یک روانپزشک کودکان معتقد است، استفاده مداوم از فضای مجازی در دوران همه گیری کرونا نیازمند نظارت صحیح والدین است.

نسترن حبیبی، فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: افزایش فعالیت آنلاین به یادگیری، روابط اجتماعی و تفریحات کودکان کمک می‌کند، اما در عین حال، آن‌ها را در معرض خطراتی قرار می دهد. با گذراندن وقت بیشتر در فضای مجازی، احتمال برخورد کودکان با فرصت‌طلبان آنلاین بیشتر می شود.

این روانپزشک گفت: رفتار‌های پرخطر آنلاین و تماس فیزیکی کمتر با دوستان، ممکن است باعث شود بچه‌های بزرگتر رفتار‌های آنلاین خطرناک‌تری، مانند ارسال پیام و محتوای جنسی از خود نشان دهند. این موضوع ممکن است آن‌ها را با خطر باج‌گیری، آزار و تحقیر مواجه کند.

محدودیت زمانی تعیین کنید

حبیبی بیان کرد: در شرایط فعلی، حصول اطمینان از تعادل بین فعالیت‌های آنلاین و غیر‌آنلاین بیش از هر زمان دیگری اهمیت یافته است. گرچه ممکن است فعالیت‌های دیگر در حال حاضر محدود باشند، اما باید سعی کنید فعالیت‌های غیراینترنتی شامل ورزش، مطالعه و تفریحات دیگر را هم در برنامه روزانه‌تان قرار دهید. فراموش نکنید زمانی را که خودتان در اینترنت می‌گذرانید را کاهش دهید تا الگوی مناسبی برای فرزندانتان باشید.

فعالیت آنلاین در فضا‌های عمومی خانه

این روانپزشک ادامه داد: ممنوع کردن استفاده از دستگاه‌ها در بعضی قسمت‌های خانه به شما کمک می‌کند، نظارت و کنترل بهتری بر فعالیت های آنلاین فرزندتان داشته باشید. مثلاً می توانید چنین قوانینی را وضع کنید:

-در اتاق خواب  اجازه استفاده از هیچ دستگاهی وجود ندارد.
-از یک ساعت قبل از زمان خواب تعیین شده نباید هیچ صفحه نمایشی روشن شود.
-همه اعضای خانواده در زمان شام باید دستگاه هایشگان را خاموش کنند.
-دستگاه‌ها در طول شب در جایی شارژ می شوند که کودک به آن دسترسی ندارد.

او گفت: چک کنید که اپلیکیشن‌ها، بازی‌ها و سایت‌های شبکه‌های اجتماعی برای سن کودکتان مناسب باشند. مراقب برنامه‌های پیام‌رسان و مکالمه آنلاین و همچنین اشتراک‌گذاری موقعیت در اپلیکیشن‌ها، بازی‌ها و شبکه‌های اجتماعی باشید؛ این مسئله ممکن است باعث تماس ناخواسته و لو رفتن محل فیزیکی آن‌ها شود. 


بیشتر بخوانید 


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار