در پی خشکسالی‌های اخیر و از طرفی مدیریت‌های غلط اعمال شده بر روی حوزه آبریز زاینده‌رود در طول دو دهه حالا بحرانی گریبانگیر اصفهان شده که جبرانش غیر ممکن است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، در پاییز کم بارش امسال ذخیره سد زاینده‌رود اصفهان در وضعیت بحرانی قرار دارد و در سایه بی‌تدبیری‌ها ۸۸ درصد سد خالی شده و مقدار آب به زیر ۱۸۰ میلیون متر مکعب رسیده است. نمود عینی این کم آبی‌ها جاده خاکی وسط شهر است که قبلا به آن زاینده‌رود می‌گفتند. چاه‌های ذخیره آب اصفهان یا فلمن در کنار همین مسیر است.

وقتی آب سد کم باشد این چاه‌ها باید آب آشامیدنی مردم را تامین کند. حتی رگ‌های زیر پوست شهر هم خشک شده است.

فرونشست زمین نیز متاثر از همین کم آبی است هر چه پیش می‌رویم زندگی در این شهر برای مردم سخت‌تر و سخت‌تر می‌شود. خشکی زاینده‌رود، بی‌آب شدن چاه‌های فلمن، فرونشست زمین، کم شدن بارش‌ها و خشکسالی‌های اخیر همه این‌ها زنگ خطر‌هایی است که مدت‌هاست در نصف جهان به صدا درآمده، اما گوش شنوایی نبوده است.

ناصر اکبری معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان گفت: ۱۲۴ حلقه چاه در داخل محدوده شهر‌های سامانه آب‌رسانی اصفهان بزرگ متأثر از زاینده‌رود کاملا خشک شده است و تقریبا ۱۴۰ چاه دیگر بین ۳۰ تا ۷۰ درصد کاهش آب‌دهی داشته است.

دغدغه بحران آب در اصفهان به قدری جدی است که نماینده‌ ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان در دیدار با استاندار گفت: بحران آب مهم‌ترین مشکل و دغدغه اصلی مردم و مسئولان است و باید هر چه زودتر اقداماتی برای رفع آن انجام شود.

آیت‌الله طباطبایی‌نژاد افزود: دولت‌های مختلف برای حل مشکل آب وعده‌هایی داده‌اند و تا حد توان خود کار کرده‌اند، اما هنوز بحران آب در اصفهان وجود دارد.

وی از استاندار خواست تا موضوع آب را جزو الویت‌های خود قرار داده و به صورت مستمر آن را مسئولان کشوری پیگیری کند.

 

انتهای پیام/ص

برچسب ها: خشکسالی ، کم آبی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.