هر گونه اعتراض به چگونگی پرداخت حق پرستاری، از طریق ادارات کل بنیاد استان‌ها به کمیسیون پزشکی بنیاد منعکس شده و کمیسیون اقدامات لازم را انجام خواهد داد.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، جهت تخصیص حق پرستاری جانبازان، وجود ملاک‌هایی لازم است تا بر اساس شرایط تعیین شده در قانون، منابع اختصاص داده شده به پرستاری جانبازان پرداخت شود.

بر اساس بند ۱ ماده ۳ دستورالعمل اجرایی پرداخت حق پرستاری جانبازان، برای اختصاص گرفتن حق پرستاری، جانباز باید دارای همسر باشد (باتوجه به اطلاعات موجود در مرکز خدمات ماشینی که از طریق ادارات کل بنیاد استان‌ها ارسال شده است) این موضوع احراز می‌شود.

طبق تبصره ۱ بند ۱، منظور از همسر جانباز زوجه و زوج دائم و رسمی وی است. همچنین جانبازان مونث مشمول این دستورالعمل قرار می‌گیرند.
به موجب تبصره ۲ بند ۱ ماده فوق، درصورتی که جانباز مجرد تاهل اختیار کند و مشمول گروه هدف قرار گیرد، برابر آیین نامه موجود نسبت به برقراری حق پرستاری اقدام خواهد شد.

بر اساس بند ۲ ماده ۳، میزان حق پرستاری ثابت بوده و به تعداد همسران جانباز مرتبط نمی‌شود.

بند ۳ بیان می‌کند، جهت تخصیص حق پرستاری، جانباز نباید در مراکز درمانی و نگهداری بصورت دائم بستری باشد این موضوع با تایید ادارات کل تخصصی و ادارات کل بنیاد استان‌ها به تایید می‌رسد.

تبصره ۱ بند ۳ ذکر می‌کند، درصورت ترخیص جانباز از مراکز درمانی و نگهداری، حق پرستاری براساس گردشکار موجود مجددا برقرار می‌شودد. بدیهی است پس از ترخیص جانباز، هیچگونه معوقه‌ای بابت حق پرستاری زمان بستری به جانبازان تعلق نمی‌گیرد.

بر اساس بند ۴ ماده ۳، جانبازانی که قبل از اجرای این دستورالعمل حق نگهداری دریافت کرده‌اند، در صورت پرداخت حق پرستاری به آنها، به منزله حق نگهداری منظور شده و بر آن منطبق خواهد شد.

طبق بند ۵، پرداخت حق پرستاری مغایرتی با قانون از کارافتادگی و حالت اشتغال، کسر کار، ساعات کار مراقبین شاغل جانبازان و آیین نامه قیمومت ندارد.

به موجب بند ۶ ماده ۳، در صورت فوت جانباز، فوت همسر وی و یا متارکه، حق پرستاری قطع می‌شود.
بر اساس بند ۷، مبلغ مذکور در فیش جانباز تحت عنوان حق پرستاری قابل پرداخت است.

ماده ۴ دستورالعمل اجرایی پرداخت حق پرستاری جانبازان به گردش کار اختصاص دارد که ادارات کل بنیاد استان‌ها، معاونت بهداشت و کمیسیون‌های پزشکی، بیشتر امورات این ماده را به خود اختصاص می‌دهند.

بر اساس بند ۱، مرجع شناسایی و معرفی جانبازان مشمول حق پرستاری، ادارات کل بنیاد استان‌ها (معاونت بهداشت و درمان استان‌ها) است.

طبق تبصره ۱ بند یک، معاونت بهداشت و درمان ادارات کل بنیاد استان‌ها موظف است تا بخش اطلاعات درخواستی مربوط به جانبازان مشمول حق پرستاری را تکمیل و موارد را به معاونت آموزش اشتغال استان منعکس و پس از تکمیل و تایید توسط مدیر کل بنیاد استان آن را به کمیسیون پزشکی ارسال کند.

به موجب تبصره ۲، ادارات کل بنیاد استان‌ها علاوه بر موارد اقدام شده، باید سایر جانبازان نیازمند پرداخت حق پرستاری را مطابق با مفاد ماده ۱ این آیین نامه مشخص و بر مبنای اولویت بندی جهت پرداخت، موارد را مطابق تبصره ۱ بند ۱ ماده ۴ منعکس کند.

تبصره ۳ ذکر می‌کند، ادارات کل بنیاد استان‌ها موظف است که آخرین اطلاعات مربوط به فوت جانباز یا همسر وی، متارکه، ازدواج جانباز و بستری دائم در مراکز توانبخشی را همراه با مدارک تایید شده در تبصره ۱ تهیه و به کمیسیون پزشکی ارسال کند.

تبصره ۴ بیان می‌کند، در صورت مراجعه جانبازان متقاضی حق پرستاری، باید سایر واحد‌های بنیاد موارد را به ادارات کل بنیاد استان مربوطه ارجاع کنند.

بر اساس بند ۲ دستورالعمل اجرایی پرداخت حق پرستاری جانبازان، مرجع تایید نهایی مشمولین دریافت حق پرستاری کمیسیون پزشکی است. این کمیسیون موظف است پس از دریافت اسامی واجدین شرایط حق پرستاری از ادارات کل بنیاد استان‌ها با هماهنگی ادارات کل تخصصی، آخرین اطلاعات مربوطه به آمار جانبازان گروه هدف را مشخص و پس از تایید به اداره کل درمان اعلام
کند.
طبق بند ۳، اداره کل درمان، اطلاعات جانبازان مشمول را پس از کنترل بودجه‌ای و سایر موارد بر اساس اولویت‌ها در مقاطع تعیین شده به مرکز خدمات ماشینی و معاونت برنامه و بودجه جهت اقدامات لازم ارسال می‌کند.

به موجب بند ۴، مرکز خدمات ماشینی، باید موارد مشخص شده را در فیش حقوقی جانباز تحت عنوان حق پرستاری منظور کند.

تبصره ۱ بند ۴ ذکر می‌کند، نظارت بر اطلاعت تخصصی و تعیین مبلغ حق پرستاری جانبازان به عهده اداره کل درمان بوده و کنترل اطلاعات فردی و خانوادگی بر عهده معاونت آموزش و اشتغال است.

به موجب تبصره ۲، درصورتی که اطلاعات فردی و خانوادگی ارسال شده مطابق با اطلاعات پایگاه اطلاعاتی جانبازان نباشد مرکز خدمات ماشینی نسبت به عودت آن‌ها به معاونت بهداشت و درمان بخش جانبازان اقدام می‌کند.

طبق تبصره ۳، معاونت آموزش و اشتغال استان، هر گونه تغییر در مصادیق از جهت اطلاعات فردی و خانوادگی را به معاونت بهداشت و درمان استان منعکس می‌کند.

براساس تبصره ۴، هر گونه تغییر در مصادیق جانبازان مشمول دریافت حق پرستاری پس از اعلام توسط ادارات کل بنیاد استان‌ها یا ادارات کل تخصصی با تایید معاونت بهداشت و درمان انجام خواهد شد.

تبصره ۵ بند ۴ عنوان می‌کند، معاونت برنامه و بودجه بخش جانبازان ماهانه جزئیات پرداخت حق پرستاری را به معاونت بهداشت و درمان ارسال می‌کند.

به موجب تبصره ۶، در صورت هر گونه اعتراض به چگونگی پرداخت حق پرستاری، اعتراض جانباز از طریق ادارات کل بنیاد استان‌ها (معاونت بهداشت و درمان) به کمیسیون پزشکی بنیاد منعکس شده و کمیسیون پزشکی برای یکبار مطابق با گردش کار مشخص شده اقدامات لازم را انجام خواهد داد.


بیشتر بخوانید

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۰ ۲۲ آذر ۱۴۰۱
باسلام ایا حق پرستاری به جانبازانی که 5درصد جدید شامل حالشون شده تعلق می گیرد لطف کنید راهنمایی کنید .ممنونم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۶ ۲۷ تير ۱۴۰۱
چرا حق پرستاری جانبازان بر اساس قانون کار افزایش نیافته لطفا به قشر زحمت کش عنایت فرماید.
Japan
غلامحسین‌میرزایی
۲۲:۲۰ ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱
طبق‌پرونده‌تاییدوثبت‌وارسال‌۱۰ساله،حق‌پرستاری‌خانواده‌تحت‌نظر
هنوزپرداخت‌نمیشه،باوجودسختیهای‌تحت‌نظر
Iran (Islamic Republic of)
حسن نجفی
۰۹:۴۸ ۱۲ فروردين ۱۴۰۱
پس به احدی چه کسی است
آخرین اخبار