مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان گفت: مهمترین مسئله آموزش و پرورش در سیستان و بلوچستان رشد بالای جمعیت دانش آموزی است که بسیاری از شاخص‌های اصلی مانند فضای آموزشی و نیروی انسانی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، رخشانی مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان  در بیست و چهارمین جلسه شورای اسلامی شهر زاهدان که با موضوع بررسی مسائل فرهنگی و اجتماعی حاشیه شهر برگزار شد، اظهار کرد: خوشبختانه در شورای اسلامی شهر زاهدان نگاه خوبی نسبت به آموزش و پرورش وجود دارد که حضور مستمر مدیران آموزش و پرورش ناحیه یک و دو در جلسات شورای اسلامی شهر می‌تواند در حل مسائل و مشکلات آموزشی تاثیرگذار باشد.

وی ادامه داد: در طول ۲ سال گذشته با ایجاد کارگروه‌های تخصصی تمام مشکلات آموزش و پرورش استان را رصد و اولویت بندی کردیم تا بتوانیم برای حل آنان با برنامه ریزی حرکت کنیم.

رخشانی تصریح کرد: پس از رصد دقیق مشکلات و موانع موجود برای ارتقا شاخص‌های آموزشی و تربیتی، مشخص شد که مهمترین مسئله و چالش آموزش و پرورش استان رشد جمعیت دانش‌آموزی است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان افزود: در کل کشور رشد موالید در حال کاهش است، اما در سیستان و بلوچستان این شاخص در حال افزایش بوده و این رشد جمعیت تمام مولفه‌های موجود در نظام آموزشی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

رخشانی خاطر نشان کرد: پیش‌بینی انجام شده براساس نرخ موالید در پنج سال گذشته نشان می‌دهد که تا سال ۱۴۰۵ حداقل یک میلیون و صد هزار نفر دانش آموز در استان خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه هر سال ۶۰ هزار نفر به جمعیت دانش‌آموزی استان افزوده می‌شود، گفت: این بدان معناست که سالانه به ۲۲۰۰ کلاس درس و ۳ هزار معلم جدید در سیستان و بلوچستان نیاز است.

رخشانی گفت: در سه سال اخیر تخصیص قریب به ۲۲ هزار نیروی انسانی در سیستان و بلوچستان صورت گرفته که در نوع خود بی نظیر است و در حوزه مدرسه سازی نیز نزدیک به ۳ هزار کلاس درس احداث  شده است.

وی با اشاره به اقدامات خیرخواهانه خیرین گرانقدر، همراهی سپاه پاسداران بویژه قرارگاه قدس جنوبشرق کشور و ۶ برابر شدن اعتبارات دولتی در زمینه مدرسه‌سازی خاطر نشان کرد: سالانه هزار و ۱۰۰ کلاس در استان ساخته می‌شود که تنها جوابگوی ۳۲ هزار دانش آموز جدید است.

رخشانی تصریح کرد: اگر به موضوع رشد فزاینده جمعیت دانش‌آموزی در استان توجه نشود در سال ۱۴۰۵ با یک بحران بزرگ در زمینه کمبود فضا‌های آموزشی و نیروی انسانی مواجه خواهیم بود؛ بنابراین باید راهکاری ویژه برای این مسئله تدبیر شود.

مدیرکل آموزش و پرورش به پیگیری مشکلات استان توسط مسئولان وزارت آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: حدود یک سال است که یک کمیسیون ملی در وزارت متبوع برای رصد و تسهیل چالش‌های آموزش و پرورش استان ایجاد شده است.

رخشانی به تدوین سه سند تخصصی در آموزش و پرورش استان اشاره کرد و گفت: در ۲ سال اخیر سند فضا‌های آموزشی، سند ساخت ۳۰ هنرستان و سند ساخت ۹۲ مدرسه شبانه روزی در استان مخصوصاً برای حاشیه شهر‌ها و مناطق دور مرزی تهیه و تدوین شده است.

وی افزود: از آنجایی که میزان درآمد خانوار استان یک میلیون تومان نسبت به کشور پایین‌تر است، اولویت اول خانواده‌ها موضوعات اقتصادی است و همین موضوع سبب می‌شود دانش آموزان زودتر به بازار کار وارد شوند.

وی ایجاد هنرستان‌ها را یکی از راهکار‌های مهارت آموزی و ایجاد فرصت اشتغال در استان عنوان کرد و گفت: در کل استان ۶ هنرستان مهارتی دارالفنون در حال ساخت است که وقتی به بهره برداری برسند، می‌توانند بسیاری از جمعیت دانش‌آموزی استان را تحت پوشش قرار دهند و مسئله مهارت آموزی و اشتغال زایی رونق خواهد گرفت.

رخشانی با اشاره به مشکلات آموزشی در حاشیه شهر زاهدان، خاطر نشان کرد: ایجاد آموزش و پرورش ناحیه ۳ در این شهر با تمرکز بر نقاط شمالی زاهدان می‌تواند راهگشای بسیاری از مشکلات موجود در این زمینه باشد.

وی ادامه داد: انتظار داریم شورا‌های اسلامی شهر همسو و هم جهت و در کنار آموزش و پرورش قرار بگیرند تا بتوانیم شاخص‌های آموزشی و تربیتی استان را ارتقا دهیم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان در بخش دیگری از سخنان خود به وضعیت بازماندگان از تحصیل استان اشاره کرد و گفت: از ۱۴۸ هزار نفر لیست اسامی بازماندگان از تحصیل که از سوی وزارت آموزش و پرورش به استان ارسال شد، از سال ۹۳ تاکنون ۶۸ هزار نفر شناسایی شدند و برای حضور آنان در مدارس برنامه‌ریزی شد.

وی ادامه داد: از جمعیت باقیمانده در بررسی‌های بعدی مشخص شد که ۱۴ هزار نفر منع خدمات بودند؛ به این معنا که در مدارس ما بدون کد ملی و با کد سایر، مشغول به تحصیل هستند.

رخشانی خاطر نشان کرد: ۴۶ هزار نفر باقی مانده که هیچ نشانی از آن‌ها پیدا نشده است، یا فوتی‌هایی هستند که هنوز شناسنامه آنان باطل نشده است، یا دوتابعیتی‌هایی که در کشور‌های همسایه مشغول به تحصیل هستند، یا کسانی که در مدارس دینی درس می‌خوانند و آموزش و پرورش از آنان اطلاعات دقیقی ندارد.

وی در پایان بر ضرورت همراهی و هم افزایی اعضای شورای اسلامی شهر‌ها و نمایندگان مجلس شورای اسلامی با آموزش و پرورش برای حل مشکلات تاکید کرد و گفت: ایجاد کارگروه تامین زمین برای بررسی مشکلات فضا‌های آموزشی و تغییر کاربری می‌تواند بسیاری از مشکلات ساخت مدارس در شهر زاهدان را حل کند.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار