شما می‌توانید آخرین و جذاب‌ترین اخبار روز افغانستان را هر روز ساعت ۱ بعد از چاشت در پادکست تحریریه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان بشنوید.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، افغانستان این روزها آبستن تغییرات مهم و سریع می باشد. در این گزارش کوشش گردیده تا مهم ترین تحولات افغانستان تقدیم مخاطبان تحریریه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان شود.

اجازه فعالیت زنان امدادگر در سمنگان

با اجازه فعالیت زنان امدادگر از سوی مقامات محلی طالبان در سمنگان، از این پس، آنان می‌توانند در بخش بررسی، تشخیص و تفکیک نیازمندان برای موسسات کمک‌رسان بشردوستانه جهانی کار کنند. قبل از این نیز زنان در وزارت صحت و داخله طالبان اجازه فعالیت دریافت کرده بودند. اما این کارکنان از دریافت نکردن معاشات شان از سوی این گروه نگران هستند.

5 و نیم میلیون نفر در افغانستان از زمان حضور طالبان بیجا شده اند

آنتونیو ویتورینو رئیس سازمان بین المللی مهاجرت پس از پایان سفر دو روزه خود به افغانستان ، با بیان اینکه 5 و نیم میلیون نفر در این کشور از زمان حضور طالبان بیجا شده اند، از آینده افغانستان ابراز نگرانی کرد و گفت: وخامت اوضاع انسانی در این کشور ممکن است منجر به افزایش بیجاشدگی، آسیب پذیری و رنج شود!
با این حال گفته می شود که تغییرات آب و هوایی نیز به شدت به مردم افغانستان ضربه زده و حدود ۷۰ درصد از جمعیت تحت تاثیر خشکسالی و سیل آب های فصلی قرار گرفته اند و از این رو نتوانسته اند حاصل قابل ملاحظه از زمین های تحت زرع خود داشته باشند.

هشدار رئیس طالبان از نفوذ افراد فاسد در میان اعضای این گروه

ملاهبت الله آخنزاده رئیس گروه طالبان، از وجود افراد نفوذی‌ در میان نیروهای دولت موقت هشدار داده و گفته است که عده‌ای به دنبال تامین منافغ خود از طریق استفاده از طالبان هستند‌. وی افزوده است که اجازه نخواهد داد تا این افراد منافع خود را از طریق این گروه تامین کنند. این در حالی است که گفته می شود برخی با استفاده از اسم این گروه به آزار و اذیت مردم در شهر ها و قصبات پرداخته اند که باعث نگرانی های زیادی به مردم شده است

رحمان: تاجیکستان در خط مقدم مقاومت در برابر تهدیدهای افغانستان قرار دارد

امام علی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان می گوید: افغانستان منبع گسترش تهدید و چالش است؛ از این‌رو تاجیکستان در خط مقدم مقاومت قرار دارد. این در حالیست که طالبان نیز از آمادگی های نظامی خود به خط مرزی این کشور خبر داده بود. همچنان گزارش ها از حضور احمد مسعود فرمانده خیزش های مردمی پنجشیر به تاجیکستان خبر داده و گفته است که وی به خاطر جلب کمک ها به آن کشور سفر کرده است.

پذیرفته شدن درخواست های جدید پاسپورت تا 25 روز آینده

ریاست پاسپورت طالبان می گوید که در روزهای گذشته، چهل تن از کمیشن کارانی که برای اخذ پاسپورت از مردم پول می گرفتند را بازداشت کردند. مردم از تاخیر روند توزیع پاسپورت از سوی این ریاست هنوز هم نگران هستند اما سرپرست این ریاست می گوید؛ تا 25 روز آینده، درخواست جدید برای پاسپورت پذیرفته خواهد شد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار