معاون‌ صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی همدان از احیاء رشته در حال منسوخ مسگری در استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، هاشم مظاهری، معاون‌ صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان گفت: مسگری یکی از شعبات فلزکاری است و بنابر حدس باستان‌شناسان در حدود سه تا پنج هزار سال سابقه دارد، در واقع می‌توان گفت که اولین اشیای فلزی ساخته شده به دست بشر مصنوعات مسی چکش کاری شده و کوچکی بوده که به نیمه اول هزاره چهارم پیش از تاریخ تعلق دارد.

او  ادامه داد: مس از همان ابتدا برای ساخت سنجاق‌های زینتی، مهره‌ها، سربنده و سایر لوازم شکار، تبر، آینه صیقلی و نیز ابزار تدافعی نظیر شمشیر، خنجر و کارد مورد استفاده قرار می‌گرفت که نمونه‌هایی از آن‌ها ضمن حفریات انجام گرفته در تپه هگمتانه به دست آمده است.

مظاهری افزود: پس از استخراج سنگ مس و تبدیل آن به ورقه‌های مسی این ورقه به دست صنعتگران سپرده می‌شود که با وسایل ساده‌ای، چون چکش و قلم فولادی آن‌ها را به ظروف مسی تبدیل کنند. ساخت ظروف کوچک معمولا به صورت یک تکه و با استفاده از یک ورقه مسی شکل می‌گیرد که صنعتگر با چکش زدن به آن باعث تغییر فرم و شکل‌پذیری آن می‌شود.

معاون صنایع دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همدان بیان کرد: مسگری استان همدان در حال منسوخ شدن است و این هنر برای احیا به حمایت و برنامه ریزی نیاز دارد.

این مسئول یادآور شد: معاونت صنایع دستی برای احیا این رشته هنری به شیوه استاد شاگردی تعداد محدودی از علاقه‌مندان دارای استعداد را ثبت نام و برای آموزش حرفه مسگری به کارگاه استاد هدایت می‌کند.

انتهای پیام/د

برچسب ها: صنایع دستی ، مسگری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.