رییس پژوهشکده محیط زیست دانشگاه اصفهان گفت: تا کنون استفاده درستی از ظرفیت کُنسرسیوم (ائتلاف) مراکز علمی پژوهشی استان در حوزه محیط زیست برای رفع چالش‌های متعدد موجود نشده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،  توافق‌نامه تشکیل کنسرسیوم مراکز علمی پژوهشی اصفهان در حوزه محیط زیست بهمن سال ۱۳۹۹ بین هفت دانشگاه و مرکز علمی و پژوهشی این استان شامل دانشگاه‌های اصفهان، صنعتی اصفهان، علوم پزشکی اصفهان، پیام نور استان اصفهان، آزاد اصفهان، کاشان و شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان منعقد شد.

کُنْسرسیوم (Consortium) یا ائتلاف به پیوند دو یا چند فرد یا شرکت برای انجام کُنش‌های هماهنگ یا ادغام منابعشان برای رسیدن به هدف یکسان می‌گویند.

این کنسرسیوم با هدف استفاده بیشتر از ظرفیت دانشگاه ها، مراکز پژوهشی، پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش بنیان در رفع چالش‌های زیست محیطی استان و کشور، کمک به وظیفه نظارتی سازمان حفاظت محیط زیست و ایفای مسئولیت اجتماعی آن مراکز بمنظور ارتقاء جایگاه مرجعیت علمی دانشگاه‌های استان اصفهان در سطح منطقه ای، ملی و استانی در زمینه محیط زیست تشکیل شد.

مهرداد فرهادیان رییس پژوهشکده محیط زیست دانشگاه اصفهان گفت: استان اصفهان امروزه با مسائل و مشکلات پیچیده زیست محیطی فراوانی مانند بحران آب، خشکسالی، فرونشست زمین، آلودگی هوا، پساب و فاضلاب صنعتی، پسماند‌ها و تغییر اقلیم مواجه است بهمین دلیل هم افزایی مراکز علمی استان برای انجام پژوهش‌های کاربردی در جهت رفع یا کاهش اثر‌های مخرب این پدیده‌ها ضروری است.

وی با اشاره به اینکه کنسرسیوم مراکز علمی پژوهشی اصفهان در زمینه محیط زیست برای تحقق این امر در سال گذشته تشکیل شد، اضافه کرد: با وجودیکه این کنسرسیوم از ظرفیت‌های مناسبی مانند اعضای هیات علمی و امکانات پژوهشی و آزمایشگاهی برخوردارست، اما آنطور که باید و شاید از این ظرفیت‌ها برای بررسی و حل چالش‌های زیست محیطی موجود استفاده نشده و درخواست‌های چندانی مطرح نشده است.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه کنسرسیوم مراکز علمی پژوهشی اصفهان در زمینه محیط زیست آمادگی کامل برای بررسی و رفع مشکلات زیست محیطی استان در بخش‌های مختلف را دارد، تصریح کرد: در قالب این کنسرسیوم می‌توان پژوهش‌های کاربردی مشترک در زمینه‌های مختلف مانند مدیریت و کنترل آلودگی آب، هوا، خاک و پسماند، بومی‌سازی ساخت تجهیزات سنجش و پایش آلاینده‌های زیست‌محیطی و کمک به پایش و حفاظت از تنوع زیستی، انجام داد.

وی با بیان اینکه کنسرسیوم مذکور می‌تواند به سازمان حفاظت محیط زیست برای شناسایی صنایعی که نیاز به بازسازی یا نوسازی بمنظور جلوگیری از آلودگی محیط‌زیست دارند نیز در قالب ارائه خدمات مشاوره کمک کند، افزود: کنسرسیوم مراکز علمی پژوهشی اصفهان در بخش محیط زیست در نوع خود در کشور منحصر بفرد است و باید از این ظرفیت به بهترین شکل استفاده کرد.

رییس پژوهشکده محیط زیست دانشگاه اصفهان ادامه داد: دستگاه‌های اجرایی، نهاد‌ها و صنایع مختلف می‌توانند مشکلات زیست محیطی خود را به این کنسرسیوم ارجاع دهند تا برای رفع آن در قالب طرح‌های پژوهشی، مطالعات استادان یا هدفمند کردن رساله‌های کارشناسی ارشد و دکترا اقدام کرد.

فرهادیان با بیان اینکه تعریف رساله‌های تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌های استان نیز باید به سمت رفع چالش‌های زیست محیطی حرکت کند، تصریح کرد: استانداری و دستگاه‌های اجرایی مرتبط نیز می‌توانند از ظرفیت این کنسرسیوم بعنوان بازوی مشورتی و اجرایی در رفع بسیاری از چالش‌های زیست محیطی استفاده کنند.

وی با تاکید بر اینکه لازم است اداره کل حفاظت محیط زیست استان نیز تعامل سازنده تری با این کنسرسیوم برای رفع چالش‌های زیست محیطی داشته باشد، گفت: بی توجهی به معضلات زیست محیطی گریبان همه را خواهد گرفت بهمین دلیل هرچه سریعتر برای رفع آن‌ها بصورت اصولی باید اقدام کرد.

به گفته این استاد دانشگاه، صنایع مختلف مانند فولاد، پالایشگاه، پتروشیمی، شهرک‌های صنعتی، صنایع کوچک و متوسط و صنعت آجر می‌توانند به خوبی از خدمات و ظرفیت‌های کنسرسیوم محیط زیست اصفهان استفاده کنند.

کنسرسیوم مراکز علمی پژوهشی اصفهان در زمینه محیط زیست دارای کمیته‌های مدیریت کیفیت آب و فاضلاب، مدیریت کیفیت خاک و مواد زائد جامد، مدیریت کیفیت هوا، محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی، آمایش سرزمین و توسعه پایدار و تغییر اقلیم است.

معضلات زیست محیطی از چالش‌های اساسی کلانشهر اصفهان و شهر‌های صنعتی اطراف آن است که کارشناسان تاکید دارند برای برون‌رفت از وضع موجود باید تدابیر اصولی اندیشید و برنامه‌های عملیاتی و راهکار‌هایی بر اساس تحقیقات علمی و دقیق در پیش گرفت.

استان اصفهان افزون بر پنج میلیون نفر جمعیت دارد و بیش از ۹ هزار واحد تولیدی و صنعتی در این منطقه فعالیت دارند؛ این خطه با حدود ۲۵۰ هزار دانشجو در ۱۸۰ دانشگاه و موسسه آموزش عالی و حدود ۶۰۰ شرکت دانش بنیان و واحد فناور دومین استان دانشگاهی و فناوری کشور است.

منبع:ایرنا

انتهای پیام

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.