هنوز از انتقاد صریح رهبر معظم انقلاب از خودروسازان داخلی سه ماه نگذشته اما متأسفانه فقط به یک بیانیه توجیه گرانه بسنده کردند و وعده اصلاح را به آینده دادند.

مرتضی نجفی قدسی فعال برگزیده قرآنی در یادداشتی  با عنوان اتمام حجت با خودروسازان! آورده است:


بسم الله الرحمن الرحیم
«و ما علینا الا البلاغ المبین» و بر عهده ما جز رساندن آشکار پیام، وظیفه‌ای نیست. (یس، ۱۷)


به تازگی کلیپ لحظه خداحافظی شهید پور جلو از شهدای مدافع حرم از شهرستان بهبهان را دیدم که بسیار متأثر کننده بود، او هر چقدر دختر سه چهار ساله اش را می‌بوسید تا اجازه دهد پدرش برود، ولی او به شدت بی تابی می‌کرد و مانع می‌شد و دست و پا‌های پدر را می‌گرفت که نرود و در آخر دید که پدر راهی رفتن شد دوید پشت درب خانه ایستاد و دستهایش را به در گذاشت تا مانع باز کردن درب توسط پدرش شود و او باز هم دخترش را بوسید و نوازش کرد و این جدایی عاشقانه پدر و دختر بچه بسیار سوزناک بود.


خوب است کمی به فکر برویم ببینیم برای این انقلاب و جمهوری اسلامی چه جوان‌ها و خون‌های پاکی را داده ایم و آیا عملکرد ما هم در راستای از جان گذشتگی آن‌هاست!


اخیراً رئیس پلیس راهور طی سخنانی اظهار داشت علت آتش گرفتن خودرو‌ها بعد از تصادفات این است که خودروساز‌ها ضخامت باک بنزین خودرو‌ها را کاهش داده‌اند! حرف عجیبی است و جا داشت بلافاصله برای این موضوع تشکیل پرونده شود و کسانی که مسبب کاهش ضخامت باک خودرو هستند به پای میز محاکمه کشیده شوند!


البته قبلاً هم عرض کردیم عدم استحکام و بی کیفیت بودن خودرو‌های داخلی دلیل اصلی تلفات انسانی در تصادفات کشورمان است که با هیچ جای دنیا قابل قیاس نیست.

هم اکنون در اروپا تلفات تصادفات تقریباً به صفر رسیده است، یعنی از هر صد هزار نفر دو الی سه نفر در تصادفات ممکن است کشته شوند و دلیل آن هم نه اینکه تصادفات نشود بلکه استحکام و کیفیت ایمنی خودرو‌ها طوری است که سرنشین آسیبی نمی‌بیند.


اینکه مردم ما خودروی مطمئن و مستحکم و با کیفیت سوار شوند حق آنان است و ما نباید آنان را مجبور کنیم سوار ارابه‌های مرگ شوند.

خودروساز‌ها حالا که ناتوان هستند از اینکه خودرو واقعا استاندارد و ایمن تولید کنند موظف هستند به خریداران از همان ابتدا بگویند که مسئولیت سوار شدن این خودرو‌ها با خودتان و احتمال آتش گرفتن و کشته و مجرو ح شدن دارد و ما هم هیچ مسئولیتی قبول نمی‌کنیم! همانطور که روی پاکت سیگار‌ها انذار می‌دهند که برای سلامتی مضر است، شما هم باید نا ایمن بودن و بی کیفیتی خودرو‌ها را علناً به مردم بگویید تا مردم هم اینقدر برای خرید آن خوردو‌هایی که به گفته رئیس پلیس راهور «ارابه‌های مرگ» هستند، صف نکشند!


امّا مگر سودجویی می‌گذارد که با مردم صادقانه رفتار کنید!‌ای کاش از خون شهدای مدافع حرم و همه شهیدان دفاع مقدس که برای این مردم و حفظ نظام جمهوری اسلامی جان دادند درس می‌گرفتید و با جان مردم بازی نمی‌کردید؟!


سالانه حداقل ۲۰ هزار الی ۳۰ هزار کشته در تصادفات داریم؟ آیا این رقم کمی است، در حالی که کل شهدای جنگ تا کنون حدود ۲۲۰ هزار نفر است و حال آنکه تا کنون بیش از یک میلیون کشته در تصادفات معادل پنج برابر جنگ تلفات داده ایم!


تولید خودرو به اصطلاح ملی که بخش زیادی از آن‌ها قطعات نازل و بی کیفیت است که طبق سفارش خوردوساز‌ها از خارج کشور وارد می‌شود واقعاً کار صحیحی است؟! آیا چهل سال فرصت کمی برای ارتقاء کیفیت خودرو‌ها بود؟!

واقعیت این است که مافیای خودرو و خودروساز‌ها نمی‌خواستند خودرو خوب تولید کنند و هدف آن‌ها صرفا کاسبی بود و قصد خدمت به مردم و افتخار آفرینی برای کشور را نداشتند، تحریم را هم نباید بهانه کنند، چون در همین شرایط تحریم دیدیم که بحمدالله قوای نظامی ما از ارتش و سپاه به پیشرفت‌های شگرفی از ساختن موشک‌ها و ناو‌ها و پهباد‌ها دست پیدا کردند که هیچ دشمنی جرأت تعرض به خاک میهنمان را ندارد.


یعنی ساخت ماشین خوب و با کیفیت و ایمن از ساخت موشک‌های نقطه زن چند هزار کیلومتری سختتر است؟! یا تولید ماشین خوب از ساختن ناو‌ها و زیردریایی‌ها سخت‌تر است؟! خوب معلوم است که اصلاً قابل قیاس نیستند، و معنای آن این است که در طول این سال‌ها خودروساز‌ها و مافیای حاکم بر آن‌ها نخواسته اند از توان علمی دانشمندان جوان و مبتکر کشورمان استفاده کنند والا هم اکنون باید ما بهترین خودرو‌های جهان را می‌ساختیم.


مردم ما همانطور که برنج ایرانی را بر خارجی ترجیح می‌دهند، اگر خودروی داخلی برتر از خودروی خارجی باشد قطعاً استفاده از خودرو داخلی را بر خارجی ترجیح خواهند داد، اما تا مادامی که خودرو‌های داخلی ناایمن باشد استفاده از خودرو‌های مطمئن خارجی ضروری است.

سخنی هم با مردم عزیز کشورمان دارم و آن اینکه شما که بار‌ها صحنه‌های تصادفات و یا فیلم‌های آن‌ها را دیده اید که به محض کوچکترین تصادفی ماشین‌ها مچاله می‌شوند و در حقیقت سرنشین روی هوا می‌رود و هیچ حفاظی ندارد و ظاهر خودرو‌ها یک حلبی بیش نیست، پس با چه اطمینان خاطری سوار این خودرو‌ها می‌شوید؟! مدتی بخاطر حفظ سلامتی خود و خانواده تان از خرید این خودرو‌هایی که به قول رئیس پلیس راهور ارابه مرگ هستند خودداری کنید و با وسایل نقلیه عمومی مانند مترو و اتوبوس رفت و آمد کنید و یا حتی از دوچرخه استفاده کنید و حتی الامکان تردد‌ها را کمتر کنید تا بلکه زعمای قوم حرکتی کنند و به این فساد چهل ساله خودروساز‌ها فاتحه‌ای بخوانند.


هنوز از انتقاد صریح رهبر معظم انقلاب از خودروسازان داخلی سه ماه نگذشته که فرمودند: «مردم از کیفیت خودرو ناراضی اند و درست هم می‌گویند، حق با مردم است یعنی اعتراض مردم بجاست، این صنعت نتوانسته رضایت مشتری را جلب کند، این همه حمایت در طول این سال‌ها از صنعت خودرو شده، خب کیفیت خودرو خوب نیست.»


انتظار می‌رفت بعد از این بیانات و انتقاد صریح رهبری معظم اقدامی جدی برای توقف تولید خودرو‌های ناایمن و کشف فساد پنهان آن‌ها صورت می‌گرفت که متأسفانه فقط به یک بیانیه توجیه گرانه بسنده کردند و وعده اصلاح را به آینده دادند و اخیراً هم حتی با پر رویی بر نرخ همین محصولات بی کیفیت افزودند! و حال آنکه طبق نظر کارشناسان یک خودروی پراید برای آن‌ها چهل میلیون تومان هم تمام نمی‌شود، امّا قیمتش را به دویست میلیون رسانده اند! و باز هم این کارخانجات ادعای ضرر هم می‌کنند! آیا واقعاً جیب آن‌ها سوراخ نیست! خوب اگر ضرر می‌کنید چرا ادامه می‌دهید! ادامه ضرر که خوب نیست، ادامه ندهید و باعث این همه قتل و کشتار مردم هم نشوید!


انتقادات مکرر نمایندگان مجلس از بی کیفیتی خودرو‌ها و نهیب دولت هم تا کنون نتوانسته است ترمز خودروسازان را بکشد و این مطالب را به آن‌ها حالی کند و گمانم فقط شلاق قوه قضائیه است که انشاء الله آن‌ها را تأدیب خواهد کرد!

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۶ ۳۱ فروردين ۱۴۰۱
ساخت خودرو با کیفیت سخت نیست ولی خودرو سازها کم فروشی میکنن و از کیفیت قطعات کم میکنن تا سود بیشتری کسب کنند جان مردم هم ارزشی ندارد.
آخرین اخبار