هاآرتص نوشت فرآیند عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی از درون در حال انفجار است و تل آویو باید در حمایت از کودتای نظامی سودان تجدید نظر کند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان ، نشریه صهیونیستی هاآرتص در گزارشی به روابط بین رژیم صهیونیستی و شماری از کشور‌های عربی پرداخت و نوشت تل آویو باید در رویکرد خود در قبال سودان و حمایت از کودتای نظامی در این کشور، تجدید نظر کند.

در این گزارش با عنوان «نخست عربستان سعودی، اکنون سودان: چرا فرآیند عادی سازی روابط کشور‌های عربی با اسرائیل از درون در حال انفجار است؟» آمده است: یک سال و دو روز پس از اعلام این خبر که سودان و اسرائیل برای عادی سازی روابط توافق کرده اند، اسرائیل خود را در مواجهه با یک مشکل راهبردی در بحبوحه بر سر کار آمدن نظامیان سودانی در خارطوم می‌بیند.

گمانه زنی‌ها در این باره که مقامات اسرائیلی از این توطئه اطلاع داشتند- حتی اگر به صورت مستقیم در آن دخیل نبوده باشند- مطرح شده است. این گمانه زنی‌ها پس از آن انتشار گزارش‌هایی در این باره مطرح شد که یک هیئت امنیتی سودانی چند هفته قبل‌تر به صورت سری به اسرائیل سفر کرد. این گمانه زنی در بحبوحه افشاگری در این باره تقویت شد که یک هیأت اسرائیلی، شامل شامل نمایندگان وزارت جنگ اسرائیل و موساد، پس از وقوع کودتا برای گفتگو درباره موضوعاتی نامشخص به خارطوم سفر کرد.

در حالی که مشخص نیست در هر دو مورد چه کسی ریاست هیئت اسرائیلی را بر عهده داشته، اما به نظر می‌رسد حمیدتی، فرمانده بدنام نیرو‌های پشتیبانی سریع و متحد کلیدی ژنرال عبدالفتاح البرهان، فرمانده نیرو‌های مسلح سودان و کسی که در رأس این کودتا قرار داشت، ریاست هیئت سودانی را عهده دار بوده است.


بیشتر بخوانید:


هاآرتص نوشت: متأسفانه، حتی اگر هیچ دلیلی برای این باور وجود نداشته باشد که مقامات نظامی و اطلاعاتی اسرائیل در روند بر سر کار آمدن نظامیان در سودان دخیل بوده اند (احتمالی که حتی برخی از روزنامه نگاران اسرائیلی آشکارا در مورد آن حدس و گمان‌هایی را مطرح می‌کنند)، اسرائیل یک نظاره گر بی گناه نیست. اسرائیل یک ذینفع محسوب می‌شود که منافعی دارد که با توجه به تصمیم نابخردانه دولت ترامپ در سال گذشته برای وادار کردن خارطوم برای موافقت با روند عادی سازی روابط با اسرائیل در ازای دریافت یک بسته حاوی مشوق‌های حیاتی مالی، از جمله خارج شدن نام سودان از فهرست حامیان دولتی تروریسم، رسماً خود را متعهد به انتقال سیاسی در سودان می‌داند.

در زمانی که سودان به واسطه همزیستی شکننده بین ذینفعان نظامی و غیرنظامی اداره می‌شد و روند شکننده برقراری دموکراسی را پشت سر می‌گذاشت، اتخاذ تصمیمی همانند به رسمیت شناختن اسرائیل که آشکارا سبب بروز مناقشه می‌شود، خطر تقویت همان عناصری را به همراه دارد که بزرگترین مانع برای انتقال آرام به سوی یک حکومت غیرنظامی محسوب می‌شوند.

این روزنامه نوشت: بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر وقت اسرائیل، منافع بلندمدت اسرائیل را به نفع یک پیروزی کوتاه مدت در زمینه روابط عمومی در چارچوب یک توافق نامه دیگر عادی سازی با یک کشور مسلمان کنار گذاشت. او با انجام این کار، در واقع برای رسیدن به یک پیروزی سریع در زمینه دستاورد‌های سیاسی مصلحت‌آمیز - درست دو هفته قبل از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا- به دونالد ترامپ (رئیس جمهور وقت آمریکا) پیوست.

هاآرتص افزود: انجام چنین اقدامی سبب تشدید مشکلات سیاسی داخلی در سودان شد و وقوع آشوب‌ها در سودان یک تراژدی برای مردم این کشور خواهد بود. اما همانطور که نتانیاهو باور دارد، این موضوع اهداف راهبردی گسترده‌تر اسرائیل را نیز تضعیف می‌کند.

با این حال، با آن که هنوز خیلی زود است بخواهیم بگوییم کودتای نظامی در سودان چگونه پیش خواهد رفت، اما اقدامات اخیر اسرائیل نشان می‌دهد تل آویو هیچ سیاست واقعی در قبال خارطوم ندارد. روابط اسرائیل و سودان نیاز به دیدگاه گسترده‌تر و ظریف‌تری دارد، به‌ویژه که سران نظامی جدید در سودان نتوانسته اند از سوی واشنگتن و دیگر قدرت‌های کلیدی غربی مشروعیت کسب کنند.

محکومیت شدید دولت بایدن که ارائه کمک‌های مالی ۷۰۰ میلیون دلاری به سودان را به حالت تعلیق درآورده است باید سبب سرد شدن روابط اسرائیل با سران سودان شود نه آن که این گشایش را تقویت کند. این واقعیت که مقامات اسرائیلی گزارش‌های منتشر شده در ارتباط سفر هفته گذشته یک هیئت اسرائیلی به خارطوم را تأیید کرده اند، نشان می‌دهد افرادی در اسرائیل هستند که فکر می‌کنند نشان دادن این موضوع که اسرائیل در حال به چالش کشیدن اجماع متحدان خود درباره شیوه نشان دادن واکنش به کودتا در سودان است، مفید می‌باشد.

برخلاف موافقت جهانی با کودتا در مصر که سبب سرنگونی دولت محمد مرسی شد، بعید به نظر می‌رسد قدرت‌های غربی کودتا در سودان را بپذیرند. سرنگونی یک رهبر اسلام گرا یک موضوع است- حتی اگر به صورت دموکراتیک انتخاب شده باشد و منحرف کردن یک روند سیاسی که نوید یک دموکراسی غرب محور را می‌دهد، یک موضوع دیگر است. اکنون اسرائیل و دولت نسبتاً جدید آن فرصت دارند در رویکرد خود در قبال خرطوم تجدید نظر کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۵ ۱۵ آبان ۱۴۰۰
خوب ترجمه نکردید
آخرین اخبار