شما می‌توانید آخرین و جذاب‌ترین اخبار روز افغانستان را هر روز ساعت ۱ بعد از چاشت در پادکست تحریریه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان بشنوید.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، افغانستان این روزها آبستن تغییرات مهم و سریع می باشد. در این گزارش کوشش گردیده تا مهم ترین تحولات افغانستان تقدیم مخاطبان تحریریه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان شود.

پرداخت معاش آموزگاران از سوی یونسیف بدون دخالت طالبان

ژانت وگلار، رییس آموزش یونیسف گفته است آن‌ها در حال برنامه‌ریزی هستند تا در روند پرداخت معاشات آموزگاران، طالبان هیچ دخالتی نداشته باشند. وگلار افزوده که بهترین راه برای حمایت از آموزش دختران در افغانستان، ادامه‌ی حمایت از مکاتب و آموزگاران آن‌ها است.
این درحالیست که مکاتب در حدود ۳۰ ولایت کشور هنوز به‌روی دختران بالاتر از صنف ششم باز نشده و آموزگاران در سراسر کشور از پرداخت‌نشدن معاشات‌شان شکایت دارند.

روسیه از گروه های درگیر در افغانستان خواست که از جنگ خودداری کنند

ماریا زاخاروا سخنگوی وزارت خارجۀ روسیه به نشست خبری دیروز درمسکو گفت: ما فکر می کنیم که گروه های قومی‌-سیاسی باید اکنون تلاش‌های نکنند که باعث جنگ میان افغان‌ها شوند. آنها باید روی راه های فکر کنند که زمینه را برای مصالحۀ ملی مهیا میکند، صلح را تقویت می بخشد و سبب ثبات و امنیت دوامدار درافغانستان و منطقه می شود.
این درحالیست که گروه خیزش مردمی به فرماندهی احمد مسعود دراین اواخر، عملیات نظامی دربرابر طالبان اعلام کرده است.

کمکهای زمستانی سازمان ملل متحد به کابل میرسد

بر اساس گزارش رسانه ها، یک مقدار کمک زمستانی کمشنری عالی ملل متحد برای پناهجویان امروز پنجشنبه توسط یک هواپیما به کابل خواهند رسید.
UNHCR دیروز هم، ۳۳ تُن وسایل و مواد کمکی را به کابل انتقال داد. کمشنری عالی ملل متحد برای پناهجویان متعهد شده که قبل از آغاز زمستان به پنجصد هزار بیجا شدۀ داخلی در افغانستان کمک می رساند.

پرداخت بانک ها به مشتریان شان در هفته به 30 هزار افغانی افزایش یافت

بانک مرکزی افغانستان در یک اطلاعیه گفته که دارندگان حسابات انفرادی بانک ها می‌توانند در یک هفته تا ۴۰۰ دالر و یا ۳۰ هزار افغانی از حساب بانکی‌شان پول بکشند.
در اطلاعیه ی این بانک آمده که اقدام مذکور به‌‌منظور رسیدگی به مشکلات مردم و ایجاد سهولت در روند پرداخت سپرده‌های بانکی مشتریان اتخاد شده است.

نگهداری شدن اجساد 15 سرباز ارتش پیشین در شفاخانه سردار داوودخان

وزارت دفاع طالبان می‌گوید که به تعداد ۱۵ جسد از نیروهای ارتش پیشین از ۵ ماه به اینسو در «شفاخانه‌ی ۴۰۰ بستر سردار محمد داوود خان» در کابل نگهداری می‌شود. به گفته این وزارت، افراد مذکوردر جریان جنگ و یا سایر موارد جان باخته اند.
طالبان از خانواده‌هایی که نظامیان شان لادرک اند، خواسته تا برای شناسایی آنان به این شفاخانه مراجعه کنند .این گروه اما تأکید کرده‌اند که شماری از خانواده‌ها برای شناسایی نظامیان‌شان به این شفاخانه مراجعه کرده، اما این افراد توسط آنان شناسایی نشده اند.

عبدالله کندهاری، نجوم شناس معروف افغانستان شب گذشته درکابل درگذشت

کندهاری، علم نجوم را در خارج کشور آموزش دیده بود. او زمانی، وزیر شهرسازی و استاد دانشگاه کابل نیز بود که از وی درعلم نجوم شناسی، آثار زیادی بجا مانده اند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار