رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند گفت: نبود صنایع تبدیلی و کمبود فضای سردخانه از مشکلات بخش کشاورزی این شهرستان است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، کریم حاج‌باباعلی، رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند گفت: شهرستان نهاوند قطب اصلی کشاورزی و قطب تولید سیب استان همدان است که با توجه به کمبود فضای سردخانه و نبود صنایع تبدیلی از ارزش افزوده زیادی در این زمینه برخوردار نیست.

او افزود: با وجود اینکه شهرستان نهاوند قطب کشاورزی استان محسوب می‌شود، اما خارج شدن محصولات کشاورزی به صورت خام از شهرستان باعث شده که سود زیادی نصیب کشاورزان و شهرستان نشود.

رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند به نقش صنایع تبدیلی در ایجاد ارزش افزوده محصولات کشاورزی اشاره کرد و افزود: بزرگترین عامل در راستای افزایش درآمد و ارتقای سطح زندگی کشاورزان گسترش صنایع تبدیلی است که برای ایجاد آن‌ها به سرمایه‌گذاری زیادی نیاز نیست.

باباعلی عنوان کرد: از جمله صنایع تبدیلی که می‌توان در روستا‌ها ایجاد کرد صنایع تولید لبنیات‌، کارخانه آبمیوه‌گیری، تهیه رب گوجه‌فرنگی و تهیه خشکبار و ... است.

او در ادامه به سطح زیرکشت باغات سیب در شهرستان نهاوند اشاره کرد و گفت: سطح زیر کشت باغات سیب نهاوند دو هزار و ۸۰۰ هکتار است که دو هزار و ۶۰۰ هکتار آن بارور و بقیه غیر بارور هستند.

رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند با بیان اینکه در هر هکتار باغ سیب بین ۶۰ تا ۷۰ تن محصول برداشت می‌شود، تاکید کرد: کل برداشت سیب درختی شهرستان حدود ۸۰ هزار تن است و تولید سیب نهاوند ۴۵ درصد مجموع سیب تولیدی استان است.

باباعلی کمبود فضای سردخانه را یکی دیگر از مشکلات شهرستان عنوان کرد و گفت: سیب این شهرستان به خاطر خشک‌سالی و تنش منابع آبی دچار کاهش ۱۰ تا ۲۰ درصدی شده است، اما همچنان کیفیتی مرغوب دارد و وجود سردخانه برای نگهداری این محصول در شهرستان ضروری است.

او بیان داشت: به منظور رفع مشکل کمبود سردخانه در نهاوند کار صدور مجوز برای ایجاد سردخانه جدید با ظرفیت ۱۲ هزار تن در دست اقدام است.

رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند گفت: در حال حاضر این شهرستان دارای سه سردخانه به ظرفیت ۹ هزار تن میوه است که با توجه به تولید بالای انواع میوه به ویژه سیب نیاز بیشتری به فضای جدید دارد.

باباعلی اضافه کرد: به منظور رفع مشکل کمبود سردخانه، در حال حاضر اقدامات لازم برای احداث فضای جدید در دست اقدام است که در این راستا کار صدور مجوز برای ایجاد ۱۲ هزار تن فضای جدید در دستور کار جهاد کشاورزی شهرستان قرار گرفته است.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.