مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان با اشاره به طرح‌های توسعه آتی شهرستان دلگان گفت: طرح احداث دو سد خاکی سرابدوک و اسفند به منظور مهار سیلاب‌های فصلی و توسعه اراضی کشاورزی در حال مطالعه است.

محمد دلمرادی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان  درباره طرح‌های در دست مطالعه در گفت وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، گفت:سد سرابدوک با ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی در مطالعات فاز یک با هدف مهار آب‌های رودخانه سراب و به‌منظور بهبود و توسعه اراضی کشاورزی روی این رودخانه در حوضه اصلی هامون جازموریان، در حال احداث است.
وی اضافه کرد: سد از نوع خاکی با حجم ۳۸۳ میلیون مترمکعب و طول تقریبی ۳۱۵ متری تاج ساخته خواهد شد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: سد اسفند یکی دیگر از طرح‌های در دست مطالعه این شرکت است که در حال حاضر ۵۲ درصد از مطالعات مرحله اول آن به پایان رسیده و هدف از ساخت آن مهار سیلاب رودخانه‌های فصلی و کنترل آن به منظور ارتقا و بهبود شرایط کشاورزی منطقه خواهد بود.
وی افزود:  در ۷۳ کیلومتری جنوب جازموریان روی رودخانه اسفند ساخته شده و قادر خواهد بود ۱۱۲۶ هکتار از اراضی مستعد منطقه را به زیرکشت ببرد.
دلمرادی ادامه داد: حجم مخزن سد اسفند ۳۵ میلیون مترمکعب با ارتفاع ۳۵ متر با طول تاج ۳۸۴، عرض ۱۰ متر و از نوع خاکی خواهد بود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان تصریح کرد: به منظور مهار سیلاب‌های فصلی و جلوگیری از تخریب زمین‌ها و باغات کشاورزی منطقه و همچنین انحراف رودخانه برای جلوگیری از تخریب منازل مسکونی تاکنون در منطقه دلگان ۹۱۴ متر دیواره حفاظتی از نوع گابیونی شامل ۳۰۴ متر درهودیان، ۱۷۰ چاه میرک، ۴۴۰ محسن آباد چاه شور ساخته شده است.
دلمرادی درباره وضعیت منابع آبی استان نیز گفت: منابع آبی در حوزه هامون جازموریان منابع آب زیرزمینی است که در حال حاضر ۱۳۲۰ حلقه چاه دارای پروانه بهره‌برداری ۱۸۶۰ حلقه چاه تعیین تکلیفی فرم پنج و ۲۶۴ حلقه تعیین تکلیفی فرم یک وجود دارد.
شهرستان دلگان یکی از مناطق اصلی کشاورزی با ۱۳۲۰ حلقه چاه دارای پروانه بهره‌برداری در جنوب سیستان و بلوچستان و در حوضه آبریز هامون جازموریان قرار دارد.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار