به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، مارک زاکربرگ موسس و مدیرعامل فیسبوک اعلام کرد که نام شرکتش به متا تغییر کرده است. این اعلامیه در روز پنجشنبه (۲۸ اکتبر) ارائه شد که کار فیسبوک در زمینه فناوریهای واقعیت مجازی را به نمایش گذاشت.
زاکربرگ اظهار داشت که غول سیلیکون اکنون به جای برنامههای رسانههای اجتماعی خود روی متاورس تمرکز خواهد کرد. آیا این حرکت چیزی را برای میلیاردها کاربر فیسبوک مانند اینستاگرام و واتساپ تغییر میدهد و چرا نام متا انتخاب شد؟
متا چیست؟
متا نام جدید امپراتوری تجاری مارک زاکربرگ است؛ شرکتی که اکنون فراتر از برنامههای رسانههای اجتماعی و طراحی و ساخت فناوریهای جدید گسترش یافته است. پیش از اعلام این خبر گمانهزنیهایی در مورد تغییر نام احتمالی وجود داشت، زیرا فیسبوک لوگوی خود را در مقر کالیفرنیا با ایموجی «لایک» پوشانده بود. در حالی که شرکت مادر اکنون دیگر با نام فیسبوک شناخته نمیشود، نام فیسبوک در قالب برنامه رسانههای اجتماعی باقی خواهد ماند. در واقع، بعید است که کاربران روزانه فیسبوک، اینستاگرام یا واتساپ تغییراتی را در رابطه با تغییر نام مشاهده کنند.
زاکربرگ گفت: ساخت اپلیکیشنهای رسانههای اجتماعی همیشه یک تمرکز مهم برای ما خواهد بود، اما در حال حاضر کل برند ما به قدری با یک محصول مرتبط است که احتمالاً نمیتواند نمایانگر همه کارهایی باشد که امروز انجام میدهیم، چه برسد به آینده. امیدوارم با گذشت زمان به عنوان یک شرکت متاورس دیده شویم.
این حرکت بازتاب کاری است که گوگل هنگام تغییر نام شرکت مادر خود به آلفابت در سال ۲۰۱۵ انجام داد تا نشان دهنده تغییر آن فراتر از صرفاً یک موتور جستجو باشد. سخنان زاکربرگ به این معنا است که فیسبوک دیگر تمرکز اصلی این شرکت نخواهد بود. در عوض، منابع خود را برای ساخت محصولات واقعیت مجازی ارائه خواهد کرد. زاکربرگ گفت در درازمدت این بدان معناست که مردم برای استفاده از سایر خدمات این شرکت نیازی به استفاده از فیسبوک ندارند.
نام جدید فیسبوک به چه معناست؟
مارک زاکربرگ در سخنرانی خود گفت که نام متا را تا حدی به این دلیل انتخاب کرده است که منعکس کننده وسعت کامل کاری است که ما انجام میدهیم و آیندهای را که میخواهیم در ساخت آن کمک کنیم. اما او همچنین گفت که آن را انتخاب کرده است، زیرا در یونانی به معنای " beyond" (برتر، فراتر، مافوق) است؛ و در چیزی که احتمالاً میتواند به شعار برند جدید تبدیل شود، زاکربرگ گفت: «آینده فراتر از هر چیزی است که بتوانیم تصور کنیم.»
متاورس چیست؟
متاورس یک دنیای آنلاین است که در آن افراد میتوانند در یک محیط مجازی بازی، کار و ارتباط برقرار کنند.
این اصطلاح به فضای مجازی موازی با واقعیت فیزیکی اشاره دارد که در آن جامعهای از مردم میتوانند در قالب آواتار با هم تعامل داشته باشند. این امر از طریق ادغام واقعیت فیزیکی، افزوده و مجازی امکان پذیر است.
کلمه متاورس در اصل در کتاب علمی تخیلی نیل استفنسون Snow Crash در سال ۱۹۹۲ استفاده شد، جایی که انسانها با نرم افزار در یک محیط مجازی سه بعدی تعامل داشتند.
این کمی متفاوت از «فضای سایبری» است، که به طور تخیلی به افراد اجازه میدهد در حین تعامل با آن از محیط فیزیکی خود آگاه شوند؛ شبیه به تفاوت بین واقعیت افزوده (اشیاء دیجیتالی که روی دنیای واقعی قرار گرفتهاند) و واقعیت مجازی (فقط در تعامل با اشیاء دیجیتال) است.
مارک زاکربرگ در ژوئیه ۲۰۲۱، در طرح ایدهاش از متاورس تعدادی از قابلیتهایی را که میتواند داشته باشد را برجسته کرد: فضایی پایدار که همزمان، هم دنیای دیجیتال و هم فیزیکی را در بر میگیرد، «قابلیت همکاری بیسابقهای» ارائه میدهد و دارای یک اقتصاد کاملاً کارآمد است. همانطور که زاکربرگ آن را توصیف کرد، این به عنوان یک اینترنت تجسم یافته در نظر گرفته شده است.
متاورس تنها از یک شرکت تشکیل نشده است اگرچه فیس بوک ممکن است امیدوار باشد که قدرتمندترین بازیکن باشد و میتواند شامل تعامل بین سایرین مانند Roblox، Fortnite، Razer و ... باشد.
منبع: نبض فناوری
انتهای پیام/