استاندار اصفهان گفت: رفع مشکلات زاینده‌ رود نیازمند اقدام جدی و عاجل برای تشکیل کارگروه ملی احیای رودخانه زاینده رود است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، سیدرضا مرتضوی استاندار اصفهان امروز در جلسه ملی "سازگاری با کم‌آبی" که بصورت ویدئو کنفرانس در استانداری برگزار شد، گفت: خشکی زاینده‌رود مشکلات متعددی مانند فرونشست زمین، انتشار گرد و غبار و خشکی تالاب بین‌المللی گاوخونی را رقم زده است که تبعات بسیار زیادی دارد.

وی با بیان‌اینکه جاری نبودن زاینده‌رود حواشی متعدد را در همه ارکان رقم می‌زند، خاطرنشان کرد: خشکی این رودخانه تمام بخش‌های اقتصادی استان را مُختل کرده است.

استاندار اصفهان ادامه داد: در کنار ایجاد کارگروه ملی احیای رودخانه زاینده‌رود، اجرای طرح‌های انتقال آب به این حوضه آب نیز نیازمند اتخاذ تصمیم جدی است.

مرتضوی با بیان اینکه خشکسالی مُمتد در استان اصفهان نیازمند نگاه ویژه وزارت نیرو و کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی است، تصریح کرد: آغاز عملیات برخی از طرح‌های آبی در استان به ۲۰ سال قبل برمی گردد و هنوز هم به مرحله بهره‌برداری نرسیده است بنابراین باید با نگاه ویژه و نظارت دانشگاه‌ها و سازمان‌های مردم نهاد برای تکمیل و افتتاح آن‌ها کوشید.

در این جلسه مسئولان آب منطقه‌ای، آب و فاضلاب، جهاد کشاورزی، محیط زیست و صنعت، معدن تجارت استان اصفهان در باره برخی اقدامات مرتبط با سازگاری با کم‌آبی و صرفه‌جویی در مصرف بهینه آب گزارشی ارائه کردند.

زاینده‌رود که به طول افزون بر ۴۰۰ کیلومتر بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران به شمار می‌رود در عین حال که در سال‌های گذشته به دفعات خشکانده شده از مهر سال قبل تاکنون نیز جاری نبوده است.

این رودخانه از کوه‌های زاگرس مرکزی بویژه زردکوه سرچشمه می‌گیرد و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق پیش می‌رود و در نهایت به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می‌ریزد.

این رودخانه که علاوه بر جاذبه تفریحی و فرهنگی، همواره نقشی مؤثر در پایداری محیط زیست، تامین آب آشامیدنی، رونق کشاورزی و اقتصاد منطقه مرکزی و هستی تالاب گاوخونی داشته، در دهه‌های اخیر بدلیل برداشت‌های غیرقانونی، انتقال آب از این حوضه به دیگر حوضه‌ها و استان‌ها، تراکم جمعیت و تا حدودی کاهش نسبی بارندگی‌ها، به یک رودخانه با جریان دوره‌ای تبدیل و در پایین دست در فصول گرم بویژه تابستان با خشکی مواجه شده و همین امر معضلات فراوانی مانند فرونشست زمین، انتشار ریزگردها، خطر نابودی تالاب بین المللی گاوخونی و گونه‌های جانوری و خشکی درختان را رقم زده است.

انتهای پیام

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.