بعضی نوجوان‌ها برای اثبات مرد شدن از کشیدن قلیان، سیگار، مواد، مصرف نوشیدنی‌های غیرمجاز کمک می‌گیرند و والدین‌شان هم از آن‌ها فیلم می‌گیرند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  به تازگی ویدئویی از یک نوجوان در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که مشغول کشیدن سیگار است، حالت طبیعی ندارد، حرف‌های نامربوط می‌زند و یک نفر هم از او فیلم می‌گیرد. البته این اتفاق، محدود به همین مورد نمی‌شود و متاسفانه فراوانی اش روبه رشد است.


بیشتربخوانید


به بهانه پربازدید شدن این ویدئو به آسیب شناسی این مسئله از چند جنبه پرداختیم.

الگوبرداری خطرناک از اطرافیان
در دوره نوجوانی، ما شاهد یک پدیده روان شناختی به نام «تشدید جنسیت» هستیم؛ به این معنا که دختران تلاش می‌کنند بسیار زنانه رفتار کنند و پسران بسیار مردانه. در این میان بسیاری از پسران سیگار کشیدن، استفاده از قلیان یا حتی مصرف مشروبات و مواد مخدر را نشانه‌ای برای اثبات بزرگ سال بودن و «مرد شدن» خودشان می‌دانند، به ویژه اگر در محیط‌هایی پرورش یافته باشند که در آن بزرگ سالان چنین رفتار‌هایی از خود نشان می‌دهند. بی‌شک نوجوانی که پدر، اقوام و اطرافیانش اهل سیگار و قلیان و مصرف مواد هستند، این رفتار‌ها را رفتار‌هایی مردانه و جذاب می‌داند و از آن‌ها الگوبرداری می‌کند.

آسیب‌های دوچندان سیگار و مواد روی مغز نوجوان
متاسفانه بسیاری از افراد و حتی بعضی والدین امروزی سیگار کشیدن را امری پیش پا افتاده و عادی می‌دانند، در صورتی که پژوهش‌های زیادی بار‌ها و بار‌ها آثار زیان‌بار آن را ثابت کرده‌است. سیگار کشیدن برای نوجوانان خطرات دوچندانی دارد، زیرا مغز نوجوان هنوز در حال رشد است و مصرف سیگار یا مواد مخدر، می‌تواند به نورون‌ها و اتصالات بین آن‌ها آسیب وارد کند و پیامد‌های منفی عمیق و بادوامی داشته باشد.

این مسئله شوخی‌بردار نیست
از طرف دیگر، نوجوانی که یاد می‌گیرد برای کاهش دادن استرس‌های روزمره خود از سیگار استفاده کند، دیگر نمی‌تواند مهارت‌های حل‌مسئله و شیوه‌های مفید برای مقابله با استرس را یاد بگیرد. مصرف زیاد سیگار در نوجوانان با اضطراب مزمن، افسردگی و رفتار‌های ضداجتماعی همراه است. بی‌شک رفتار‌هایی مثل شوخی با سیگار کشیدن نوجوانان، فیلم گرفتن از آن‌ها در حین این کار و عادی و پیش پا افتاده و سرگرم‌کننده جلوه دادن این کار یا متاسفانه افتخار به آن، هم به لحاظ اجتماعی برای دیگر نوجوانان و هم به لحاظ فردی برای خود نوجوان، زیان‌های بی‌شماری را در پی خواهد داشت.

منبع: روزنامه خراسان

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.