حجت الاسلام و المسلمین قدرتی گفت: در قدم بعد از برگزاری کارگاه عدالت ویژه اطفال و نوجوانان ماهانه از تاثیر این کارگاه گزارش داده شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، حجت الاسلام و المسلمین  نورالله قدرتی، معاون حقوقی و امورمجلس قوه قضاییه در اختتامیه کارگاه عدالت برای اطفال و نوجوانان (با تاکید بر کودکان مهاجر و پناهنده) که در هتل پارس کرمان برگزار شد، گفت: نوع و شیوه کار در این کارگاه‌ها دلنشین است، هر چند در موضوع مطرح شده، قوانین و مقررات زیاد داریم؛ اما درباره کودکان شاید کمتر صحبت شده است.

او از وجود ۳۳۰ مقره داخلی در خصوص اتباع بیگانه در سیستم قضایی خبر داد و گفت: فرصت برگزاری چنین کارگاه‌هایی را مغتنم بشمارید و این جلسه آغاز کار در این حوزه باشد و در قدم بعد از برگزاری کارگاه عدالت ویژه اطفال و نوجوانان ماهانه از تاثیر این کارگاه گزارش داده شود.

حجت الاسلام و المسلمین قدرتی با بیان اینکه اطفال سنگ بنای جامعه بشری هستند و باید به آنان توجه ویژه کرد که توجه به تمام ابعاد جسمانی و روانی این قشر اثراتش را در آینده خواهد گذاشت، بیان کرد: وظیفه اصلی درباره اطفال و نوجوانان و تکلیف اصلی برای صیانت و حفظ شخصیت اطفال و رشد و تعالی آنان را خانواده در درجه اول برعهده دارد.

 اختتامیه کارگاه عدالت برای اطفال و نوجوانان

او با بیان اینکه مسؤلان و نهاد‌های مربوط نمی‌توانند جای پدر و مادر به این قشر توجه کنند؛ اما اگر در جامعه به گونه‌ای پدر و مادر بی توجه به کودکان شدند، تک تک افراد جامعه مسئول هستند، تصریح کرد: در پیشگاه خداوند اگر تعرضی به تمامیت جسمانی و شخصیت این آیندگان جامعه بشود، نمی‌توان کوتاه آمد.

معاون حقوقی و امور مجلس قوه قضاییه بیان کرد: مردم باید در قبال کودک آسیب دیده حساس بوده و به آنان توجه کنند؛ چرا که کودکانی که در بلایا یا حوادث یا اتفاقات آسیب می‌بینند، نیاز به توجه دارند.

او با بیان اینکه موضوع کارگاه نظام عدالت کیفری برای اطفال و نوجوانان است، گفت: باید دیگر اقشار جامعه به موقع کار کنند تا سر و کار کودک به دادگاه نیفتد، کودکی از گرسنگی سرقت نکند، کودکی شب بدون سرپناه نباشد و تنها رها نشود تا در جامعه از او سوء استفاده شود و بحث سرقت، تکدی گری، موادمخدر، قاچاق و ده‌ها سوء استفاده دیگر از جمله موارد سوء استفاده از کودکان است.

حجت الاسلام و المسلمین قدرتی با بیان اینکه پیام کارگاه نباید صرفا درباره دادگاه‌های اطفال باشد، افزود: دادستان یا رییس دادگستری باید نگاهش به کودک از ابتدا تغییر کند و حتی بهزیستی، کمیته امداد و آموزش وپرورش را بخواهد تا آن ها درباره کودکان تحت حمایتشان بیشتر حساس باشند.

او با بیان اینکه  وقتی دادستان از جلوی مدرسه رد می شود و دستفروشی موادغذایی را می‌بیند باید حساس شود ما این نگاه را می‌خواهیم که در همکاران قضایی بیشتر شاهد باشیم، گفت: قضات طرف دعوایی که در آن کودکان هستند باید مراقب قلم خود باشند، قلم قدرت دارد از آن بجا، به موقع و شجاعانه استفاده کنید.

اختتامیه کارگاه عدالت برای اطفال و نوجوانان

معاون حقوقی و امور مجلس قوه قضاییه افزود: قاضی و دادستان خیلی قدرت دارد و کلانتر شهر دادستان است؛ اما حواستان باشد این کود،  فردا می‌تواند وزیر، نماینده، استاد دانشگاه یا قاضی شود و سرنوشت آینده کشور دست این ها است؛ بنابراین خیلی باید در پرونده‌های آنان حساس باشید.

او بیان داشت: باید بدانیم در شهر محل خدمت ما چند پدر و  مادر کودک آزار، چندکودک متکدی، چندکودک در معرض خطر و بزه دیده هستند.  به ویژه کودکان دختر که در معرض آسیب بیشتری قرار دارند.

حجت الاسلام و المسلمین قدرتی با بیان اینکه از فردا دقیق آمار کودک و نوجوانان زیر ۱۷ سال شهر و منطقه خود را دسته بندی شده داشته باشید و با نگاه محبت آمیز و مهربان به پرونده کودک نگاه کنید، تصریح کرد: این کافی نیست و در کنار آن باید با هوشمندی و دانش قضایی پرونده‌های اطفال را نگاه کنید.

اختتامیه کارگاه عدالت برای اطفال و نوجوانان

 او بیان کرد: مباحث سقط جنین با آن نگاه وحشتناک در جهان غرب رواج دارد و در سال‌های اخیر در کشور خودمان بالای چند ۱۰۰ هزار سقط در کشور نگران کننده است.

او گفت: اسلام دینی است که برای قبل تولد این کودک و در تمام مراحل زندگی برنامه دارد و اینکه گفته می‌شود دخترتان را به فاسد و شراب خوار ندهید، می‌خواهد خانواده محل پرورش سالم باشد؛ بنابراین اسلام ؛ حتی ملاک‌های انتخاب مادر کودک را مطرح می‌کند.

کارگاه آموزشی نظام عدالت کیفری ویژه اطفال و نوجوانان با تاکید بر پناهندگان و مهاجران خارجی با پشتیبانی و برنامه ریزی یونیسف و با رویکرد حمایتی از اطفال و نوجوانان اتباع بیگانه از ۱۲ آبان در کرمان آغاز شد و امروز به کار خود پایان داد. 

انتهای پیام/ م 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار