ملکی گفت: گاز مونوکسید کربن به اصطلاح خیابانی، خیلی نامرد است و بدون هیچ نشانه‌ای یا بویی و علامتی آثار تخریبی خود را به جا می‌گذارد.

به گزارش خبرنگار حوزه حوادث و انتظامی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، سید جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی درباره گاز گرفتگی در فصل سرما اظهار کرد: در سال گذشته وضعیت خوبی را نداشته‌ایم، اما امیدواریم که امسال شرایط خوبی را پشت بگذاریم. علیرغم اینکه بسیار در این زمینه گفته شده، فقط در تهران ۱۳۹۸، ۱۳۶ نفر اهالی تهران جان خود از دست دادند و این رقم در ۱۳۹۹ به ۱۸۹ نفر رسید.

وی ادامه داد: در ۱۳۹۹ حدود ۳۶ درصد افزایش آمار تلفات ثبت شده است. هر سال برای راه‌اندازی وسایل گرمایشی، هموطنان یکسری اشتباهات را انجام می‌دهند. یادگیری این موضوع بسیار ساده است، اما بدلیل بی توجهی یا نبود اطلاع کافی مشکلات سنگینی را برای خود رقم می‌زنیم.

ملکی گفت: گاز مونوکسید کربن به اصطلاح خیابانی، خیلی نامرد است و بدون هیچ نشانه‌ای یا بویی و علامتی آثار تخریبی خود را به جا می‌گذارد. مهم‌ترین نکته در این قضیه این است که گاز مونوکسید کربن مختص فصل سرما نیست و ما در فصل تابستان هم تلفات ناشی از آسیب گاز مونوکسید کربن را داریم. تا زمانی که از وسایل شعله‌دار استفاده می‌کنیم، یک راهی باید برای ورود هوا قرار دهیم. این راه باید متناسب با وسایل ما باشد.

سخنگوی سازمان آتش نشانی بیان کرد: حوادث تلخی ما شاهد بودیم و از بچه چند ساله تا پیرمرد ۹۰ ساله در قضیه آسیب دیده‌اند. کارشناسان آتش نشانی اصلا مجوز نصب پکیج آبگرمکن در واحد‌های زیر ۶۵ متر را نمی‌دهند. پیشنهاد ما این است که از وسایل فن دار استفاده شود. شومینه جزو وسایل پر حادثه است. دودکش‌ها جز مهم‌ترین وسایل ما به حساب می‌آیند.

وی ادامه داد: دو مدل دودکش وجود دارد. مدل اول اینکه دودکش سیمانی است که داخل دیوار درست شده است که منازل قدیمی این ساختار را ندارند. باید برای هر وسایل گرمایشی یک دودکش سیمانی برای آن درست شده باشد همچنین از سطح پشت بام هم حدود یک متر باید دودکش سیمانی ساخته شود. پس از آن کلاهک H نصب می‌شود. این کلاهک معجره می‌کند. استفاده از کلاهک H در انتهای دودکش‌ها ضامن سلامتی مردم است. این کلاهک قیمتی هم ندارد و ارزان است.

ملکی گفت: این کلاهک کمک می‌کند به خروج بهتر آلاینده‌ها و حتما باید نصب شود. هر زمانی که می‌خواهیم بخاری را راه‌اندازی کنیم، به سطح پشت بام برویم و یک سنگ از بالای دودکش به پایین بیاندازیم تا مطمئن شویم که راه دودکش باز است؛ بنابراین از باز بودن مسیر دودکش‌ها اطمینان حاصل کنید. بخش دوم دودکش‌ها، مدل‌هایی است که درون منزل پشت بخاری نصب می‌شوند. تمام کارشناس‌ها فقط و فقط دودکش‌های ورق سفید گالوانیزه را تایید می‌کنند.

سخنگوی سازمان آتش نشانی بیان کرد: بنابراین به غیر ورق سفید گالوانیزه از چیز دیگری استفاده نکنید. بهترین حالت نصب آن‌ها بصورت ایستاده و قائم است. اگر جایی قرار است بصورت افقی نصب شود، حداکثر بیشتر از یک متر ورق را کج نکنید. از قرار دادن دودکش‌ها بصورت افقی یا شیب دار خودداری کنید. خیلی از موارد حادثه ساز به علت ندانستن است. رانندگان محترم از باز گذاشتن پکنیک درون ماشین خودداری کنند. با شماره ۶۴۳۲۳۲۳۲ از همه جایی کشور می‌توانند تماس بگیرند و از ما مشاوره بگیرند تا راه درست نصب وسایل را یاد بگیرند. متاسفانه بر اساس آمار سازمان پزشکی قانونی ۱۰۰۰ نفر در طول سال بر اثر مسمومیت فوت می‌کنند که ۷۰۰ نفر آن در نیمه دوم سال بوسیله گاز مونوکسید کربن است.
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار