به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، شهرام آدمنژاد معاون حملونقل وزیر راه و شهرسازی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه قیمت بلیت هواپیما در اجرای طرح ظرفیت ۶۰ درصدی رشد قیمتی نداشته است، گفت: قیمت بلیت هواپیما در رابطه با افزایش سالیانه رشد کرده و ما این هفته در شورایعالی هواپیمایی در رابطه با قیمتهای بلیت هواپیما تصمیمگیری خواهیم کرد.
او با بیان اینکه صورتهای مالی ۱۱ شرکت هواپیمایی را گرفتهایم، گفت: عمده این شرکتها که صورت مالیهای خود را ارائه دادند، از شرکتهای هواپیمایی بزرگ بودند و ما نرخ نفرساعت را در شورایعالی هواپیمایی بررسی خواهیم کرد.
آدم نژاد اظهار کرد: در حوزه هواپیمایی چند مشکل وجود دارد که یکی از این مشکلات در رابطه با قطعات این ناوگانهاست که بهطور معمول و عادی به دلیل تحریمهای سنگین امکان وارد کردن آنها نیست، ایرلاینها به لحاظ ارز، بسیار گرانتر از سایر شرکتهای هواپیمایی کشورهای دیگر وارد میکنند.
او یادآور شد: شرکتهای هواپیمایی مشکلات دیگری هم دارند که موضوعات را هم در شورایعالی هواپیمایی بررسی خواهیم کرد.
معاون حمل ونقل وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: ارائه نکردن خدمات (کترینگ) در سفرهای هوایی مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا است و درصورتیکه ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کند، شرکتهای هواپیمایی موظف به ارائه کترینگ هستند، اما ایرلاینها باید هزینه ارائه نکردن کترینگ را از قیمت بلیتها کاهش دهند.
آدمنژاد در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان در رابطه با ورود ناوگان جدید به صنعت هوایی کشور هم گفت: ورود ناوگان جدید مصوب در شورایعالی هواپیمایی است و این موضوع در این شورا مطرحشده و در رابطه با آورده و سرمایههای داخلی ایرلاینها و ناوگان مورد نظر که مطابق با استانداردهای داخلی مطرح شده، ما امیدوار هستیم در دوران جدید سازمان هواپیمایی به ریاست محمد بخش به این موارد بیشاز گذشته توجه شود.
آدم نژاد توضیح داد: سالیانه یک عددی معادل چند صد میلیارد ورودی صندوق بازنشستگی هما بود، اما درحالحاضر ورودی صندوق بازنشستگی هما کم شده و از سوی دیگر مبلغی که باید ماهانه پرداخت کند با توجه به ناوگانی که هما در حال حاضر در اختیار دارد پاسخگو نیست.
او ادامه داد: شاید جداسازی صندوق گزینه خوبی نباشد و ما باید در تلاش باشیم که شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران را با شرکتهای دیگر همگام کنیم تا با افزودن ناوگان جدید به ناوگان کارکرده ایرانایر را از این وضعیت خارج کنیم.
آدم نژاد با بیان اینکه ما تعرفهها را افزایش نداده و تعرفههای حملونقل دریایی هیچ تغییر نکرده است، گفت: مشکل در رابطه با هزینه دیرکرد بوده که باید بهگونهای باشدکه به صرفه صاحبان کالا در جهت نگهداری کالا در انبارها باشد و همچنین نه آنقدر زیاد باشد که برای کسانی که مجبور هستند در انبارها نگهداری کنند، زیان دِه باشد.
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: انبارهایی که کالاها در آنها نگهداری میشوند دو گونه هستند، یک تعدادی تنها کالا در آنها نگهداری میشود و انبار دیگر مربوط به کالایی است که باید در شرایط خاص نگهداری شود، اما مدتزمانی که کالاها در انبارها نگهداری میشوند یک مدتزمان معینی است و طبیعی است که هر کالا که بیشاز مدتزمان تعیینشده نگهداری شوند، ممکن است فاسد شود.
او در پاسخ به سوال دیگر باشگاه خبرنگاران جوان در رابطه با آخرین وضعیت ایرتاکسیها هم گفت: در حال حاضر چند ایر تاکسی در حال کار و فعالیت هستند، اما با این تحریمها رسیدن به اهداف مورد نظر امکانپذیر نیست.
این مقام مسئول در پایان با بیان اینکه اقتصاد حملونقل هوایی در حوزه تاکسیهای هوایی در کشور اجازه فعالیت نمیدهد و باید یک شرایط انگیزشی برای راهاندازی این تاکسیها فراهم کنیم، گفت: راهاندازی تاکسی هوایی جزو پروژههای اولویتدار نیست و با وجود آن که من خودم جزو افرادی بودم که برای راهاندازی این پروژه تلاش کردم، اما باید شرایط را بررسی کرد و شرکت فرودگاهها و ناوبری کشور باید چه در حوزه نگهداری و چه در حوزه راهاندازی اقدامات لازم را انجام دهد اما در حال حاضر کشور بهشدت به توسعه ناوگان هوایی نیاز دارد.
انتهای پیام/