از منطقهای متفاوت تبعیت میکنند، اما در مجموع یک نظم واحدی را ایجاد میکنند که از یک مسیری منتج گردیده است و اصطلاحا مسیر تایپ متن نامیده میشود.
کارشناس ارشد رسانه و علوم شناختی ادامه داد پس این حرکت کیبوردی یعنی همهی اجزاء یک اتفاق را شما باید بتوانید بواسطه احساسات، دانش، تجربه، منش، روش و بینش خود، به یک نظمی برسانید، از هر کلید در یک جا استفاده کنید و در مجموع یک مسیر طراحی شده را به واسطه آن تامین کنید.
داودی گفت: رسانههای معاند معمولا از این موضوع درکجا استفاده میکنند؟ آنجاییکه میخواهند از محیطهای مختلف، مسئله واحد استخراج کنند.
کارشناس ارشد رسانه و علوم شناختی افزود: این طور نشان میدهند که ایرانیها بدبخت هستند، همین ایرانی بدبخت را نشان میدهند که پناهنده م یشود و در فلان کشور تابعیت میگیرد و به عنوان ورزشکار در تیم ورزشی در مسابقات شرکت میکند.
داودی گفت: یا همین ایرانی بدبخت را نشان میدهند که پناهنده میشود و در فلان کشور در رستوران نظافت میکند و توسط اتباع کشورهای دیگر مورد سوء استفاده جنسی قرار میگیرد و یا به گونهای دیگر یک افغان در حال کار در ایران، با یک زن ایرانی ازدواج میکند و در کابل زندگی میکند.
او ادامه داد: وقتی میخواهند ایرانی را بدبخت نشان بدهند از اجزای مختلف، براساس یک نظمی که خودشان طراحی کرده اند استفاده میکنند.
داودی گفت: هرجا یک نوعی کیبورد دارند (عربی، انگلیسی، چینی، فارسی)، اما همه موارد در مجموع میشود یک متن که در ذهن مخاطب شکل میگیرد، این را تکنیک ” حرکت کیبوردی “ مینامند.
کارشناس ارشد رسانه و علوم شناختی ادامه داد اثر حرکت کیبوردی کجاست؟ کیبورد را که در حال تایپ هستید قبل از اینکه اثر مکتوب به تصویر در مانیتور پدیدار گردد دو اثر قبل آن وجود دارد یکی اثر لامسه و دوم اثر صدا، برای همین در حوزه حرکت کیبوردی، حتما جامعه باید سوژهها را لمس کند و حتما باید این سوژهها دارای صدا باشند.
داودی افزود: سوژه پنهان فایده ندارد و مخاطب باید بتواند با گوشت و پوست و خون، چشم و ذهن، این مطلب را درک کرده باشد.
کارشناس ارشد رسانه و علوم شناختی ادامه داد مثلا کمبود باد در لاستیک ماشین مشهود است یا کمبود بنزین در باک؟ بنزین تمام بشود ماشین خاموش میشود، اما لاستیک هم حس لامسه دارد، هم صدا دارد و هم در حرکت خودرو اثر وضعی ایجاد میکند، بنابراین هر دو خطرناک است.
داودی گفت: سهمیه بندی بنزین، این حرکت کیبوردی است، جامعه با پوست و گوشت و خونش درک میکند، صدا، لمس موضوع و اثر وضعی آن را هم میبیند، وقتی بنزین گران شد، در حرکت کیبوردی اثر وضعی را جای میگذارد که مسئول مربوطه با مردم صحبت نمیکنند و جامعه را با این شرایط آماده نکرده اند و اعلام میکنند که من هم از تغییرات قیمت بی اطلاع بودم و صبح متوجه شدم بنزین گران شده و در نهایت بازخورد آن، واکنش مردم در موضوع بنزین رقم میخورد.
شگردهای رسانههای بیگانه برای تغییر ذهن مخاطب فارسی زبان هر روز بیشتر میشود، شناختن و درک این جنگ شناختی قسمتی از سواد رسانهای مورد نیاز امروز ایرانمان است؛ بنابراین رسانهها تلاش میکنند مطابق اهدافی که دارند در این فرآیند دخالت کنند. ایجاد، تغییر یا تقویت باورها، از کارکردهای رسانهها در همراه سازی مخاطبان است.
مجموعه برنامه کوتاه ”روایت رنگها“ روایتی از تکنیکهای جنگ شناختی است که در شبکه رادیوییِ رادیو گفتگو تولید و پخش میشود.
تکنیکهای رسانهای در دنیای امروز وارد فضای علوم شناختی شده است از این رو رادیو گفتگو مجموعه برنامهای ۹۰ قسمتی برای آشنایی مخاطبان با این تکنیکها را تدارک دیده است.
”روایت رنگها“ نام این مجموعه برنامهی تخصصی در حوزه علوم شناختی با محوریت شگردهای رسانهای در انحراف افکار عمومی است که ماموریت این شبکه، در جریان سازی موثر بر نخبگان و کنشگران جامعه ایرانی را محقق کرده است.
این مجموعه برنامه که در قالب ساختارهای نوین طراحی و تولید شده، در هر قسمت و در گفتگو با دکتر علیرضا داودی کارشناس مسائل رسانه و متخصص علوم شناختی، با رویکردی تخصصی و تحلیلی و با مصداقهای عینی به افشای تکنیکهای رسانههای بیگانه و معاند در جهت تخریب ذهن مرم ایران میپردازد.
منبع: فارس
انتهای پیام/