مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه نرخ بیکاری جوانان تحصیلکرده کرمانشاهی را ۲۸ درصد عنوان کرد و گفت : ۴۵ هزار جوان تحصیلکرده در کرمانشاه بیکار هستند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، حسن عزیزی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه یکی از دلایل مهم بالا رفتن آمار بیکاری استان طی دهه‌های گذشته را فقدان برنامه ریزی دانست و گفت : در این راستا طی سال‌های اخیر با بهره گیری از ظرفیت همه دستگاه‌های اجرایی سند سه ساله‌ای برای اشتغال استان تدوین شد.

او اجرایی شدن این سند را از سال ۱۳۹۸ عاملی برای جلوگیری از تشتت و پراکندگی فعالیت‌های اشتغال در استان خواند و گفت : طبق این سند در سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ باید کاهش سه و ۲.۵ درصدی نرخ بیکاری استان رخ می‌داد که خوشبختانه محقق شد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه ادامه داد: سال ۱۴۰۰ نیز طبق پیش بینی باید نرخ بیکاری استان ۲.۵ درصد کاهش پیدا کند که این امر با ایجاد ۵۲ هزار شغل محقق می‌شود.

 این مسئول گفت: در حال حاضر ۷۵ درصد از این هدف گذاری سه ساله تحقق پیدا کرده و تاپایان سال بیش از هدف‌گذاری انجام شده هم خواهد شد.

او گفت: علیرغم کم شدن فاصله نرخ بیکاری استان نسبت به میانگین کشور، اما نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی در استان حدود ۲۸ درصد است.

عزیزی ادامه داد: از مجموع حدود ۱۱۳ هزار نفر بیکار سطح استان، حدود ۴۵ هزار نفر آن‌ها دانش آموخته و فارغ التحصیل دانشگاهی هستند.

او با بیان اینکه آمار بیکاران فارغ التحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در حال افزایش است، افزود: به نسبت سه سال گذشته آمار بیکاران فارغ التحصیل در این مقطع و در رشته‌های فنی و مهندسی روبه رشد است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان به نقش جمعیت جوان تازه نفس و جویای کار در اقتصاد کشور‌ها اشاره کرد و گفت: حدود یک چهارم از جمعیت کشور را جوانان ۱۵ تا ۲۹ سال تشکیل می‌دهند، جوانانی که در توسعه اقتصادی کشور‌ها یک فرصت هستند و به نظر می‌سد که اگر برنامه ریزی روی آن‌ها صورت نگیرد، تبدیل به تهدید می‌شوند.

عزیزی به نقش نظام آموزشی کشور در سوق یافتن جوانان به سمت اشتغال هم اشاره داشت و گفت: طی تحقیقی که روی کشور‌های اروپایی صورت گرفته، کشور‌های این قاره را به سه گروه تقسیم کرده اند که براساس آن گروه اول کشور‌هایی هستند که نظام آموزشی آن‌ها یک ارتباط ساختارمند و نظام گرایانه با بازار کار دارد و نمونه از این گروه کشور آلمان است. این نوع نظام آموزشی باعث شده که فردی که از دانشگاه فارغ التحصیل می‌شود در همان سال اول یک فرصت شغلی مناسب مرتبط با رشته تحصیلی خود پیدا کند و در نهایت آمار بیکاران آن‌ها بالا نیست.

او افزود: گروه دوم کشور‌هایی هستند که این نوع از ارتباط را بین نظام آموزشی و بازار کار ندارند که نمونه آن کشور ایتالیاست که در آن فردی که از دانشگاه فارغ التحصیل می‌شود گا‌ها تا ۱۰ سال طول می‌کشد تا به فرصت شغلی دسترسی پیدا کند و تضمینی هم نیست که شغل او متناسب با رشته تحصیلی اش باشد، یا نه.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان افزود: گروه سوم کشور‌هایی هستند که در آن‌ها تلاش شده تا این ارتباط بین دانشگاه و بازار کار برقرار شود، اما چندان تحقق پیدا نکرده که نظام آموزش عالی ایران هم مانند این کشورهاست. یعنی علیرغم اینکه بین دانشگاه و صنعت ارتباطاتی شکل گرفته، اما چندان به تحقق عینی نرسیده و همین باعث شده تا نرخ بیکاری جوانان فارغ التحصیل بیشتر از نرخ کلی بیکاری باشد.

او با تاکید براینکه اصلاح نظام آموزش عالی کشور باید در دستور کار قرار گیرد، گفت: یکی از راه‌های برون رفت از شرایط بیکاری کنونی در کشور همین مسئله است، چراکه اگر نظام آموزشی یکپارچه، توانمند و با ارتباط ساختارمند با بازار کار داشته باشیم، در کاهش نرخ بیکاری تاثیر گذار خواهد بود .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.