کارشناس حوزه آب چهارمحال و بختیاری گفت: فرونشست در دشت‌های استان با توجه به ضخامت کم آبرفت نمی‌تواند به وسعت فرونشست دردشت‌هایی همچون دشت کبودرآهنگ یا میناب باشد، اما فرونشست بیش از یک متر در دشت خانمیرزا و ۳۰ سانتی‌متر در شهرکرد فاجعه‌ای اسف بار است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، سیدهاشم فاطمی کارشناس حوزه آب چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: به واسطه خشکسالی، عدم بارش مطلوب و عدم بارش برف طی دو دهه گذشته سطح ایستابی در دشت‌های استان به شدت افت کرد که در این ارتباط می‌توان به افت سطح ایستابی به میزان ۳۰ متر در دشت خانمیرزا، ۲۵ متر در دشت سفید دشت و ۱۹ متر در دشت شهرکرد اشاره کرد.

او افزود: کسری مخزن در دشت شهرکرد حدود ۲۹۰ میلیون مترمکعب است و اکنون با توجه به کاهش شدید منابع آبی و کاهش تخلخل در قسمت عمیق‌تر آبخوان‌ها سرعت افت سطح ایستابی به شدت افزایش پیدا کرد.


بیشتر بخوانید


فاطمی اضافه کرد: به طور مثال افت سطح ایستابی در دشت خانمیرزا در سال زراعی ۱۴۰۰-۹۹ بیش از ۲ متر و ۳۰ سانتیمتر و در دشت شهرکرد حدود یک متر و ۳۰ سانتیمتر بوده است.

او ادامه داد: با در نظر گرفتن وضعیت آبخوان‌های استان چهارمحال و بختیاری که از ارتفاع بالایی برخوردار بوده و معمولاً در ابتدایی حوضه‌های آبریز کارون و زاینده رود واقع هستند و متاسفانه این دشت‌ها فاقد جریانات سطحی نیز هستند و لذا وابستگی بسیار شدیدی به منابع آب زیرزمینی برای تامین آب در همه بخش‌های شرب، صنعت و کشاورزی است.

فاطمی گفت: غیر قابل باور است که در استانی همچون چهارمحال و بختیاری که نگاه‌های زیادی برای انتقال بین حوضه‌ای آب در آن وجود دارد بیش از ۳۰۰ روستا با تانکر تامین آب می‌شود و یا در شهر‌هایی همچون کیان که در مجاورت شهرکرد قرار دارد با تانکر درون مخازن شرب آب می‌ریزند و در شهر‌هایی همچون شهرکرد، فرخ‌شهر، کاج، سفیددشت، فرادنبه، بروجن، نقنه، بن، وردنجان و ... مشکل تامین آب شرب وجود دارد.

او افزود: این بحران با توجه به تداوم خشکسالی در سال زراعی جدید تشدید نیز خواهد شد، بی شک وضعیت تامین آب در دشت‌های اصلی استان بحرانی بوده و اگر چاره‌اندیشی نشود طی چند سال آینده یعنی تا سه و یا چهار سال آینده بحران آب بسیار شدید خواهد بود و شاید مهاجرت اجباری نیز آغاز شود، اما به کجا؟ یقیناً در حاشیه شهر‌هایی که اکنون با حفر تونل‌هایی ویرانگر آب این استان را برده اند.

فاطمی در پایان گفت: فرونشست در دشت‌های استان وجود دارد، اما با توجه به ضخامت کم آبرفت نمی‌تواند به وسعت فرونشست دردشت‌هایی همچون دشت کبودرآهنگ یا میناب باشد، اما پر واضح است فرونشست بیش از یک متر در دشت خانمیرزا و ۳۰ سانتی‌متر در شهرکرد فاجعه‌ای اسف بار است.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار