نوسان قیمت زعفران و وجود واسطه ها کام کشاورزان شرق گلستان را تلخ کرده است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان ، چند سالی است که در مناطق مختلف استان گلستان زعفران کشت می‌شود و برخورداری از آب و هوای مناسب و مطلوب و نیز بالا بودن مواد آلی خاک، به خصوص در بخش چشمه‌ساران، این منطقه را مناسب کشت زعفران کرده است.

یکی از زعفران کاران از وجود سودجویان گلایه‌مند بود و گفت:قیمت زعفران ثبات ندارد و متغیر است و برای فروش آن به قیمت روز، محصول را به مشهد می‌فرستیم.

زعفران کار دیگر نیز می‌گوید:در سال‌های گذشته شرکت تعاونی، برای برداشت، به کشاورزان کمک مالی می‌کرد، اما امسال تنها تلاش می‌کند قیمت‌ها را ثابت نگه دارد.

حسین ممشلی، مدیر جهاد کشاورزی آزادشهر در این باره گفت: امسال، به دلیل اینکه شرکت تعاونی توان خرید همه تولیدات زعفران ۱۰ روستای شرق گلستان را نداشت، چند نفر واسطه را از مشهد هماهنگ کردیم که مازاد توان تعاونی را خریداری کنند.

ممشلی افزود: برنامه ریزی کردیم تا سال آینده، خود تعاونی همه محصول تولیدی زعفران استان را خریداری کند.

امسال ۴۸۰ هکتار از اراضی گلستان در شهرستان‌های آزادشهر، مینودشت، رامیان، گالیکش، گرگان و علی آباد کتول به زیر کشت زعفران رفته است.

کارشناسان پیش بینی کرده اند که امسال به طور میانگین از هر هکتار ۶ کیلو و ۵۰۰ گرم و در مجموع ۳ هزار و ۱۰۰ کیلو گرم محصول تولید شود.

برداشت اقتصادی این محصول از سال دوم آغاز می‌شود و بین ۵ تا ۷ سال ادامه دارد.

از هر ۹۰ تا ۱۲۰ کیلوگرم گل تازه زعفران، حدود یک کیلوگرم سرگل خشک به دست می‌آید.

استان گلستان رتبه هشتم کشت و تولید زعفران کشور را داراست.

انتهای پیام /م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.