دفتر ریاست‌ جمهوری سوریه در بیانیه‌ای از گفتگوی تلفنی رئیس‎ جمهور این کشور با همتای چینی خود خبر داد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان دفتر ریاست‌ جمهوری سوریه در حساب رسمی خود در تلگرام ضمن منتشر کردن بیانیه‌ای اعلام کرد: «بشار اسد» رئیس‌ جمهور این کشور با «شی جین پینگ» همتای چینی خود در یک تماس تلفنی در خصوص مسائل زیادی گفتگو کرده است.

بشار اسد در این تماس ضمن تبریک گفتن به مناسبت پنجاهمین سالگرد احیای کرسی مشروع چین در سازمان ملل به همتای چینی خود گفت: این اتفاق نشان‌دهنده پیروزی مردم چین و نقش سازنده آن در عرصه بین‌ المللی است.

او در ادامه افزود: پکن در صلح و توسعه جهان نقش به سزایی دارد و سوریه در مواجهه غرب با چین که به دنبال تنش و تهدید هستند طرف پکن می‌ایستد، زیرا جهان امروز به صلح و توسعه نیاز دارد نه تنش و تهدید.

در مقابل شی جین پینگ نیز گفت: دوستی چین و سوریه به اعماق تاریخ باز می‌گردد و سوریه یکی از اولین کشور‌های عربی است که با چین روابط دیپلماتیک برقرار کرده است. پکن و دمشق با گذشت زمان قوی‌تر می‌شوند، دو کشور با هم به اصل عدم مداخله در امور داخلی پایبند هستند، هژمونی و سیاست قدرت را رد می‌کنند و منافع مشترک را حفظ می‌کنند.

شی جین پینگ تاکید کرد: پکن آماده است برای تقویت همکاری‌های دوستانه بین چین و سوریه و دستیابی به دستاورد‌های مشترک بیشتر تلاش کند و طرف چینی با استقبال قاطعانه از تلاش‌های سوریه از بازسازی و توسعه آن حمایت کرده و از مشارکت طرف سوری در ساخت کمربند و جاده ابریشم استقبال می‌کند.

رئیس‌ جمهور چین همچنین در ادامه افزود: چین از مبارزه مردم سوریه در دفاع از استقلال، حاکمیت و تمامیت ارضی کشورشان حمایت و مداخله نیرو‌های خارجی در امور داخلی سوریه را قاطعانه رد می‌کند و خواستار لغو فوری تحریم‌های یکجانبه و اقتصادی است.

او اضافه کرد: محاصره سوریه با توجه به اینکه مردم این کشور از زمان شروع جنگ تروریستی در سوریه با عزمی راسخ علیه هژمونی مبارزه کردند و در نبرد خود علیه تروریسم به پیروزی دست یافتند و بازسازی کشور خود را آغاز کردند، شکست خواهد خورد. این مردم بر همه خطرات و چالش‌ها غلبه خواهند کرد و به پیروزی‌های جدیدی دست خواهند یافت.

رئیس‌ جمهور چین در پایان نیز از سوریه برای حمایت مستمر از چین در مورد همه مسائل و فشار‌هایی که با آن مواجه است، تشکر کرد.

چندی پیش نیز پس از ۱۰ سال برای اولین بار «وانگ یی» وزیر خارجه چین به سوریه سفر کرد و مورد استقبال همتای سوری خود قرار گرفت. کارشناسان بر این باورند که این دیدار از اهمیت زیادی برخوردار است و این آغاز تغییر سیاست خارجی چین به سمت مقابله با غرب در چندین منطقه از جهان است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار